“Kenniscentra
zijn grondstofverwerkingscentra.”
- Sam Rain
- Sam Rain
Kennis is dé onmisbare grondstof voor
ontwikkeling naar een volwassen organisatie. Veelal zijn managers het eens over
centrale oplossingen, waar kennis in virtuele silo’s wordt opgeslagen. Maar
hoé? En wat? Iedere organisatie werkt beter met een kenniscentrum!
Bij een kenniscentrum zijn de volgende
kernvragen praktisch:
-
Welke kennis is waardevol genoeg
om op te nemen in het KC?
-
Hoe frequent veranderd de kennis
qua inhoud?
-
Wat is de ‘houdbaarheid’ van de
kennis in jaren?
-
Wie heeft welke kennis nodig en
wanneer?
-
Wie voorzien in nieuwe kennis en
waarom?
-
Hoe bereikt men het kenniscentrum?
Kennis is waardevol wanneer deze ook écht
gebruikt wordt als grondstof voor processen. Alles in een kenniscentrum
plaatsen maakt van een ‘on-demand’ oplossing een ‘naald-in-de-hooiberg’
probleem! De historie van klanten in relatie met het bedrijf is waardevolle
kennis – alle ‘ins-en-outs’ zijn echter niet altijd relevant. De competenties
en vaardigheden van collega’s zijn waardevol, behalve wanneer het gaat om wel
hele algemene kennis.
Soms is kennis universeel en tijdloos;
algemeen veranderd kennis omdat de wereld veranderd – bedrijven, hypes,
technologieën en werkwijzen komen en gaan. Informatie die veel ‘veranderd’ is
kennis die bewerkt wordt en verdiend in een kenniscentrum twee plaatsen: de
versie waar aan gewerkt wordt en een zogenaamde ‘release’ – informatie die als
compleet geacht mag worden tot de volgende ‘release’. Het kenniscentrum bestaat
uit historische gegevens, momentopnames en onderzoeken qua informatie.
Kennis is vergankelijk; informatie die geen
dienst doet als grondstof, wordt ‘emotionele’ informatie (of erger:
cosmetisch). Informatie die niet relevant is of niets toevoegt, hoort in een
archief voor de eventuele nostalgist – niet in een kenniscentrum. Goede kennis
is vijf jaar relevant en nooit korter dan een jaar. Dit betekent niet dat alles
door de ‘shredder’ moet, maar dat informatie compacter gemaakt mag worden,
zodat deze enigszins relevant blijft.
Een techneut is niet zozeer geïnteresseerd in
organogrammen en een verkoper heeft niet zo zeer de behoefte aan alle
handleidingen. Informatie kent doelgroepen; als de ‘rol’ een plaats inneemt in
de organisatie, kan deze meteen zich conformeren aan de eis van
cruciale/benodigde informatie. Wie zoekt naar informatie, behoort niet tijd te
besteden aan een zoektocht van een uur.
Waar informatie beschikbaar is, moet deze ook
weer beheerd worden; informatie corrupteerd gemakkelijk en ‘kennisonkruid’
groeit vaak het snelst door gemakzucht. Kennis beheren is geen pure
administratieve taak, maar een verantwoordelijkheid! Wederom kan de ‘rol’ een
oplossing bieden door deze taak eraan toe te voegen. Wanneer het kenniscentrum
onbeheerd wordt, leidt dat vaak tot zijn ondergang.
De typische ‘instelling’ is de ‘alles in één’
oplossing; echter zijn kenniscentra té veelzijdig. Er leiden meerdere wegen
naar Rome en niet iedereen bewandelt de pelgrimstocht. Breng eerst de noodzaak
in kaart, onderzoek de methodiek en stel dàn pas de modules samen als een concrete ‘wens’; om vervolgens te
toetsen aan het aanbod van oplossingen.
Meer lezen over het onderwerp Management? Klik hier voor de inhoudsopgave van alle artikelen!
©SamRain
Kenniscentrum
Kenniscentrum
Geen opmerkingen:
Een reactie posten