“Wie
zinnig praat, zegt vaak weinig.”
- Sam Rain
- Sam Rain
Wie houd van filosofie, weet diep van binnen
dat twee onderwerpen altijd leiden tot eindeloze discussies: politiek en
religie. Machtsinstituten maken het leven niet makkelijker; ideologieën
veranderen naar omstandigheden, maar ieder geeft naar eigen mening immers de
enige juiste ideologie. Onze maatschappij wilt het ‘liefst’ democratie, maar
ziet een overheersende ideologie dan weer het liefst de kast in kruipen – zelfs
al moeten de meeste stemmen gelden.
Religie stigmatiseert en bestempeld; iedere
Donald Duck club heeft zo zijn eigen toelatingseisen, die óf conform zijn aan
het landelijk bestuur óf er lijnrecht tegenover staan. Hoewel we ons graag
laten wijsmaken dat religie alleen en exclusief is weggelegd voor
‘God-aanhangers’ zijn atheïsten en humanisten net zo religieus als anderen.
Immers, iedereen zoekt een identiteit met bijhorend kompas om de route van het
leven te bewandelen. Als mensen kiezen we een religie en kiezen we een politiek
standpunt.
Religie geeft ons vat op het individu, de
ontwikkeling op spiritueel niveau en de ‘antwoorden’ daar waar onze identiteit
er naar verlangt. Daarnaast bindt religie ons met gelijkgestemden, waardoor
onze relaties in kwaliteit toenemen. Politiek is onze mening over hoe
gemeenschappen horen te functioneren – alle neuzen één kant op bij voorkeur.
Zonder politiek kan samenwerken op groepsniveau weinig ‘bovenmenselijke’
resultaten opleveren. Zo bekeken, zijn religie en politiek praktische zaken en
dus levensvatbaar voor een zinnig debat. Waarom is er dan zoveel onnodige
discussie?
Een ideologie leeft door zijn aanhangers. Zo
zal de SGP in een ‘westerse’ stad weinig sympathie kennen in vergelijking met
een dorp in de ‘Bible belt’. De PVV zal in een stad vol migranten en
allochtonen dezelfde wisselwerking kennen. Op lokaal niveau is het dus heel
anders dan op landelijk niveau; de ideologie van het ‘noorden’ botst ook vaak
met die uit de Randstad. Echter gaan discussies over politiek en religie zelden
over het lokale niveau. Zaken die betrekking hebben op het lokale komen van
‘hoger’ hand en werken top-down. Zo zal een beleidsverandering gemaakt over een
bepaalde zaak verandering meebrengen, die soms op lokaal niveau niet eens
afspeelt. Ook de weerspiegeling van de ‘buitenwereld’ bepaalt het imago van een
volgeling. Zo wordt van Christenen gedacht dat zij iedere zondag naar de kerk
gaan en elke moslim zou aan de Ramadan participeren. Een PVV-er is tégen
allochtonen en een SP-er een rooie communist. Diep van binnen weten we dat dit
al lariekoek is – ieder mens heeft een eigen, individuele mening en opvatting.
Wanneer men dan begint te spreken over religie
en politiek, gaat het om hetgeen wat op hoger niveau afspeelt – men wordt
geacht de ideologie te verdedigen waar geen sprake van is op lokaal niveau! Dan
dient men in plaats van een standpunt in te nemen zich continu te bewegen
tussen punt A en B; eerst wat anderen denken, dan wat zij persoonlijk vinden en
dus continu in de vuurlinie bevinden.
De kracht van debat is een standpunt innemen
en deze verdedigen; dialoog is elkaar laten spreken om iedere partij te
ontwikkelen. Een goede discussie kan meerwaarde hebben, echter heeft dat bij
politiek en religie weinig baat. Gelijkgestemden zijn snel uitgepraat en
botsende ideologieën kennen geen einde.
Willen we toch beide aan de kaak stellen,
kunnen we alleen een eigen geluid vormen. Zoals Newton dat deed, of hoe Spinoza
het bracht. De stijl van Voltaire of als Luther. Een andere ideologie pleit als
maatwerk en maakt de stempel af met precisie. Echter kun je een ideologie nooit
opdringen, zolang er zelfdenkende mensen zijn met eigen ervaringen en belangen.
Deze universele vrijheid biedt het voordeel dat we nooit zullen vastroesten én
het nadeel dat we het eens moeten worden dat we het oneens zijn met elkaar.
©SamRain
Politiek en Religie
Politiek en Religie
Geen opmerkingen:
Een reactie posten