“Ein einziger Augenblick kan alles umgestalten”
- C. Wieland
- C. Wieland
Vele gezichten betekent veel namen. Consultants zijn netwerkers van het hoogste niveau; werken met mensen betekent dan ook contact onderhouden. Tijdens een presentatie, conferentie of seminar zijn er veel mensen die een consultant vluchtig spreekt, en het voelt soms als een onmogelijke opgave om deze mensen te onthouden.
Het menselijk geheugen is fenomenaal; naast de razendsnelle verwerking van informatie, is het geheugen in staat om allerlei details te onthouden. Echter is het herinneren van informatie zeer afhankelijk hoé we het in de eerste instantie hebben opgeslagen. Feitelijk kennen we een aantal ‘vormen’ van onze informatie opslag: sensorisch, korte termijn en lange termijn. Door efficiënt om te gaan met deze drie vormen, kunnen we een mensenmassa benoemen, mits we bereid zijn om het geheugen te trainen voor dit doeleinde.
Het sensorische geheugen is gereserveerd voor informatie dat we waarnemen met onze zintuigen: horen, zien, ruiken, voelen en proeven. Onbewust slaan we continu informatie op uit onze omgeving, waarvan we alleen het relevante onthouden. Het korte termijn geheugen stelt ons in staat om bewust informatie op te slaan, afhankelijk van onze concentratie terwijl het lange termijn geheugen relevante informatie zoals situaties en moment opnamen kan bewaren.
Wanneer we mensen ontmoeten is het belangrijk om hun uiterlijk goed op te nemen; sensorisch doen we dit automatisch, echter wordt de informatie snel irrelevant. Onze hersenen onthouden beelden, zoals gezichten, uiterst nauwkeurig, net als letters en andere symbolen worden ze als een reflex opgeroepen. Het belangrijkste aan het toepassen van deze vaardigheid is om typische uiterlijke factoren te onthouden: een grote neus, gave huid, oren en dikke lippen zijn voorbeelden hiervan, maar ook opvallende kleding. Wanneer mensen hun naam geven, kan men deze koppelen aan een ‘bijnaam’ met behulp van het korte termijn geheugen. Het korte termijn geheugen bevat een ruimte van ongeveer 15 a 20 seconden; relevante informatie waarop ‘geconcentreerd’ valt dan automatisch naar het lange termijn geheugen.
Stel we ontmoeten zes personen:
1) Een man met een grote neus, ‘Jan de neus’
2) Een man met pukkels, ‘Karel de Pizza’
3) Een vrouw met blauwe oogschaduw, ‘Anja Smurf’
4) Een man met een grote neus en een grijze das, ‘Anton Dasgrijs’
5) Een man met blauwe ogen en grijs haar, ‘Fred Blauwoog’
6) Een vrouw met een groen uniform, ‘Paula Boswachter’.
Wanneer je iedere beschrijving 10-15 seconden bekijkt en in je gedachten de naam veelvuldig herhaalt, onthoud je de naam op lange termijn. We voegen nieuwe informatie ‘toe’ door de bijnamen, waardoor we een nieuw blok van geheugen forceren in onze hersenen. Daarnaast koppelen we het aan een beeld en blijven we in gedachten herhalen om de nieuwe informatie op te slaan.
Over achternamen hoef je minder zorgen te maken; deze staan altijd op visitekaartjes of kunnen op dezelfde manier worden toegepast om onthouden te worden. Dit truukje kost wat enige tijd om te leren, maar na een aantal weken is het bijna een automatisme geworden.
Daarnaast werkt deze truuk ook andersom; door opvallend te zijn in details qua uiterlijk wórdt je onthouden. Vooral wanneer je iemands voornaam onthoud, word je als gesprekspartner meer gewaardeerd en leidt de informele sfeer vaak naar nieuwe mogelijkheden, op korte en lange termijn! Oefening baart kunst!
Meer lezen over het onderwerp Consultancy? Klik hier voor de inhoudsopgave voor alle artikelen!
Meer lezen over het onderwerp Consultancy? Klik hier voor de inhoudsopgave voor alle artikelen!
©SamRain
Namen onthouden
Namen onthouden
Geen opmerkingen:
Een reactie posten