woensdag 18 januari 2012

Het fenomeen vrouw: Alles wat men niet durft te schrijven


Deel II: Vrouwelijke Stereotypen
“Most woman are not so young as they are painted”
                                                                        - M. Beerbohm
Waar het vorige artikel was gewijd aan vergelijkingen en misvattingen, gaat het in dit artikel over stereotypen waar de ‘westerse’ vrouw als basis is genomen. Het klinkt misschien plat, maar zowel mannen en vrouwen zijn écht in te delen in hokjes; ieder individu verschilt zeker met anderen, maar de gemeenschappelijke factoren forceren eenmaal een soortgelijk gedrag. Een stereotype is per definitie niet slecht; gedrag is afhankelijk van fysiologie, leeftijd, omstandigheden, milieu en opvattingen. We gaan daarom uit van de gezonde, westerse vrouw in de leeftijdscategorie van 22-35 jaar uit een modaal gezin die niet blootgesteld is aan grote trauma’s of stoornissen heeft ontwikkeld.
Het zelfbeeld van een vrouw is afhankelijk van haar ideaal beeld: of ze voldoet er ruimschoots aan, staat gelijk of stelt zich eronder. Dit beeld wordt gecreëerd door de cultuur en maatschappij waar zij zich in bevind, versterkt door het aantal volgers van dit beeld. Wil je weten wat dit ‘zogenaamde’ beeld is voor de meeste vrouwen? Weet je het zeker want het is rauw en rechtdoor zee? Okee, daar komt het:
Vrouwen anno 2011 moeten eruit zien als een Hollywood pornoster: borsten, billen moeten proportioneel groter zijn dan de taille, het haar moet lang zijn en de huid volkomen gaaf. Lichaamsbeharing is uit den boze en zij moeten gewillig zijn een grote variëteit van sexuele handelingen te verrichten om recreationele sex spannend en opwindend te houden. Vrouwen moeten zich in relatie tot andere vrouwen kleden qua norm gesteld door een gezichtsloze autoriteit om hun status te behouden, cosmetisch aanpassen om naast de norm een individuele ‘touch’ te hebben met behulp van make-up. De moderne vrouw is onafhankelijk van de andere sekse: een eigen carrière, eigen vermogen, eigen auto en gaat zelfs op vakantie. Een moderne vrouw wilt jong moeder zijn, om ‘jong’ de arbeidsmarkt te betreden. Daarnaast moet de vrouw nog altijd zorgzaam zijn voor de kinderen, hun partners bevredigen om niet alleen achter te blijven. Oh, en een academische graad is ook een pré.
Dit beeld is (echt waar) de realiteit van de meesten, al willen ze het liever niet toegeven. Natuurlijk is het niet wat mannen van ze vereisen; het is echter wel de gemeenschappelijke opvatting die er vooral in de puberteit ingestampt worden. Voor mannen geldt dit net zo; echter beheersen mannen de maatschappij nu eenmaal meer (en gaat deze serie over vrouwen). Een beeld is niet goed of slecht, het is een abstract ‘iets’ waar we op reageren.
Er zijn 3 mogelijke reacties op het eerdere genoemde beeld, namelijk:
* acceptatie: het ideaalbeeld omarmen en het als streefpunt gebruiken
* rebellie: het ideaalbeeld verwerpen, deels dan wel in het geheel
* ontkennen: het ideaalbeeld niet durven te zien, maar wel bewust te zijn.
De reactie op het ideaalbeeld heeft niets te maken met geluksgevoel, iemand kan in constante euforie leven en het ideaal volledig verwerpen. Echter is de reactie wel een indicator op het gedrag.
Willen en kunnen zijn twee hele verschillende dingen. Meestal is de reactie op het ideaalbeeld een reflectie in hoeverre vrouwen eraan voldoen:
* acceptatie: vrouwen die in twee of meer aspecten (uiterlijk, afhankelijkheid en sexualiteit zijn de overheersende in het gegeven ideaalbeeld) ruim voldoende scoren of de wil hebben om te scoren;
* rebellie: vrouwen die, vanuit ouderlijke opvattingen, twee of meer aspecten in het ideaalbeeld zien botsen met hun culturele status;
* ontkennen: vrouwen die vinden dat ze niet voldoen aan twee of meer aspecten, maar het wel zouden willen als ze het konden – echter accepteren ze het lot zoals deze is uitgedeeld; ze voldoen namelijk wel aan minimaal twee aspecten, echter vinden ze deze onbewust ondergeschikt aan hun ‘zwakheden’.

