woensdag 4 april 2012

Management als ambacht: Het 'nieuwe werken' omarmen


“Het Nieuwe Werken is helemaal niet nieuw.”
                                                            - Sam Rain
Ipads, glasvezel/breedband Internet en smartphones zijn de nieuwe wapens. Grote informatiestromen zijn niet alleen overal beschikbaar maar ook snel; een Excel bestand van een megabyte zorgt al jaren niet meer de eens-zo-cluster-hoofdpijn veroorzakende migraine aanvallen bij mobiele werkers. Al deze innovaties dopen het ‘telewerken’ om naar het ‘nieuwe werken’.
Thuiswerken is behoorlijk ingeburgerd; je ‘werkmail’ lezen tussen de soaps door is geen onbekend verschijnsel. Vooral de mensen in een gedetacheerde functie werken met behulp van een laptop een dagdeel thuis; makkelijk voor de kinderen en geen stuurtje-tikken in de avondspits. Voor managers vraagt het een groot vertrouwen en een grijs gebied waarin geopereerd moet worden; het ‘nieuwe’ werken vereist aardig wat empowerment en managers die graag aan touwtjes trekken zullen moeten omschakelen.
Binnen je team moet het ‘nieuwe’ werken niet echter vanzelfsprekend zijn; hoewel het lekker makkelijk is voor de telewerker, is vanaf afstand werken alleen effectief en kostenbesparend als het ook past in de doelstellingen. Vaak wordt thuiswerken gezien als een privilege voor de ‘drukkere’ collega’s, maar dit middel zou een beslissing moeten zijn voor efficiëntie.
Het is daarom ook belangrijk dat managers begrijpen welke problemen dit nieuwe werken oplost; weten of teamleden ook deze problemen ervaren kan dan bepalen wie ervoor in aanmerking komen én wanneer. Met telewerken komen misschien vele voordelen, maar er zijn ook significante nadelen – die naar mijn mening te vaak verschoven worden onder het tapijt van gemak.
Als het aankomt op werken gelden voor iedereen dezelfde regels; men moet abstract gezien altijd
a) weten wat men gaat doen
b) waar men dat gaat doen
c) wanneer men dat gaat doen
d) hoe lang men er voor nodig denkt te hebben.
Bewustwording is essentieel om telewerkers in goede banen te leiden.
De prioriteit van het werk wordt vaak ondergesneeuwd door de afstandsoplossing die thuiswerken biedt en eigenlijk wordt juist omgekeerd geredeneerd dat het geen prioriteit heeft om wel aanwezig te zijn. Wanneer er een hoge prioriteit is dat iemand ‘beschikbaar’ is, in bijvoorbeeld het beheer van informatie dat simpelweg niet kan wachten, en er speciale omstandigheden zijn waardoor men er in persona niet kan zijn, dan biedt telewerken de uitkomst.
Empowerment is het delegeren van verantwoordelijkheid; het nieuwe werken assimileert deze, mits goed gedaan, effectief in de strategie. Men werkt zelfstandig aan hetgeen wat verwacht wordt en legt hier een grotere betrokkenheid in door informatie omtrent de status en omstandigheden naar ‘boven’ te sturen. Een telewerker zonder vastgestelde rol met gedefinieerde verantwoordelijkheden is géén ‘nieuwe werker’; managers zouden geen tot weinig zicht hebben, omdat de speciale omstandigheden ook automatisch voor hen gelden.
De benodigde middelen reiken verder dan een laptop en telefoon; ‘nieuwe werkers’ hebben toegang nodig tot centrale faciliteiten, zoals centrale informatieopslag en digitale conference ruimtes. Ook zullen nieuwe werkers in applicaties moeten werken die een administratieve functie hebben, zoals tijdsbesteding of kilometerdeclaraties. De Nederlandse term ‘het nieuwe werken’ is jammer genoeg niet zo duidelijk als het Engelse ‘Smart Working’ – dat simpelweg slim werken betekent; want daar komt het eigenlijk écht op neer.
Meer lezen over het onderwerp Management? Klik hier voor de inhoudsopgave van alle artikelen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten