zaterdag 7 april 2012

Management als ambacht: Open Door Policy


“Tijd goed beheren maakt een agenda pas effectief.”
                                                                        - Sam Rain
“De deur is altijd open voor die reden”, riep een manager eens. Open-Door-Policy (vertaald: Open-Deur-Beleid) is een strategie die sommigen aanspreekt en anderen stiekem hekelen. Vaak willen managers te zwart/wit denken en zijn óf bang voor overspoelen óf bang uit de informatiekringloop te vallen. Toegankelijk zijn is echter belangrijk; een goede manager leert snel om brugwachter te zijn dan de brug zelf.
Een open deur is een uitnodiging zonder r.s.v.p.; managers hebben een beheertaak en bevinden zich zelden op dezelfde vloer als de uitvoerende collega’s. Signalen uit het veld kunnen de manager maar op drie manieren hem of haar bereiken:
1)    Uit het veld, via de veldwerker
2)    Door zelf het veld op te zoeken
3)    Via een passant van het veld
Optie 3 is het minst wenselijk – het is immers jouw team en als dat zou gebeuren mag het nooit ‘nieuwe’ informatie zijn. Optie 2 verbeterd de sociale contacten en geeft de indruk dat je interesse toont – maar rooft ook tijd als volledige activiteit waar je niets anders kan doen. Collega’s weten dat de manager verantwoordelijk is voor de afhandeling – ongeacht of de deur nu open of dicht is.
Toch is vaak onduidelijk voor het team hoe en wanneer ze deze signalen moeten afgeven. Het woord ‘klacht’ is zeer beladen en men hangt er zelden een ‘verdraagbare’ pijn aan. Als manager blijft het belangrijk of een klacht impact heeft op functioneren en de schaal van impact. Mensen, want daar werk je immers mee, zijn sociaal. Storen is asociaal – en het weerhoudt je team om te communiceren als men denkt je te storen. Het overleg gaat om de doelen, maar klachten om de omstandigheden. Beiden hebben een geplande plaats nodig, wil je er effectief mee aan de slag.
Plan daarom je ‘Open Door’ alsof je een huisartsspreekuur gaat houden. Reserveer een uur in de maand en maak het kwetsbaar. Maak er geen bureaucratie van; luister naar wat er gezegd wordt en maak er geen ‘combi’ van (zoals een evaluatiegesprek). Dit spreekuur is bedoeld om signalen op te vangen en niet om de wereld te redden.
Een basisschoolprincipe, de ‘turflijst’, geeft je een middel om signalen te meten. Als er 10 medewerkers zijn en 8 geven een indicatie dat ‘de koffie slecht is’, dan kun je stellen dat de koffie kennelijk slecht is. Bij een enkele of bij twee is het kennelijk een individueel probleem. Meten is weten, zegt de Guru.
Terugkoppelen is ook belangrijk; verstuur per e-mail de uitkomst van klachten en het beleid of de beslissing erover. Hoewel men niet dezelfde klachten hoeft te ervaren, is men altijd nieuwsgierig. Reguleer de terugstroom via memo’s om te voorkomen dat er een mistig klimaat ontstaat, waar suggestie kan bestaan of een klacht –ongeacht de grootte- serieus wordt genomen.
Een proactieve, no-nonsense aanpak levert gigantische voordelen: als manager ben je voorzien van informatie zonder wildgroei, je versterkt de betrokkenheid van collega’s en je schept een open klimaat voor oplossingen. Werkvloerpesterijtjes vatten minder snel bodem – iedereen weet dat er niet alleen de deur ingegaan wordt, maar er ook iets uitkomt.
Meer lezen over het onderwerp Management? Klik hier voor de inhoudsopgave van alle artikelen!
©SamRain
Open Door Policy

Geen opmerkingen:

Een reactie posten