Uit de reflectie worden er vier stereotypen zichtbaar:
- het feestbeest / gezelschapsdier (acceptatie, voldoet aan ideaalbeeld)
- de carriere vrouw / de deskundige (rebellie, verwerpt ideaalbeeld)
- de ‘girl-next-door’ / de collega (ontkenning, voldoet deels aan het ideaalbeeld)
- de outcast / de lelijkerd (wilt voldoen, maar voldoet niet)
Nu zijn stereotypen voor vrouwen aangeven een pijnlijke kwestie; confrontatie gaat ieder mens uit de weg (man en vrouw). Heb dan ook geen bedenkingen, want voor mannen geldt precies hetzelfde, het ideaalbeeld verschilt alleen. Ieder stereotype stelt haar eigen wensen en omdat ze afhankelijk is van opvattingen is het stereotype niet een vastgenageld concept. Vrouwen kunnen net als mannen veranderen; hun ervaringen bepalen de koers. Hoewel vrouwen soms ‘meerdere’ kanten kent, is er altijd een dominante kant.
De Outcast / De Lelijkers
De O/L wil graag prinses Fiona zijn, maar haalde nooit de schoonheidsprijs. Overgewicht, sexuele passiviteit, middelmatige cijfers en een enkele vriendin (misery needs company) waren al de reden voor haar onzichtbare leven. Deze vrouw zit vol opgepropte pijn, vanwege afwijzing.
Kenmerken: dit lijkt op de ‘rebellerende’ vrouw, maar schijn bedriegt! Haar kleding is ‘opvallend’ niet modieus, meestal donker of vloekend fel. De wereld is voor haar een donkere plek vol ellende en pijn, welke ze verhult met haar even ‘donkere’ kant, zoals bizarre hobby’s en opvattingen.
Wilt: zal het nooit zeggen maar droomt écht van Brad Pitt (porno droom)
Zoekt: andere outcast om samen te klagen over de wereld en te verstoppen in een schelpje. Dierenliefhebber in het extreem: mensen zijn stom!
In bed: omdat ze zich ‘verplicht’ voelt, verwacht geen ‘Kim Holland’ praktijken.
De ‘Girl-Next-Door’/De Collega
Zij is spontaan, aardig en behulpzaam. Haar leven is goed, ze geeft het relatief niet slecht en weet eigenlijk nooit wat ze wilt – ze is op zoek naar ‘haar’ plekje in de wereld en schrijnt niet om dan eens wat ‘nieuws’ te proberen (pottenbakken, schilderen, koken). Ze heeft een goede opleiding genoten en een modaal inkomen, want ze heeft de discipline van een werkpaard met de elegantie van een zwaan. ‘Een slimme meid is op haar toekomst voorbereid’ is haar motto.
Kenmerken: de alledaagse vrouw die haar inkopen doet bij de H&M, nooit zou betalen voor een LV (maar graag krijgt...). Ze heeft een warm karakter en heeft altijd tijd (en is op tijd). Echter wilt ze altijd compenseren ten koste van haar zelf; een identiteitscrisis is haar niet onbekend omdat ze nu eenmaal iedereen wilt ‘pleasen’. Huisdieren zijn ‘ok’, maar liever niet.
Wilt: vindt Brad Pitt te glad, maar heeft wel wat met die ene ‘soap-ster’
Zoekt: spontaan, zelfverzekerde partner met zekerheid voor haar lange termijnplannen. Het type om mee te gaan dineren en te wandelen.
In bed: ze is naast een emotionele tijdbom, ook een sexbom; alleen net als haar ware aard, verschuilt ze ook dit aspect voor de wereld.
De Carrière Vrouw / De Deskundige
De bitchy, maar hoogopgeleide vrouw. Ze haat mannen; in plaats van vrouwen gaat ze de competitie met hen aan. Haar bewijzingsdrang drijft haar (en anderen) tot waanzin – ze heeft altijd gelijk en denkt alles te weten. Andere vrouwen zijn maar naïeve matrasjes; zij weet hoe ze met haar vrouwelijkheid het echte ‘zwakke’ geslacht te exposeren. Een Living-Apart-Together relatie zou haar voorkeur hebben, maar een relatie met een onderdanige man vindt ze prima. Zolang hij maar weet wie er de baas is! Huisdieren, misschien 1, max. 2.
Wilt: een ‘Lex Luthor’; established, vermogend en vals (zoals haar zelf)
Zoekt: een onderdanige accessoire, ze domineert het podium alleen
In bed: zeer dominant, met het idee om aan haar ‘eigen’ trekken te komen. Verwacht geen hartverwarmende knuffel uit spontaniteit.
Het Feestbeest / Gezelschapsdier
Zij wilt erop uit en vooral gezien worden. Ze is impulsief en een ongeleid projectiel? Toekomst? Dat zien we dan wel! Mannen genoeg, vind ze en trekt het liefst stad en land door om per dag te leven. Toch is ze heel onzeker; overal zoekt ze bevestiging: tasjes, schoenen, kleding, extensions, nepwimpers, borstvergroting, zo lang de blikken maar op haar gevestigd zijn! Huisdieren die in een kom of tasje passen.
Wilt: een ‘surf dude’ om samen een romantische film na te spelen
Zoekt: een metrosexuele, maar vermogen telt meer, man om goed op de foto te staan
In bed: ze zucht en kreunt voor een Oscar-nominatie, tenzij ze in een goede bui is, na het shoppen. Het is voornamelijk acteerwerk, maar je hebt dan ook de pornoproductie die je verwachtte.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten