woensdag 11 april 2012

Tien geweldige tips voor verkiezingscampagnes


“Brand Awareness geldt ook voor mensen als goede strategie.”
                                                                                                - Sam Rain
Samsom wil het – wellicht om de verkeerde redenen – de oppositie wil het en stiekem het CDA ook. Op Xead leeft er het concept Nederland Beter en ikzelf dagdroom er wel eens van; campagne voeren. Niet om Nederland er beter op te maken natuurlijk, maar betaald slap ouwehoeren en een Ray-Ban declareren of even vliegen tussen Rotterdam - Amsterdam als een echte politicus. Verkiezingscampagnes in Nederland zijn saai; droge koek met lauwe koffie geserveerd door ouwe krenten en gerijpte druiven. In het ‘Willem Wever’ belang, breng ik u Sam’s geweldige tips voor het opzetten van een verkiezingscampagne met ‘swagger’.
1)    Een website met de look-and-feel van ‘Fuck-My-Life’, waar anoniem je een programmapunt kan ‘liken’ of ‘niet-liken’. Beetje fris en Web 2.0 en profielen van de mensen die deze naar voren brengen. Social media maakte Obama ‘vernieuwend’; en het internet is overal beschikbaar.
2)    Hoewel DWDD en Pauw plus Witteman niet mogen ontbreken zul je ook aan moeten schuiven bij een andere club. Hoog tijd voor een John de Mol slash Eyeworks aanpak; maak van je eigen fractieleden kandidaten voor een debat competitie, geef Wendy en Martijn de vloer en koppel er een real-life soap aan vast, hoe druk het wel niet is. Denk commercieel en hou het niet alleen bij net 1,2 en 3 (maar blijf weg van SBS of 5). Obama had Oprah, ga zelf voor Arnie.
3)    Beetje moddergooien mag wel; betaal Alberto Stegeman en John van de Heuvel voor een zalige bafreportage over heilige boontjes uit andere partijen. Het maakt niet uit hoe knap je bent, maar of de anderen lelijk zijn. Hoe dacht je anders dat Femke Halsema zo lang populair is gebleven?
4)    Volg een mediatraining en een goeie ook; sta altijd paraat voor een Rutger of Dominique. Touché het zijn kleuters – maar kleuters met een bizar grote achterban en de wil om te ‘balbashen’ (lees: hip woord voor kruis schoppen) met stalen neuzen. Herinner: Ella Vogelaar; ook: Geert Wilders.
5)    Neem een knalroze AMG, vier top-bikini modellen en beletter deze met je partijnaam. Om gedurende de ochtend- en avondspits lekker campagne te voeren. Worden mensen blij van.
6)    Huur een ‘Flash Prank’ groep mensen die een hippe Glee versie maken van een klassieke nummer-1 hit uit de 70s en deze op ieder station uitvoeren a la High School Musical. Dans is hot. Glee is hot. Treinen zijn laat, dus publiek genoeg.
7)    Schuif bij Harry Mens aan tafel; kost je wat, maar dan heb je ook wat. Pim was niet voor niets almost ‘Optimus Prime’ – normale mensen kijken geen Business Class maar het publiek van egotrippers wilt je zeker steunen in hun eigen kringen. Profileer je dan wel een beetje Theo Hidema.
8)    Schrijf een boek over falende kabinetten en presenteer deze met Nico Dijkshoorn en laat een Spong of Mosco het voorwoord doen. Plak er een gratis treinkaartje aan, zodat men het boek positief ontvangt zonder de inhoud te kennen. Gebruik uiteraard WordFeud-woorden waardoor je super interessant en slim lijkt in het boek – zo ben je niet alleen vol oneliners en Van Dales 2.0 (hippe woorden, bijv. bedrijfspoedel).
9)    Kleed je hip als Wouter Bos, praat monoloog alsof je Twittert, spreek Engels als een Engelsman (voor CNN enzo), koop Nederlandse producten en heb een Batavus voor het Catshuis of Paleis Noordeinde. Oh, en gebruik een iPhone.
10) Last but not least; wees een partij met een Jongerenbeweging, laat het woord Partij uit je partijnaam en spreek op iedere wereldconflict een afschuw uit. Europa is cool, maar heb een uitgesproken mening over de rest. En oh ja – beloof niks.
©SamRain
Campagne

Geen opmerkingen:

Een reactie posten