“Selecteren
doe je aan de hand van criteria.”
- Sam Rain
- Sam Rain
Mensen hebben, algemeen gezien, 9
eigenschappen die belangrijk zijn op de werkvloer – ongeacht de functie die ze
moeten uitvoeren. Hoe beter een competentie is ontwikkeld, hoe zingevender de
functie wordt; de natuurlijke habitat haalt het beste uit de mens.
1.
Sociale omgang: mensen die sociaal
zijn, werken graag met andere mensen en hechten waarde aan omgangsnormen. Hoe
socialer de mens, des te beter werkt deze in persoonlijke teams en kan opereren
in “frontend” functies. Mensen kunnen óók antisociaal zijn; dit zijn individuen
die sterk behoefte hebben aan een eigen werkplek en structuur zonder al te veel
interacties. Sociaal kan iedereen worden, alleen iemand selecteren voor een rol
waar er direct contact is met klanten, kies je geen antisociaal persoon zonder
ontwikkeltraject. Daarin tegen zal een antisociaal weinig behoefte hebben aan
een raam.
2.
Analytisch vermogen: er zijn
mensen die in detail kunnen denken en makkelijk rekenen; lijstjes maken,
taakgericht werken en zo snel mogelijk orde scheppen in chaos. Sommige mensen
zijn liever van de algemene kennis of nemen aan wat er staat. Hoe sterker het
analytisch vermogen hoe meer structuur ze nodig hebben, want ze zullen bij het
ontbreken ervan graag de “puzzel” oplossen. Mis je structuur? Deze mensen doen
het met liefde.
3.
Communicatief: veel praten is niet
hetzelfde; zegt een persoon wat hij of zij wilt zeggen? Kan deze persoon
duidelijk vertellen wat er gaande is? Maar kan er ook feedback gegeven worden?
Communicatieve mensen zijn ideale knooppunten en zijn erg gewild in een
“senior” positie. Zoek je een verbindingslijn met andere mensen, dan is deze
eigenschap belangrijk om sterk ontwikkeld te zijn. Een werkvloerclown maakt de
boel levendig, maar hoeft niet een sterk ontwikkelde communicatieve eigenschap
te bezitten.
4.
Leiderschap: durft iemand op eigen
initiatief het roer te besturen? Leiderschap betekent meer dan baasje spelen;
een leider dirigeert andere mensen om het beste resultaat te bereiken. Een
sterk team heeft altijd één of meer mensen met deze competentie.
5.
Objectiviteit: een rechtvaardige,
objectieve werknemer kan zaken in context plaatsen. Verder kijken dan de eigen
belangen resulteert in goede bemiddeling en bedrijfsethiek. Commissieleden zijn
mensen met deze eigenschap; politici denken in eigen belang. In functies waar
integriteit belangrijk is, is dit dé eigenschap die van groot belang is.
6.
Dienstbaarheid: hulpvaardige
mensen maken anderen wegwijs en nemen makkelijker taken over in het geval van
ziekte of plotselinge uitstroom. Ook zijn hulpvaardige mensen binnen de
onderneming handig in ‘zwevende’ teams.
7.
Discipline: deze eigenschap staat
niet voor de handen uit de mouwen steken of appelleren met de pink op de naad;
doen wat er gedaan moet worden, hoe bureaucratisch dan ook. Grote ondernemingen
hebben vaste procedures; wanneer deze niet gevolgd worden, betekent het
wanorde. Rotwerk, rotklusjes of rotmensen – een mens zonder discipline houdt
het simpelweg niet vol. Overigens liegen managers zich vaak zelf voor dat er
géén rotwerk, rotklusjes of rot mensen bestaan...
8.
Betrokkenheid: vaak gezien door
Amerikaanse managers als de beïnvloedbaarheid tot overwerken of mailtjes lezen
in de nacht. Deze eigenschap is het inzicht hebben van de verantwoordelijkheid
in de functie; dat de receptioniste begrijpt dat iedere beller een potentiële
klant is of de schilder die netjes werkt omdat het goed is voor de
bedrijfsreputatie.
9.
Zelfkennis: last, but not least!
Iemand die weet wat hij of zij wél kan en niet kan, betekent dat die
openstaat voor een ontwikkeling op de langere termijn. Niet voor niets zeggen
de sollicitatie-guru’s om te vragen naar sterktes en zwakheden!
Meer
lezen over het onderwerp Management? Klik hier voor een inhoudsopgave naar alle
artikelen!
©SamRain
Kandidaten selecteren
Kandidaten selecteren
Geen opmerkingen:
Een reactie posten