Eeek, Mordor!
“Programmeurs zijn
betweters.”
- Sam Rain
- Sam Rain
Na het benoemen van stijl en onderhangende onderdelen, is
het wel zo praktisch om de variatie hierin ook te belichten. Daarnaast zijn
do’s en dont’s ook op hun plek, zodat hobbits niet een berg hoeven te verzetten
om ‘fashionable’ magie te beoefenen.
Variabelen benoem je in JavaScript bij voorkeur in camelCase;
dit houdt in dat je een variabele benoemt door de ‘underscore’
(het’laagliggende’ streepje _)zoveel mogelijk te vermijden, door de hoofdletter
te gebruiken. Om een verschil aan te duiden tussen een ‘object’ en een gewone
variabele, begin je alléén bij een object met een hoofdletter. Kies voor
objecten en gewone variabelen voor enkelvoud:
Voorbeeld object
function MijnObject {
/* dit is een object*/
}
function MijnObject {
/* dit is een object*/
}
Voorbeeld ‘gewone’ variabelen
var frodo = “Frodo, de hobbit”;
var sam = “Sam, de hobbit”;
var kokerInhoud = 10;
var frodo = “Frodo, de hobbit”;
var sam = “Sam, de hobbit”;
var kokerInhoud = 10;
Wanneer je met lijstjes aan de gang gaat, kies dan voor
meervoud:
var orcs = new Array();
var torens = new Array();
var elvenLegers = new Array();
var orcWapens = new Array();
var torens = new Array();
var elvenLegers = new Array();
var orcWapens = new Array();
Witruimte is het beste te combineren met een ‘tab’ van 2
spaties (in veel editors kun je ‘tabgrootte’ instellen, deze is vaak standaard
4 spaties), waarbij de ‘accolades’ van het ‘codeblok’ als een soort kantlijn
fungeren:
Function mijnFunctie() {
var voorbeeldA=1;
var voorbeeldB=5;
while(voorbeeldA<voorbeeldB) {
voorbeeldA+=1;
}
}
var voorbeeldA=1;
var voorbeeldB=5;
while(voorbeeldA<voorbeeldB) {
voorbeeldA+=1;
}
}
Lussen binnen een functie krijgen een ‘extra’ inspringing
omdat deze ‘eigen’ accolades hebben.
‘Commentaar’, of opmerkingen kunnen tussen /* en */. Sommige
tovenaars zijn van mening dat je alles moet bekritiseren, maar slimme elven
benoemen hun variabelen dusdanig dat er weinig commentaar nodig is. Het is vaak
wél handig om bij een uitgebreid programma bovenin een ‘groot’ commentaar-blok
te maken. Wanneer je snel wilt weten welke objecten in een module zitten kun je
met kopiëren en plakken de zoekfunctie gebruiken. Ook kun je wat betreft auteursgegevens
en dergelijke die meteen kwijt in het ‘hoofd’ van je script:
/* auteur: Sam Rain
datum: 22 juli 2012
datum: 22 juli 2012
objecten:
- Orc (naam, grootte, wapen)
- Elf (naam, grootte, wapen)
- Hobbit (naam, grootte, wapen)
*/
- Orc (naam, grootte, wapen)
- Elf (naam, grootte, wapen)
- Hobbit (naam, grootte, wapen)
*/
In ontwerpen van functies is het slimste voor hobbits om de
volgende volgorde aan te houden:
1)
bedenk eerst de objecten
2)
bedenk vervolgens de omgeving waar deze objecten
elkaar zullen ontmoeten
3)
bedenk pas hierna, hoe je dit het slimste aan
kan gaan pakken!
Een paar don’ts:
-
plak niet alles op één regel, en ga niet voor te
abstracte namen: elvenmagie kan over een tijd, zelfs door eigen handen,
onleesbaar worden – verspilde moeite dus
-
ga niet meteen voor efficiëntie – de werkwijze
en het verwachte resultaat zijn de eerste prioriteit. Sneller is niet
altijd beter!
-
Stijl maakt voor de interpreter niet veel uit en
er zijn veel optimalisatie programma’s om het aantal tekens te minimaliseren
dus denk niet te veel aan de ‘lengte’ van je variabele namen!
-
Wat niet op één regel leesbaar is, mag op de
volgende; prop dus geen regel vol – scrollen is makkelijker omlaag!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten