“Het Nieuwe Werken is
helemaal niet nieuw.”
- Sam Rain
- Sam Rain
Ipads, glasvezel/breedband Internet en smartphones zijn de
nieuwe wapens. Grote informatiestromen zijn niet alleen overal beschikbaar maar
ook snel; een Excel bestand van een megabyte zorgt al jaren niet meer de
eens-zo-cluster-hoofdpijn veroorzakende migraine aanvallen bij mobiele werkers.
Al deze innovaties dopen het ‘telewerken’ om naar het ‘nieuwe werken’.
Thuiswerken is behoorlijk ingeburgerd; je ‘werkmail’ lezen
tussen de soaps door is geen onbekend verschijnsel. Vooral de mensen in een
gedetacheerde functie werken met behulp van een laptop een dagdeel thuis;
makkelijk voor de kinderen en geen stuurtje-tikken in de avondspits. Voor
managers vraagt het een groot vertrouwen en een grijs gebied waarin geopereerd
moet worden; het ‘nieuwe’ werken vereist aardig wat empowerment en managers die
graag aan touwtjes trekken zullen moeten omschakelen.
Binnen je team moet het ‘nieuwe’ werken niet echter vanzelfsprekend
zijn; hoewel het lekker makkelijk is voor de telewerker, is vanaf afstand
werken alleen effectief en kostenbesparend als het ook past in de
doelstellingen. Vaak wordt thuiswerken gezien als een privilege voor de
‘drukkere’ collega’s, maar dit middel zou een beslissing moeten zijn voor
efficiëntie.
Het is daarom ook belangrijk dat managers begrijpen welke
problemen dit nieuwe werken oplost; weten of teamleden ook deze problemen
ervaren kan dan bepalen wie ervoor in aanmerking komen én wanneer. Met
telewerken komen misschien vele voordelen, maar er zijn ook significante
nadelen – die naar mijn mening te vaak verschoven worden onder het tapijt van
gemak.
Als het aankomt op werken gelden voor iedereen dezelfde
regels; men moet abstract gezien altijd
a) weten wat men gaat doen
b) waar men dat gaat doen
c) wanneer men dat gaat doen
d) hoe lang men er voor nodig denkt te hebben.
Bewustwording is essentieel om telewerkers in goede banen te leiden.
a) weten wat men gaat doen
b) waar men dat gaat doen
c) wanneer men dat gaat doen
d) hoe lang men er voor nodig denkt te hebben.
Bewustwording is essentieel om telewerkers in goede banen te leiden.
De prioriteit van het werk wordt vaak ondergesneeuwd door de
afstandsoplossing die thuiswerken biedt en eigenlijk wordt juist omgekeerd
geredeneerd dat het geen prioriteit heeft om wel aanwezig te zijn. Wanneer er
een hoge prioriteit is dat iemand ‘beschikbaar’ is, in bijvoorbeeld het beheer
van informatie dat simpelweg niet kan wachten, en er speciale omstandigheden
zijn waardoor men er in persona niet kan zijn, dan biedt telewerken de
uitkomst.
Empowerment is het delegeren van verantwoordelijkheid; het
nieuwe werken assimileert deze, mits goed gedaan, effectief in de strategie.
Men werkt zelfstandig aan hetgeen wat verwacht wordt en legt hier een grotere
betrokkenheid in door informatie omtrent de status en omstandigheden naar
‘boven’ te sturen. Een telewerker zonder vastgestelde rol met gedefinieerde
verantwoordelijkheden is géén ‘nieuwe werker’; managers zouden geen tot weinig
zicht hebben, omdat de speciale omstandigheden ook automatisch voor hen gelden.
De benodigde middelen reiken verder dan een laptop en
telefoon; ‘nieuwe werkers’ hebben toegang nodig tot centrale faciliteiten,
zoals centrale informatieopslag en digitale conference ruimtes. Ook zullen
nieuwe werkers in applicaties moeten werken die een administratieve functie
hebben, zoals tijdsbesteding of kilometerdeclaraties. De Nederlandse term ‘het
nieuwe werken’ is jammer genoeg niet zo duidelijk als het Engelse ‘Smart
Working’ – dat simpelweg slim werken betekent; want daar komt het eigenlijk
écht op neer.
Meer lezen
over het onderwerp Management? Klik hier voor de inhoudsopgave van alle
artikelen!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten