“Een
formulier verenigd informatie als een universeel model.”
- Sam Rain
- Sam Rain
Informatie is voor managers, wat tasjes zijn
voor vrouwen: een primaire levensbehoefte. Het probleem is dat informatie komt
in allerlei vormen, kleuren en bronnen, waardoor niet iedere vorm van
informatie kan “matchen” met de gelegenheid die je als manager voor ogen hebt.
Het formulier is als een damestasje;
ogenschijnlijk lijkt het geen nut te hebben dan cosmetisch voorkomen, totdat
het nut zich manifesteert in de gelegenheid. Iedere man van bouwjaar ’80 en
omlaag kan zich erover fascineren, hoe efficiënt de draagster a la Hans Klok
een oplossing tovert – van pepermunt tot ehh... tampon – benodigd voor de
probleemsituatie ter plaatse. De totale inhoud bestaat uit modulaire middelen
allerlei, afgestemd op de gelegenheid; zo werkt dit ook voor een formulier. Dit artikel zou niet hebben misstaan met een
titel ‘het fenomeen damestasje opgelost voor mannen’.
Formulieren zijn voor de meeste mensen een
‘taak’; managers zijn bedenkers van formulieren, omdat ze het middel zijn om
informatie te gieten in iedere gewenste vorm dat leidt naar resultaat. Een
dergelijke vorm leidt naar inzicht van een proces op het moment, biedt over een
tijd de bronnen voor historische analyse, dat op zich weer de grondslag kan
bieden voor prognoses. Formulieren, mits goed doordacht, maken het proces efficiënt
en schaalbaar in de vorm van een taak. Taken kun je meten, en managers houden
eenmaal van metingen.
Een formulier bevat componenten van
informatie, welke de factoren bevatten voor een rapportage. Het eerste waar je
aan zult moeten denken wat voor rapportage nodig is voor het inzicht wat je
mist. Welke informatie heb je nodig om een beslissing te nemen? Daarna is het
een kwestie van terugrekenen: iedere uitkomst op het rapport is een berekening
van informatie, en iedere berekeningen bestaat uit factoren. Deze factoren
horen thuis op het formulier, waarna deze worden gebruikt om de informatie te
ordenen.
Het ontwerpen van een formulier vraagt
daarnaast om efficiëntie; een formulier met factoren verspreidt over en weer
levert kosten op – een ‘taak’ moet immers worden uitgevoerd en het uitvoeren
ervan kost geld – en die moeten zo minimaal mogelijk zijn. De uiteindelijke
werkwijze van de uitvoerders zal moeten aansluiten op het formulier om
geldverspilling te voorkomen.
Stel, je afdeling bestaat uit een team van
marketeers. Voor het ‘gemak’ werkt iedereen zelfstandig – als manager heb je
geen zicht op de a) efficiëntie van de taken, b) de productie /
prijsverhouding, c) het gemiddelde productieresultaat. De efficiëntie kan
berekend worden door het aantal ‘pogingen’ te meten en expliciet de ‘gemaakte
deals’. Als van de 100 pogingen, 10 leiden naar een resultaat is het rendement
10%. Wanneer we weten hoeveel pogingen gedaan worden in een uur tijd, kunnen we
met twee constante waarden (arbeidsloon per uur, opbrengst deal) de productie /
prijsverhouding ontdekken. De totale verzameling geeft ons de bron om het
gemiddelde te berekenen. Als we even geen ICT toepassing zouden gebruiken,
kunnen we het papieren model als volgt ontwerpen:
FORMULIER A
Werknemernr.: _________________________(identificeert de individuele marketeer)
Pogingnr.: _____________________________(identificeert de individuele poging)
Geslaagde poging? 0 Ja 0 Nee
Werknemernr.: _________________________(identificeert de individuele marketeer)
Pogingnr.: _____________________________(identificeert de individuele poging)
Geslaagde poging? 0 Ja 0 Nee
En zo brengt een formulier inzicht in
anderzijds onzichtbare zaken!
Meer lezen over het onderwerp Management? Klik hier voor de inhoudsopgave van alle
artikelen!
©SamRain
Formulier
Formulier
Geen opmerkingen:
Een reactie posten