“Of je ontdekt iets
wat je niet zocht, of je vindt niet datgene wat je zoekt; dit is de natuur van
experimenteel onderzoek.”
- Sam Rain
- Sam Rain
Hoe ga je te werk binnen de Uitvoering & Onderzoek
groep? Aan de letters lijkt er geen uitdaging in te vinden, maar bij mensen die
graag diepgang zoeken en praktisch zijn is het een aangename verrassing.
Planning & Strategie stuurt een strategie die de toko nog eens de Top-10
van Forbes kan bereiken; maar is deze strategie nu wel toepasbaar in de huidige
organisatie?
In een U&O werkgroep pak je de zaak aan alsof je weer
een these of scriptie moet schrijven; dit keer niet om je vaardigheden te
toetsen, maar om toe te passen. Gelukkig vereist het bedrijfsleven beknoptheid
– 20 pagina’s wijden aan persoonlijke motivaties kun je dus vrijwel meteen
schrappen. Het onderwerp is de aangeleverde strategie en de probleemstelling is
tot hoeverre deze toepasbaar is.
Nu zal men de inzicht nodig hebben in de organisatie zoals
zij nu functioneert; zonder dit inzicht is een onderzoek gewoonweg niet
betrouwbaar. Handig zijn dan bedrijfsprocessen waarmee gesimuleerd kan worden,
omdat grote bedrijven te complex zijn om even iedereen voor een langere periode
een rol te laten spelen voor wat cijferwerk. Een nieuwe strategie betekent een
verandering in één of meer processen; wanneer de bestaande en het nieuwe proces
gesimuleerd worden kunnen de resultaten aantonen hoeveel kosten de strategie
bespaart (of juist niet).
De strategie zal dus moeten worden geanalyseerd in details:
-
wie en wat zijn er nodig voor de strategie;
-
wie kost hoeveel en hoeveel kosten neemt wat in
beslag;
-
wie wordt overbodig en wat kan naar de
vuilstort;
-
welke vorm heeft de strategie als geheel proces;
-
welke vorm heeft het huidige proces.
Wanneer de functies van mensen zijn gedefinieerd als rollen,
zijn de generieke kosten per procesdeelnemer makkelijk te berekenen; ieder
functie heeft een corresponderend salaris dat een bepaald resultaat verwacht.
Ook kan er zo een capaciteitsgrens worden vastgelegd om processen te beschermen
tegen ongecontroleerde reorganisaties.
Sommige strategieën vervangen juist middelen met betere,
waardoor de initiële investering zichzelf terugverdiend; het onderzoek dient
zich dan vooral te richten op de kosten die niét gemaakt worden. Praktisch
voorbeeld is de aanschaf van de iPad 3 voor 60 werknemers; een initiële
investering van ongeveer €80.000,- voor een periode van 5 jaar – waardoor er
€16.000,- minimaal aan kosten bespaard zou moeten worden om het verantwoord te
maken en het dubbele om het aantrekkelijk te maken.
Een kritisch onderzoek test ook een praktisch scenario
wanneer een simulatie theoretisch positieve resultaten behaalt. Ook zal het
onderzoek rekening moeten houden met de kosten van een ‘implementatie’ –
vervangen kost tijd, en dus geld. Daarnaast hoort risicobeleid een onderdeel te
zijn van het onderzoek; wat kan er fout gaan, en zo ja wat zijn dan de
consequenties in prestaties en kosten?
Objectief gezien zou een dergelijk onderzoek geen betoog
moeten zijn – hoewel sommige strategieën iedereen aanspreken uit eigenbelang
(kuch... iPad 3). Goed onderzoek kan prima herbruikt worden; de organisatie
blijft veranderen en het toepassen van een strategie op een ‘nieuw’ huidig
model van de situatie kost relatief weinig inspanning.
Uiteindelijk resulteert een goed onderzoek in een duidelijke
conclusie. Conclusies zeggen: onverantwoord, geen toegevoegde waarde, te
verantwoorden, potentieel aantrekkelijk en GKAJHND: Gemiste Kans Als Je Het
Niet Doet!
Meer lezen
over het onderwerp Management? Klik hier voor een inhoudsopgave naar alle artikelen!
©SamRain
Uitvoering en onderzoek
Uitvoering en onderzoek
Geen opmerkingen:
Een reactie posten