maandag 9 april 2012

Boeddhisme voor leken


“Als je haast hebt, doe dan vooral rustig aan.”
                                                            - Sam Rain
Wanneer we aan Boeddhisme denken, zien we vaak het beeld van Tibetaanse monniken in ons hoofd. Een Boeddha beeldje in huis is vaak een decoratief dingetje, terwijl het Boeddhisme juist in Nederland aardig wat leermeesters van eigen bodem kent. Op het eerste gezicht, net als iedere andere religie, lijkt Boeddhisme een ‘hard’ pad te volgen. Want wij herkennen eigenlijk alleen fundamentalisten.
Het Boeddhisme is eigenlijk geen ‘Godsdienst’; buigen naar de ‘grote B’ lijkt op het eerste gezicht op aanbidding – maar is eigenlijk een betuiging van respect. Basisboeddhisme is het beste als volgt te omschrijven: alles is vergankelijk en je kunt alles beter accepteren als je het ook loslaat. Het eerste is empirisch en het laatste doe je door middel van bewustwording via meditatie.
Hoewel Boeddhisten literatuur gebruiken uit het traditionele Hindoeïsme (de Rikh-Veda, Vipassana, Bhagavad Gita) en de leer van Boeddha, kennen ze relatief weinig dogma’s. De vijf leefregels zijn een effectief ‘moreel’ anker, die in andere religies ook aanwezig zijn. Hen met een roeping als monnik accepteren meer regels (in de Tibetaanse stromingen is 250+ geboden eerder de standaard dan de uitzondering). Het grote verschil is wel het motief in deze regels – in plaats van hellevuur en berechting door een oude man op een wolk is een leefregel een stap dichterbij onthechting (en dus verlossing). Het is dus niet moéten, maar bewust kiezen; iets wat een aantrekkelijke kracht heeft naar mijn gevoel.
De historie van het Boeddhisme is ook herkenbaar; de prins Siddharta komt buiten de paleismuren en raakt in een emotionele schok, waardoor hij huis en haard verlaat op zoek naar de ‘meaning of life’. Onder een boom bereikt hij een staat van ontwaking – de naam Boeddha staat namelijk voor ‘de ontwaakte’. Met zijn nieuwe wijsheid brengt hij een leer onder de mensen dat nauw verweven is met de Krishna-beweging: onthechting, met als doel het ‘Nirvana’ – het vormloze paradijs.
Boeddhisten, ontwaakt of niet, streven het doel na van de Meester. Er is geen Apocalyps zoals wij dat kennen uit de meeste religies: alles gaat op zijn tijd en dat is okay. Hoewel het ‘Nirvana’ zelden wordt gebruikt als trekpleister, benadrukt het wel de zingeving in het algemeen. Ik benoem algemeen, omdat het Boeddhisme veel stromingen kent: van Tao-, Zen-, Tibetaans- tot traditioneel Boeddhisme. Natuurlijk trekken de georganiseerde en esoterische stromingen veelal de ‘show’; gradaties van leek tot groot – meester, mandala’s en prestigieuze koningstitels zoals lama en symbolieke sherpen. Toch ligt de aandacht op zelfs zulk niveau niet in het aanzien; religieuze leiders zijn compassioneel en relatief passief. Het volgen van een eigen pad blijft de richtlijn en het ego kan simpelweg niet leven in een bestaan van grote discipline van soberheid.
Een Boeddhist is niet kenmerkend een kaal hoofd, een oranje gewaad of matchende aura. Niet stelen, niet doden, niet liegen, niet seksueel wangedrag vertonen en geen verdovende middelen gebruiken. Is het Boeddhisme eigenlijk geen oplossing voor iedere maatschappij?
©SamRain
Boeddhisme

Geen opmerkingen:

Een reactie posten