zaterdag 4 augustus 2012

Praktisch managen: Het opzetten van een kenniscentrum


“Kenniscentra zijn grondstofverwerkingscentra.”
                                                                        - Sam Rain
Kennis is dé onmisbare grondstof voor ontwikkeling naar een volwassen organisatie. Veelal zijn managers het eens over centrale oplossingen, waar kennis in virtuele silo’s wordt opgeslagen. Maar hoé? En wat? Iedere organisatie werkt beter met een kenniscentrum!
Bij een kenniscentrum zijn de volgende kernvragen praktisch:
-       Welke kennis is waardevol genoeg om op te nemen in het KC?
-       Hoe frequent veranderd de kennis qua inhoud?
-       Wat is de ‘houdbaarheid’ van de kennis in jaren?
-       Wie heeft welke kennis nodig en wanneer?
-       Wie voorzien in nieuwe kennis en waarom?
-       Hoe bereikt men het kenniscentrum?
Kennis is waardevol wanneer deze ook écht gebruikt wordt als grondstof voor processen. Alles in een kenniscentrum plaatsen maakt van een ‘on-demand’ oplossing een ‘naald-in-de-hooiberg’ probleem! De historie van klanten in relatie met het bedrijf is waardevolle kennis – alle ‘ins-en-outs’ zijn echter niet altijd relevant. De competenties en vaardigheden van collega’s zijn waardevol, behalve wanneer het gaat om wel hele algemene kennis.
Soms is kennis universeel en tijdloos; algemeen veranderd kennis omdat de wereld veranderd – bedrijven, hypes, technologieën en werkwijzen komen en gaan. Informatie die veel ‘veranderd’ is kennis die bewerkt wordt en verdiend in een kenniscentrum twee plaatsen: de versie waar aan gewerkt wordt en een zogenaamde ‘release’ – informatie die als compleet geacht mag worden tot de volgende ‘release’. Het kenniscentrum bestaat uit historische gegevens, momentopnames en onderzoeken qua informatie.
Kennis is vergankelijk; informatie die geen dienst doet als grondstof, wordt ‘emotionele’ informatie (of erger: cosmetisch). Informatie die niet relevant is of niets toevoegt, hoort in een archief voor de eventuele nostalgist – niet in een kenniscentrum. Goede kennis is vijf jaar relevant en nooit korter dan een jaar. Dit betekent niet dat alles door de ‘shredder’ moet, maar dat informatie compacter gemaakt mag worden, zodat deze enigszins relevant blijft.
Een techneut is niet zozeer geïnteresseerd in organogrammen en een verkoper heeft niet zo zeer de behoefte aan alle handleidingen. Informatie kent doelgroepen; als de ‘rol’ een plaats inneemt in de organisatie, kan deze meteen zich conformeren aan de eis van cruciale/benodigde informatie. Wie zoekt naar informatie, behoort niet tijd te besteden aan een zoektocht van een uur.
Waar informatie beschikbaar is, moet deze ook weer beheerd worden; informatie corrupteerd gemakkelijk en ‘kennisonkruid’ groeit vaak het snelst door gemakzucht. Kennis beheren is geen pure administratieve taak, maar een verantwoordelijkheid! Wederom kan de ‘rol’ een oplossing bieden door deze taak eraan toe te voegen. Wanneer het kenniscentrum onbeheerd wordt, leidt dat vaak tot zijn ondergang.
De typische ‘instelling’ is de ‘alles in één’ oplossing; echter zijn kenniscentra té veelzijdig. Er leiden meerdere wegen naar Rome en niet iedereen bewandelt de pelgrimstocht. Breng eerst de noodzaak in kaart, onderzoek de methodiek en stel dàn pas de modules samen als een concrete ‘wens’; om vervolgens te toetsen aan het aanbod van oplossingen.
 Meer lezen over het onderwerp Management? Klik hier voor de inhoudsopgave van alle artikelen!

©SamRain
Kenniscentrum

Geen opmerkingen:

Een reactie posten