“Everybody is a prospect. If not, a potential lead to develop.”
- Glenn Weinstein
- Glenn Weinstein
Niet voor niets is social media het meest geliefde kindje van marketeers; profielen betekent segmenteren, catalogiseren en contacteren. Het grote geheim dat zij al lang wisten, stelt social media wetenschappelijk vast: ieder mens kent meerdere mensen, die op zichzelf nog meer mensen kennen. Interesses liggen bloot op het Internet en via AdSense™-achtige truukjes is marketen weer een feest!
Er zijn in de wereld van marketing trendsetters en trendvolgers. Deed je het nog niet, dan zul je het moeten doen om alleen al met de stroom mee te gaan. Maar ‘meedoen’ is niet voldoende. Een Facebook-account en/of Hyves-profiel zijn slechts een stuiver in het kapitaal; Twitter is het kanaal waar de massa van informatie kan stromen en ‘Youtube’ doet het nog eens met beeld en geluid. Maar je zult nog steeds interessant moeten zijn, wil je er optimaal gebruik van maken.
Succes wordt je gegund. En ook bij Social Media telt dit zwaar mee; want ergens moet je beginnen. Als je namelijk geen ‘rendement’ behaald op kleinere schaal, is dat een duidelijke indicatie hoe interessant je bent. Een uitwisseling van informatie is succesvol als deze haar doelen bereikt. Cruciaal is het dus om te richten op de potentie van het onderliggende netwerk van een contact in Social Media; de informatie moet zich verspreiden om succes te behalen.
Welke informatie delen mensen het liefst? Dit is de bezinning voor iedere marketeer; de relatie naar de informatie die je wilt overbrengen is de uiteindelijke sleutel tot succes in uitwisseling. Feitelijk delen mensen informatie op de grond van 4 motieven: opinie, gebeurtenis, gunst en mededeling. Ieder motief staat in relatie tot het contact tussen jezelf en je ‘rimpel-contacten’. Zonder relaties van kwaliteit is succes nihil.
Social Media brengt daar echter obstakels mee naar boven; een bedrijfsmatige ‘verbinding’ via het Internet mist vaak de flair van een ‘personal touch’. Daarbij zijn werknemers vaak de Social Media opgedrongen, wat misschien het ‘aantal’ verbindingen ten goede komt, maar geen kwalitatief netwerk oplevert. Een opgedrongen idee levert zelden rendement op, met name op het gebied van Social Media – dat zich richt op het individu. Wanneer een individu wordt ‘opgedrongen’ informatie te delen buiten het professioneel standpunt, is er sprake van een soort inbreuk – wat ten koste gaat van de welwillendheid om te delen.
Opinie is een simpel concept; het is de mening/ het standpunt van de ‘verspreider’ over een specifiek onderwerp. Men is met een opvatting eens (of zelfs fanatiek vóór), men behoudt de neutraliteit of men uit zijn of haar ernstige twijfels. Vaak leiden opinies naar discussies – en als mensen ergens van ‘houden’, is het stiekem ‘meeluisteren’.
Een gebeurtenis zet mensen op alert; er gaat iets plaatsvinden en dat is volgens de verspreider belangrijk nieuws. Maar de natuurlijke reflex is het vinden van een ‘oplossing’ voor de gebeurtenis; wanneer er ook informatie gedeeld wordt naar externe bronnen, heeft een gebeurtenis een menswaarde voor mensen – en dus ook haar bron (de verspreider).
Mededelingen zijn monologen; de informatie wordt als feit gepresenteerd, waarop men notitie van kon nemen. Een krachtige, duidelijke mededeling is gerichter dan de voorgaande motieven; deze worden verspreid naar mate men het toepasbaar vindt – zoals collega’s, bedrijfspartners en klanten. Een praktisch voorbeeld van een mededeling zijn de status en behandeling van eventuele storingen bij een telecom- of internetbedrijf.
Gunsten komen van zogenaamde ‘ondersteuners’; wezenlijk hebben ze niet veel met de informatie, maar hebben de sympathie voor de verspreider om zijn of haar informatie toch te delen. Ben nu wel benieuwd hoeveel sympathisanten dit artikel heeft opgeleverd. ;)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten