“Waar zouden we zijn zonder trein? Umm... overal op tijd?”
- Sam Rain
- Sam Rain
ProRail zou eens de naam Pro-Fail kunnen overwegen. Professioneel falen lijkt immers de mission statement van ProRail en de visie is kennelijk er blijvend succes in te hebben. Mocht je niet weten waar ProRail voor verantwoordelijk is: het opzuigen van subsidie geld om te verbranden in plaats van degelijk spoor aan te leggen met bijbehorende wissels.
Ieder kwartaal is het weer raak; slap excuus en stijgende kaartprijzen. Samen met de NS lijkt het verdacht veel op een criminele organisatie met het doel de Nederlandse burger af te persen en het landelijk saboteren van infrastructuur. “We zijn winterklaar” en dan niet zijn. “Maar de ellende van deze periode tellen we niet mee, lekker puh”, zodat de gehoektande directie hun bonus krijgt. Tja, die arme minister Schultz trapt er in zoals wij ieder jaar doen.
Ik vraag me af hoe een bedrijf met zoveel wanpraktijken kan blijven bestaan. En dan komt het antwoord: monopolie. Ze hebben van Dorpstraat tot Kalver vol met hotelletjes en wij blijven gooien tot we blut zijn. Hoe procedeer je tegen zo’n bedrijf als klant? Stel dat je afhankelijk bent geworden van het openbaar vervoer, omdat de overheid dit immers zou stimuleren vanwege het milieu? Want je betaald toch voor een zitplaats? Je betaald toch voor een veilig transport van A naar F? Wat is de procedure om deze knakkers eens te nagelen aan het aambeeld en eens echte consequenties te laten voelen, in plaats van smeken om hun bonus in te leveren?
Is er echt geen ondernemer buiten ProRail die spoortjes maken kan? En zo nee, mag ProRail niet worden ontbonden vanwege wanbeleid? Ik wil het écht weten. En ik denk de rest van Nederland ook wel; we zijn allen al lang genoeg metaal-moe van dat gePro-Fail!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten