maandag 20 februari 2012

Antropologie op z'n blackies


“Wij. Zij. Ons. Hunnie. Iedereen discrimineert als ze niet alleen zijn.”
                                                                                                - Sam Rain
De frustratie van de meeste blanke mensen in omgang met de allochtone gemeenschap, is dat ze nooit gelijkwaardig worden gezien. Zo kan ik tegen een Marokkaanse Arabier zonder vieze blik ‘mocro’ zeggen of ‘moker’, een turk een ‘toerkie’ noemen, heeel sarcastisch ‘swaaa’ zeggen tegen een antiliaan, und tegen een Surinamer begroeten met ‘ey neger’. Chinezen vinden pingponger niet erg, want ‘koelie’ kan teruggeroepen worden. Want, ik ben niet blank. En dan mag het, want tja... een ‘tata’ is een ‘tata’.
Ook hebben we het ‘knikje’. Lopen we over straat als ‘minderheid’ (lees: waar 10 mensen blank zijn en 2 niet), dan seinen we met een korte haal van de kin naar boven, alsof we in de vijandelijke linies bevinden. Een allochtoon vraagt ook zonder schaamte een sigaret aan een ander; tussen de plantage exploitanten zijn we ‘broeders’. Zolang we niet met meerderen van eigen ras zijn natuurlijk – want dan word een ‘moker’ snel een ‘kameel’ en een ‘koelie’ een Aziatische jood.
Allochtonen zijn van mening dat het ‘blanke’ ras schuldig is van armoede en exploitatie. De VOC, Suriname en Zuid-Afrika zijn milestones voor deze reputatie. ‘Door jullie zijn we hier, dus wat zeur je’, of ‘vraag maar aan je opa wat ik hier doe’. Vinden we het woord allochtoon kwetsend? Nee. Het woord ‘buitenlander’, dat is kwetsend. Want ja, dat is wat extreem-rechts bedoeld met ‘buitenlanders oprotten’: ons. Caramel, bruin, zwart, bleek en soms geel (die met restaurant zijn ‘oké’). Daarom hebben allochtonen weinig sympathie voor die ‘rijke’ autochtonen; niet ‘ons’ probleem. Wij. Zij. Ons. Hunnie.
De politiek doet een dappere poging; laten we het ‘woord’ allochtoon schrappen. Zal het uitmaken? Welnee. Juist het woord allochtoon is een identiteitsaanduiding – als je deze schrapt krijg je het zwaar belegen ‘buitenlander’ of het addertje ‘medelander’ (alsof we niet weten wie er daarmee bedoelt wordt). Als je naar aanduidingen kijkt zoals radicaal, fundamentalistisch, terrorist en moslim – dan is allochtoon gelijk aan de lading van het laatste. En dan wilt men dat woord schrappen. Werkt dat in het voordeel van de niet-allochtonen? Nee, want het blijft een opvatting dat classificeert a la ‘Untermensch’.
Waarom wonen allochtonen bij elkaar? Er zijn twee antwoorden: het 1970 beleid dat we hier te ‘gast’ zijn en tja, je woont liever in een gemeenschap waar je geaccepteerd wordt. Want zeg eerlijk, de originele Nederlander vindt ‘aanpassen of oprotten’. Als Küksal op de hoek keurig ABN spreekt en geen problemen maakt van het vlees op de barbecue – geen probleem. Als Mohinder geen 50+ familieleden uitnodigt voor het ritueel voor zijn pasgeboren kind, geen probleem. Want helaas, maar waar – de allochtoon-o-meter heeft invloed op de WOZ-waarde. Nee, dan kies je liever voor een buurt die ‘Phagwa’ of een Hanoz begrijpt.
Krachttermen, zoals de ‘Integratie’ is mislukt, zijn belachelijk. Ik ken geen Marokkaan die 10+jaar in Nederland woont en geen ‘Hollands’ begrijpt, noch een turk die niet snapt dat je een boete krijgt voor crossen in een bebouwde kom. Geen Surinamer die niet weet dat je moet werken voor je geld, of een Antilliaan die weet dat stelen verkeerd is. Want als ‘integreren’ betekent dat we allemaal van haring moeten houden en Andre Hazes moeten nakraaien, wordt het tijd om de Winkler-Prins aan te passen in plaats van de wijzende-vinger-woordjes. Zolang wij allochtonen worden gezien als ongewenste bevolkingsgroep, zal het stigmata nooit kunnen helen en groeien naar een broederschap.
©SamRain
Allochtonen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten