maandag 13 augustus 2012

JavaScript voor mensen, hobbits en elven - Deel 25: Stijl en zo 2


Eeek, Mordor!

“Programmeurs zijn betweters.”
                                                - Sam Rain
Na het benoemen van stijl en onderhangende onderdelen, is het wel zo praktisch om de variatie hierin ook te belichten. Daarnaast zijn do’s en dont’s ook op hun plek, zodat hobbits niet een berg hoeven te verzetten om ‘fashionable’ magie te beoefenen.
Variabelen benoem je in JavaScript bij voorkeur in camelCase; dit houdt in dat je een variabele benoemt door de ‘underscore’ (het’laagliggende’ streepje _)zoveel mogelijk te vermijden, door de hoofdletter te gebruiken. Om een verschil aan te duiden tussen een ‘object’ en een gewone variabele, begin je alléén bij een object met een hoofdletter. Kies voor objecten en gewone variabelen voor enkelvoud:
Voorbeeld object
function MijnObject {
/* dit is een object*/
}
Voorbeeld ‘gewone’ variabelen
var frodo = “Frodo, de hobbit”;
var sam = “Sam, de hobbit”;
var kokerInhoud = 10;
Wanneer je met lijstjes aan de gang gaat, kies dan voor meervoud:
var orcs = new Array();
var torens = new Array();
var elvenLegers = new Array();
var orcWapens = new Array();
Witruimte is het beste te combineren met een ‘tab’ van 2 spaties (in veel editors kun je ‘tabgrootte’ instellen, deze is vaak standaard 4 spaties), waarbij de ‘accolades’ van het ‘codeblok’ als een soort kantlijn fungeren:
Function mijnFunctie() {
  var voorbeeldA=1;
  var voorbeeldB=5;
    while(voorbeeldA<voorbeeldB) {
      voorbeeldA+=1;
    }
}
Lussen binnen een functie krijgen een ‘extra’ inspringing omdat deze ‘eigen’ accolades hebben.
‘Commentaar’, of opmerkingen kunnen tussen /* en */. Sommige tovenaars zijn van mening dat je alles moet bekritiseren, maar slimme elven benoemen hun variabelen dusdanig dat er weinig commentaar nodig is. Het is vaak wél handig om bij een uitgebreid programma bovenin een ‘groot’ commentaar-blok te maken. Wanneer je snel wilt weten welke objecten in een module zitten kun je met kopiëren en plakken de zoekfunctie gebruiken. Ook kun je wat betreft auteursgegevens en dergelijke die meteen kwijt in het ‘hoofd’ van je script:
/* auteur: Sam Rain
datum: 22 juli 2012
objecten:
- Orc (naam, grootte, wapen)
- Elf (naam, grootte, wapen)
- Hobbit (naam, grootte, wapen)
*/
In ontwerpen van functies is het slimste voor hobbits om de volgende volgorde aan te houden:
1)    bedenk eerst de objecten
2)    bedenk vervolgens de omgeving waar deze objecten elkaar zullen ontmoeten
3)    bedenk pas hierna, hoe je dit het slimste aan kan gaan pakken!
Een paar don’ts:
-       plak niet alles op één regel, en ga niet voor te abstracte namen: elvenmagie kan over een tijd, zelfs door eigen handen, onleesbaar worden – verspilde moeite dus
-       ga niet meteen voor efficiëntie – de werkwijze en het verwachte resultaat zijn de eerste prioriteit. Sneller is niet altijd beter!
-       Stijl maakt voor de interpreter niet veel uit en er zijn veel optimalisatie programma’s om het aantal tekens te minimaliseren dus denk niet te veel aan de ‘lengte’ van je variabele namen!
-       Wat niet op één regel leesbaar is, mag op de volgende; prop dus geen regel vol – scrollen is makkelijker omlaag!
Meer lezen over Programmeren? Klik hier voor de inhoudsopgave van alle artikelen!

©SamRain
JavaScript - 25

Geen opmerkingen:

Een reactie posten