“Een goed plan bestaat
uit een motief en succescriteria.”
- Sam Rain
- Sam Rain
Hoe ga je te werk binnen de Planning & Strategie groep?
Vaak zie je grote ambities gepaard gaan met nog grotere luchtkastelen, maar plannen en strategieën bedenken vereisen naast de nodige creativiteit vooral discipline en lood in de schoenen. Vooral senior managers die voor het eerst een grote verantwoording krijgen in korte tijd wensen zich vaak de nieuwe ‘Messias’.
Vaak zie je grote ambities gepaard gaan met nog grotere luchtkastelen, maar plannen en strategieën bedenken vereisen naast de nodige creativiteit vooral discipline en lood in de schoenen. Vooral senior managers die voor het eerst een grote verantwoording krijgen in korte tijd wensen zich vaak de nieuwe ‘Messias’.
Eerst komt het stukje realisme; er kan maar een bepaalde
hoeveelheid verandering plaatsvinden in een grote organisatie en eigenlijk heb
je maar twee momenten die meteen de oogst bepalen qua resultaten: het voorjaar
om naar de jaarwisseling toe te werken en het najaar voor de jaarwisseling
daarop. Er zijn dus veranderingen
die je moet doorvoeren over de korte termijn (voorjaar) en over de langere
termijn (najaar). Veel senior managers snappen het boekhoudkundige; mensen
(arbeiders) in het voorjaar, middelen (machines) in het najaar.
Ook wordt het jaar opgedeeld in vier kwartalen, gemakshalve
de Q’s genoemd (staat voor Quarter, de Engelse term). Ieder kwartaal worden ook
de aandeelhouders op de hoogte gesteld, dus vaak is men hier aan vastgeketend
in megaorganisaties. Met deze multi-dimensionale planning is het qua tijd nogal
krap; daarom is het handig om strategieën op te delen in de fases – ook wel
bekend als ‘milestones’ (staat voor kilometerplaatjes, vakjargon). Iedere
strategie dient dus te passen in de planning. Zelfstandigen en private
bedrijven vinden dat strategie zijn eigen planning zou moeten hebben – echter
is dat in een grote organisatie gewoonweg een struikelblok, omdat je uit alle
hoeken wordt geterroriseerd door ‘status’ vragen en ongecontroleerde ‘updates’.
Een strategie heeft simpele doelen: goede, betere resultaten
óf stappen die er naar toe leiden. De methoden en aanpakvarianten zijn talloos:
kostenbesparing (dus meer winst), optimalisatie (meer doen in dezelfde tijd),
reorganisatie (afstoten van mensen), versoberen (afstoten van middelen),
uitbreiding (vergroten van de markt), exposeren (merkpromotie) en uitbesteding
(diensten afnemen van derden) zijn maar enkele globale strategieën.
Wanneer een globale strategie is gekozen, dan gaat men de
diepte in; welke methodiek past in de organisatie, heeft een grote kans van
slagen en is haalbaar binnen de planning? Een strategie kan succesvol zijn bij
andere organisaties, maar qua tijd gewoon niet haalbaar. Al zijn de
succeskansen groot en de toepasbaarheid mogelijk, kan de strategie conflicteren
met de organisatie – en potentieel schade aanbrengen. Stel een bedrijf als
Microsoft zal niet zo warm lopen voor een infrastructuur van een beter
presterende concurrent – het zou bij een ‘lek’ grote schade kunnen opleveren
aan hun eigen merk.
Uiteindelijk komt het neer op resultaten: wat zijn de
huidige resultaten en wat zou grof geschat het voordeel opleveren? Is de
strategie interessant genoeg om te laten toetsen door de groep Uitvoering &
Onderzoek? Zijn er genoeg voordelen die het bestuur voldoende acht om tijd en
energie in haar uitwerking te steken?
Want ook hoort presentatie bij het bedenken van nieuwe strategieën;
een strategie dient onderbouwd te worden en het moet voor het bestuur heldere
taal zijn. Een leuke manier van strategieën bedenken is in een ‘denktank’ (of
bij een grote groep nerds – een ‘fishbowl’ genoemd) – tijdens een vergadering
van alles opnoemen en de 5 beste uitwerken. Hou het niet alleen bij bedenken!
Meer lezen
over het onderwerp Management? Klik hier
voor een inhoudsopgave naar alle artikelen!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten