donderdag 19 april 2012

Management als ambacht: Kwaliteitsbewaking


“Het ‘four-eyes’ principe werkt alleen als de ogen ook open zijn.”
                                                                                                - Sam Rain
Hoe ga je te werk binnen de Kwaliteitsbewaking groep?
In voetbalwedstrijden zijn er altijd 2 verliezers – de andere partij en de scheidsrechter. Toch is de scheidsrechter essentieel; hoewel de regels algemeen bekend zijn, worden gele kaarten (en rode) uitgedeeld en voor buitenspel gefloten. Want het is niet alleen de concurrentie die aan competitie doet.
Kwaliteitsbewaking gaat over normen en waarden; wat is de bedrijfsethiek en hoe goed houden werknemers zich hier aan. Binnen het management hekelt men zich eraan zoals de actieheld uit een politiefilm van de jaren ’80 aan de afdeling Interne Zaken. Hoewel men het altijd wilt ontkennen, de ‘boardroom’ is een hanenhok – grote ego’s en vriendjespolitiek en hier en daar de pispaal (meestal de ambitieuze vrouw of Prius-bestuurder). Lobbyisme is geen onbekend tafereel en het graaien in de budgetten a la Berlusconi komt voor. Punt. Kwaliteitsbewaking houdt de boel integer in het hanenhok; onderzoeken blijven voor 95% objectief en onverantwoorde beslissingen worden minder snel genomen dankzij de ‘Controllers’ van Kwaliteitsbewaking.
De normen zijn geen ongeschreven wet; een ‘policy’ is van kracht ter bescherming van de organisatie en met name tegen haar zelf. Binnen het senior management toetst de Kwaliteitsbewaking een strategie en onderzoek op gebruikte feiten en levert een advies aan het bestuur dat de feiten in het onderzoek kloppen en de strategie gebaseerd is op realistische scenario’s. Een positief of vernietigend rapport bepaald vaak de beslissing van het bestuur; kwaliteitsbewaking is de voorproever van het exotische 12-gangen diner. Ook is Kwaliteitsbewaking een monitor tijdens de uitvoering van de strategie en presenteert de uitslag in een rapport, waarin de verwachte resultaten in correlatie met behaalde resultaten worden weergegeven. Dat rapport bevestigd het succes of het falen van een strategie; deze kennis behoord dan tot het ervaringskapitaal en kan als grondslag gebruikt worden bij nieuwe strategieën.
Rapportages horen thuis binnen Kwaliteitsbewaking; als de strategisten ook zouden monitoren zou het een belangenconflict opleveren. Immers, strategisten hebben belang bij een goede waardering van hun strategie die tijd en geld gekost heeft. Daarnaast is een rapportage iets anders dan een presentatie; de laatste richt zich – op z’n mooist gezegd – op de ‘can be’, terwijl een rapport zich ‘as-is’ voorschotelt.
Kwaliteitsbewaking in spe dient als eerste dus de normen op te stellen conform bedrijfsethiek en een ‘policy’ te koppelen door normen te waarderen in vorm van scenario’s. Naast de ‘wet’, zijn er richtlijnen nodig die ieder voorstel toetst aan de hand van criteria;
-       wie doet het voorstel (autoriteit, integriteit, ervaring)
-       wat zijn de grondslagen (toetsbare argumenten)
-       kloppen de berekeningen (zijn er geen rekenkundige fouten)
-       kloppen de resultaten (zijn ze realistisch)
-       hoe kan het gemeten worden (criteria voor de monitor).
Een voorstel, zoals een strategie kan dus niet passeren zonder dat het getoetst is op fouten, als het niet past in de organisatie vanwege tegenstrijdige ethiek of geen feitelijke informatie gebruikt. Kwaliteitsbewaking geeft géén mening over de inhoud van een strategie; dat blijft een beslissing voor het bestuur. Een rapport waardeert de kwaliteit van de inhoud, niet of de smaak past bij het bestuur.
Meer lezen over het onderwerp Management? Klik hier voor een inhoudsopgave naar alle artikelen!

©SamRain
Kwaliteit

Geen opmerkingen:

Een reactie posten