zondag 26 augustus 2012

Management als ambacht: Knelpunten en bottlenecks aanpakken


“Niet ritsen, maar splitsen als het aankomt bij informatie drukte.”
                                                                                                - Sam Rain
Knelpunten – iedere manager komt ze tegen; ze houden de boel op en zorgen voor de nodige frustratie. Herkennen en erkennen zijn de eerste stap, maar uiteindelijk is het de bedoeling hoe deze opgelost kunnen worden.
De eerste stap is uiteraard waarom de problemen ontstaan en deze te classificeren naar het ‘type’ probleem. De meeste problemen zijn te verdelen in deze categorieën (de meeste dan):
-       (te) veel werk (capaciteit)
-       dubbel werk/onnodig werk (efficiëntie)
-       kennisgebrek (ontwikkeling)
-       technische middelen (infrastructuur)
-       overdracht (informatie)
-       afstand/actieradius (mobiliteit)
-       overzicht/inzicht (transparantie)
-       beleid/verplichtingen (organisatie)
Capaciteitsproblemen is vaak voorkomend; mensen zijn duur en hun werving is een tijdrovend proces – losstaand dat mensen lange termijn investeringen zijn. Ook infrastructuur is een ‘gevoelig’ onderwerp – van ‘boven naar beneden’ ligt de focus op kosten (en met name het vermijden ervan), terwijl de uitvoerende laag vraagt om deze middelen. Als het dus om dergelijke problemen gaat is het dus de strategie om de ‘financiering’ los te krijgen van de directie – horizontaal is deze hooguit te ‘beheersen’ door de bakstenen te verdelen onder het team. Echter laat een ervaren manager zich niet uit het veld slaan en PowerPoint zich als een arena kampioen naar de budget besprekingen.
Communicatie is één van de grootste knelpunten: hoeveel fouten ontstaan er door miscommunicatie – verkeerd overgedragen, onbekende gegevens of simpelweg menselijk vergeten. Binnen ieder proces dient communicatie kort en krachtig te zijn en inhoudelijk duidelijk. Waar er teveel geneuzeld wordt, gaat het fout – informatie gaat verloren of word te veel versplinterd. Vervang zulke situaties met werkmethoden, formulieren en diagrammen. Scheelt namelijk ook een hoop met overdracht en evaluaties, en leveren de basis voor inzicht.
Efficiëntie is geen ‘doel’ maar een factor: hoe minder tijd en middelen gebruikt, verbruikt of verloren gaat tijdens een proces bepaalt de mate van efficiëntie. Het probleem van efficiëntie is dat deze bepaald wordt door allerlei andere indicatoren (en soms onmeetbare, brrr!) en is het wijsheid om voornamelijk de ‘showstopper’ aan te pakken dan de ‘precisie’. Dubbel werk is daarin tegen de grootste vijand van efficiëntie; vaak wordt er laconiek gedaan over een paar ‘kleintjes’ – maar gedaan in grote hoeveelheden levert dan weer net de tijd op om die ambitieuze targets wél te halen. Wat doe je tegen dubbel werk? Elimineren natuurlijk!
Ontwikkeling los je op door trainingen en informatiebronnen. Waar trainingen vaak als een schoolreissnoepjeszak beschouwd worden, ligt de waarheid anders als deze ook écht aansluiten op het vakgebied. Leg trainingen ook vast in je budget en kies bij een ‘rood’ budget voor lokale trainingen. Maak goed gebruik van lokale bronnen – deze immateriële ‘activa’ is als een oliebron.
Afstand- en actieradiusproblematiek los je op met technische middelen of relocatie – komt je klant niet naar het team, dan komt het team zo dicht mogelijk bij de klant – durf omgekeerd te denken. Zaken als telewerken of ‘flextijden’ lossen fileproblemen op – vraag niet alleen flexibiliteit, wees het zelf ook!
Meer lezen over het onderwerp Management? Klik hier voor de inhoudsopgave van alle artikelen!
©SamRain
Knelpunten

Geen opmerkingen:

Een reactie posten