vrijdag 13 januari 2012

Consultancy als ambacht: De kernactiviteiten op een rijtje



“Een stelling is gemakkelijker te weerleggen, dan op te stellen”
                                                                                                - Aristotles
Het is eenvoudig om over oplossingen te praten; luchtkastelen hebben noch vorm of fundament. Waar de oplossing gaat over een totaalplaatje van potentiële voordelen, vereist de realisatie de echte finesse. Echter zou geen enkele oplossing tot realisatie kunnen komen zonder argumenten; een klant zal altijd willen weten waar deze geweldige voordelen gaan plaatsvinden. Om deze redenen brengen consultants de kernactiviteiten van de klant in kaart; zij zijn de harde realiteit en leveren cijfers op. Deze kerngetallen maken een oplossing aantrekkelijk (of juist niet).
Ongeacht de grootte of specialisme hebben bedrijven altijd een aantal kernactiviteiten die altijd terugkomen. Hun plaats en toepassing hangt wellicht veel af van de organisatievorm, maar het doel van de volgende kernactiviteiten spreken voor zichzelf:
-       productvervaardiging (back office)
-       productdistributie (logistiek)
-       assortiment (magazijn/archief)
-       bereikbaarheid (front office)
-       inkoop middelen (grondstoffen/ingekochte diensten)
-       verkoop producten (inkomsten)
-       zichtbaarheid (marketing)
Deze globale doelen kunnen ontelbare subprocessen bevatten, maar gezamenlijk zijn ze de bouwstenen van vereisten (targets) en reputatie (satisfaction). Zonder deze operationele activiteiten kan een bedrijf simpelweg niet winstgevend zijn. Een ‘organisatie scan’ brengt de belangrijkste subprocessen van deze kernactiviteiten in kaart door ze als ‘proces’ te presenteren. Met behulp van stroomdiagrammen wordt elk subproces een schematische weergave van de realiteit; zo kan ieder proces ‘gesimuleerd’ worden met behulp van cijfers en financiële feiten.
Een product kan van alles zijn; het kan een daadwerkelijk zelfvervaardigd object zijn uit grondstoffen, ingekocht via derden of een ‘dienst’ in de vorm van een contract. Het verkopen van deze producten is het primaire doel van iedere onderneming en alle kernactiviteiten ondersteunen het.
De productvervaardiging houdt alle subprocessen in die verantwoordelijk zijn voor de samenstelling van het product. Dit kan ook de ‘lopende band’ procedure zijn, maar bijvoorbeeld ook een juridische toetsing. Zelfs de administratieve handelingen, zoals de naamgeving en prijsbepaling horen in deze kernactiviteit.
Het aantal beschikbare producten van een bedrijf bepalen het assortiment. Producten worden afgestemd op de markt waarvoor zij bedoelt zijn en een duidelijke selectie moet vooraf bepaald worden. Om het assortiment te ‘garanderen’ moet het mogelijk zijn om deze op voorraad te hebben, of dit nu digitaal is of fysieke opslagruimte. Daarnaast moeten producten klanten bereiken door middel van distributiekanalen, zoals winkels, post of in de aktetas van een dienstverlener. Vanaf assortiment tot aflevering wordt ook vaker de term Time-to-Market gebruikt.
Bedrijven moeten bereikbaar zijn voor hun klanten: het hoofdkantoor, de website, de klantenservice zijn enkele voorbeelden van toegangspunten tot het bedrijf. Om optimaal gebruik te maken van deze toegangspunten zal een bedrijf een (of meer) vorm van marketing gebruiken. Reclame vergroot de zichtbaarheid van een bedrijf en haar producten, zodat potentiële klanten kunnen reageren wanneer zij interesse hebben.
Het doel van bekendheid en bereikbaarheid is de mogelijkheid tot verkopen van producten. Deze activiteit is de grote inkomstenbron voor ieder bedrijf en bestaat naast contractsluiting ook uit financiële administratie.
Inkoop van middelen zijn eigenlijk alle operationele producten of diensten die ‘ingekocht’ moeten worden, zoals kantoormateriaal, telefonie en internet.

Hoewel de kernactiviteiten zeer beknopt zijn uitgelegd, geven ze een realistische eerste indruk van de processen waar ze uit bestaan.

Meer lezen over het onderwerp Consultancy? Klik hier voor de inhoudsopgave van alle artikelen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten