zondag 15 april 2012

Management als ambacht: Organiseren voor gevorderden


“Hoe groter de organisatie, hoe kleiner het inzicht.”
                                                                        - Sam Rain
Stel, je moet richting geven aan 800 man met beperkte middelen en slecht functionerende uitoefening van beleid – neem je de uitdaging aan of monsterboard je vlug naar een andere klus zonder het woordje ‘interim’ in de functiebeschrijving? Kennis is macht, want ervaring is dun bezaaid – dit moment is de proef op som. Het is de penetratie van het senior management dampkringetje naar de comfortabele directieruimte als adviseur Allerlei.
De beste strategie is niét het wiel opnieuw uitvinden, maar wel door blanco te beginnen; als senior manager zul je moeten absorberen als een spons en dusdanig dat je uit elke porie lekt. De sleutel is een receptuur van informatie inzamelen en garneren zonder in 10 sloten gelijk te verdrinken.
Allereerst staat belangenkennis centraal; wat doet het bedrijf en hoe passen de werknemers daarin? De hamvraag is echter vaak verstopt om grote ego’s te sparen; waarom hebben het bedrijf en de werknemers belang in jou? Het antwoord is daarin tegen zeer voor de hand liggend: het management bewaakt en verbetert de kwaliteit en prestatie van het bedrijf én haar werknemers! Verlies dus nooit de essentie van senior management uit het oog!
Managers worden vaak gezien als bruggenbouwers – en terecht. In een zwakke organisatie is er weinig sprake van betonnen bruggen, maar nylondraadjes die als spaghetti verweven zijn en net toe net aan de boel bij elkaar houden. Managen doe je met behulp van informatie; zonder een wegennet en knooppunten circuleert alles op een grote rotonde waar niemand stopt of kan stoppen. Bedenk dus welke ‘bruggen’ je moet bouwen ter toegang van informatie.
Deze bruggen gaan naar verantwoordelijken: de managers per segment, afdeling (of zelfs regio en landen) tot aan de directie. Alle wegen moeten leiden naar ‘jouw’ Rome. Maak een profiel van iedere verantwoordelijke:
- Wat verwachten zij van jou? (beleid, richting en visie)
- Wat verwacht jij van hen? (strategie en informatie)
- Wanneer zijn ze bereikbaar? (toegankelijkheid en escalatie)
- Wie is hun vervanger? (risico en toetsing).
Als de organisatie qua informatiestromen gereguleerd is, wordt het organiseren een stuk gemakkelijker. Er dienen nu taken te worden verdeeld in 3 groepen:
- Kwaliteitsbewaking van de organisatie (monitoring en rapportage)
- Planning & Strategie (strategie, planning en denktank)
- Uitvoering & Onderzoek (executie, evaluatie en prestatiemeting).
De Kwaliteitsbewaking wordt vaak ‘weggegumd’; managers met ego’s hekelen technocraten en wijzende vingertjes. Toch is deze zeer belangrijk voor een sterke organisatie; bedrijfsethiek wordt op deze manier afgedwongen en voorkomt corruptie binnen bewindvoering en de naleving van regels door werknemers. Een goed rapport is eerlijk.
Planning & Strategie is de groep die oplossingen aandraagt en de toekomstplannen schetst naar verbetering. Het doel van ieder bedrijf blijft namelijk het incrementeel verbeteren van resultaten.
Uitvoering & Onderzoek doet op verzoek van de ‘voorzitter’ de uitwerking, het daadwerkelijke onderzoek en de implementatie van een nieuwe strategie in de onderneming.
Dan resten alleen nog de doelstellingen: wat wil je bereiken en binnen hoeveel tijd? Deze gaan vervolgens naar P&S om via U&O uitgewerkt te worden, zodat je met de rapportages van kwaliteitsbewaking kunt verantwoorden aan de Directie wat voor resultaten er zijn behaald!
Meer lezen over het onderwerp Management? Klik hier voor een inhoudsopgave naar alle artikelen!
©SamRain
Organiseren

Geen opmerkingen:

Een reactie posten