donderdag 16 februari 2012

Management als vaardigheid: Mensen ontwikkelen


“De capaciteit en kennis van mensen moet je zien als immaterieel vermogen.”
                                                                                                            - Sam Rain
De grootste opgave in management naar de werkvloer is het ontwikkelen van mensen; mensen die zich niet ontwikkelen produceren minder, leveren minder kwaliteit of verlaten zelfs de organisatie. Motivatie is niet eenrichtingsverkeer; je kunt pas motivatie hebben als je gemotiveerd bent!
Bij het ‘ontwikkelen’ van mensen denkt menig manager voornamelijk aan trainingen en andere zaken waarvoor ‘betaald’ moet worden. Echter is het ontwikkelen een universeel proces, waar een vaardigheid in complexiteit en kwaliteit versterkt wordt. Terwijl je dit leest, ben je met persoonlijke ontwikkeling bezig en – ongeacht de reden – had je een motivatie om eraan te beginnen; wanneer je een vergelijkbaar artikel zou lezen of een opvolgende, is het een ontwikkeling binnen een ontwikkeling. Een taak voor de manager is om van dat abstracte ontwikkelen een concreet, bruikbaar en toetsbaar ‘kapitaal’ te genereren.
Om mensen te ontwikkelen is het belangrijk om te begrijpen wat ze nu precies motiveert. Vaak is het een soap van allerlei, maar ze kunnen allen verdeelt worden over de volgende gebieden:
·      goede betaling (financiële ontwikkeling)
·      werksfeer (sociale ontwikkeling)
·      verantwoordelijkheid (leiderschap)
·      initiatief / inbreng (creativiteit)
·      talent-werk verhouding (professionaliteit)
·      kennis (intellectueel eigendom).
Iedere werknemer wilt ontwikkelen (al is het alleen al qua betaling). Echter is ontwikkelen een proces dat zich spreidt over een onbepaalde tijd; ook hoeft een ontwikkeling niet een groot verschil te brengen. De manager is verantwoordelijk voor balans en moet begrijpen dat niet de werknemer het leerplan in kaart brengt – die denkt in eigenbelang, maar hij of zij zelf.
Er zijn een aantal strategieën die je als manager kunt gebruiken om mensen te ontwikkelen:
-       een preventief, collectief ontwikkelplan
-       een op maat gemaakt, individueel ontwikkelplan
-       een periodiek, evaluerend ontwikkelplan.
Performance Management combineert vrijwel de eerder genoemde strategieën, dat een uiterst effectief middel is om de ontwikkeling van mensen te waarborgen. Het nare imago van Performance Management komt door managers die ontwikkelen agressief opdringen; mensen zijn nog steeds mensen en hoewel informatie overal beschikbaar is, zijn de verwerkers van informatie tot een bepaalde grens in staat om deze te absorberen. Ontwikkelen onder dwang degradeert het gehele doel: motiveren. Helaas, zoals bij veel zaken waar een vorm van kapitaal aanwezig is, heb je nu eenmaal kapitalisten van het ergste type.
Ontwikkelen is meer dan een plan en actiepunten. Het persoonlijk contact kan nooit vervangen worden (tenzij je met niet-menselijke robots werkt) en is een belangrijke factor in het bewaken van motivatie. Een ieder wilt gehoord worden, maar niet iedereen wordt gezien. Vaak verblijven mensen in hun comfort-zone uit angst voor ontwikkeling; bij meer ontwikkeling is men van gedachte dat er meer verwacht wordt – en dat is ook zo, alleen niet op de korte termijn die ze verwachten.
Ontwikkelen van mensen is geen activiteit die veel tijd in beslag neemt, tenzij je dat toelaat. Mensen willen altijd meer dan dat er qua middelen en budget mogelijk is en nemen daar een groot eigen belang in mee. Als manager is het een motto: nee is ook een antwoord. Een ontwikkeling die op lange termijn geen rendement oplevert, ongeacht in de vorm van motivatie of generatie is een slecht idee. Snoepreisjes lijken mensen te motiveren, maar leveren aan lange termijn geen menselijk kapitaal op. Echt waar...

Meer lezen over het onderwerp management? Klik hier voor de inhoudsopgave van alle artikelen!
©SamRain
Ontwikkelen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten