“Brand Awareness geldt
ook voor mensen als goede strategie.”
- Sam Rain
- Sam Rain
Samsom wil het – wellicht om de verkeerde redenen – de
oppositie wil het en stiekem het CDA ook. Op Xead leeft er het concept
Nederland Beter en ikzelf dagdroom er wel eens van; campagne voeren. Niet om
Nederland er beter op te maken natuurlijk, maar betaald slap ouwehoeren en een
Ray-Ban declareren of even vliegen tussen Rotterdam - Amsterdam als een echte
politicus. Verkiezingscampagnes in Nederland zijn saai; droge koek met lauwe
koffie geserveerd door ouwe krenten en gerijpte druiven. In het ‘Willem Wever’
belang, breng ik u Sam’s geweldige tips voor het opzetten van een
verkiezingscampagne met ‘swagger’.
1)
Een website met de look-and-feel van
‘Fuck-My-Life’, waar anoniem je een programmapunt kan ‘liken’ of ‘niet-liken’.
Beetje fris en Web 2.0 en profielen van de mensen die deze naar voren brengen.
Social media maakte Obama ‘vernieuwend’; en het internet is overal beschikbaar.
2)
Hoewel DWDD en Pauw plus Witteman niet mogen
ontbreken zul je ook aan moeten schuiven bij een andere club. Hoog tijd voor
een John de Mol slash Eyeworks aanpak; maak van je eigen fractieleden
kandidaten voor een debat competitie, geef Wendy en Martijn de vloer en koppel
er een real-life soap aan vast, hoe druk het wel niet is. Denk commercieel en
hou het niet alleen bij net 1,2 en 3 (maar blijf weg van SBS of 5). Obama had
Oprah, ga zelf voor Arnie.
3)
Beetje moddergooien mag wel; betaal Alberto
Stegeman en John van de Heuvel voor een zalige bafreportage over heilige
boontjes uit andere partijen. Het maakt niet uit hoe knap je bent, maar of de
anderen lelijk zijn. Hoe dacht je anders dat Femke Halsema zo lang populair is
gebleven?
4)
Volg een mediatraining en een goeie ook; sta
altijd paraat voor een Rutger of Dominique. Touché het zijn kleuters – maar
kleuters met een bizar grote achterban en de wil om te ‘balbashen’ (lees: hip
woord voor kruis schoppen) met stalen neuzen. Herinner: Ella Vogelaar; ook:
Geert Wilders.
5)
Neem een knalroze AMG, vier top-bikini modellen
en beletter deze met je partijnaam. Om gedurende de ochtend- en avondspits
lekker campagne te voeren. Worden mensen blij van.
6)
Huur een ‘Flash Prank’ groep mensen die een
hippe Glee versie maken van een klassieke nummer-1 hit uit de 70s en deze op
ieder station uitvoeren a la High School Musical. Dans is hot. Glee is hot.
Treinen zijn laat, dus publiek genoeg.
7)
Schuif bij Harry Mens aan tafel; kost je wat,
maar dan heb je ook wat. Pim was niet voor niets almost ‘Optimus Prime’ –
normale mensen kijken geen Business Class maar het publiek van egotrippers wilt
je zeker steunen in hun eigen kringen. Profileer je dan wel een beetje Theo
Hidema.
8)
Schrijf een boek over falende kabinetten en
presenteer deze met Nico Dijkshoorn en laat een Spong of Mosco het voorwoord
doen. Plak er een gratis treinkaartje aan, zodat men het boek positief ontvangt
zonder de inhoud te kennen. Gebruik uiteraard WordFeud-woorden waardoor je
super interessant en slim lijkt in het boek – zo ben je niet alleen vol
oneliners en Van Dales 2.0 (hippe woorden, bijv. bedrijfspoedel).
9)
Kleed je hip als Wouter Bos, praat monoloog
alsof je Twittert, spreek Engels als een Engelsman (voor CNN enzo), koop
Nederlandse producten en heb een Batavus voor het Catshuis of Paleis
Noordeinde. Oh, en gebruik een iPhone.
10) Last
but not least; wees een partij met een Jongerenbeweging, laat het woord Partij
uit je partijnaam en spreek op iedere wereldconflict een afschuw uit. Europa is
cool, maar heb een uitgesproken mening over de rest. En oh ja – beloof niks.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten