zondag 20 mei 2012

Management als ambacht: Kandidaten selecteren op kwaliteit - Deel 4


“Een waardeoordeel is nooit betrouwbaar, maar wel een effectief signaal.”
                                                                                                - Sam Rain
Vaak is het ‘rondje’ in het bedrijf een must-do voor wervers, alsof deze de kandidaat een idee geeft over de cultuur. Dit is deels waar, een kandidaat ontvangt redelijk veel informatie over de dagelijkse gang van zaken. Echter, ook in werving en selectie, kun je dit onderdeel gebruiken om competenties te herkennen in de potentiële werknemer.
De historie van het bedrijf is al gepasseerd tijdens het oriënterende gesprek – begin de route daarom als een bedrijfsproces; waar komt de ‘winst’ binnen (front office) oftewel het knooppunt naar klanten, waar verloopt de productie naar eindproduct tot aan de administratie. Bij grote bedrijven hoef je de kandidaat fysiek niet overal naar toe te slepen om ‘handjes te schudden’ – een ‘walking by’ is voldoende met een kort verhaal over de afdeling. Eindig bij de uitgang, zodat je het ‘gesprek’ gecontroleerd kan afronden met ‘de feedback’ over het gesprek. Je slaat meteen een paar vliegen met 1 klap: andere collega’s zien je aanwezigheid en herkennen het patroon van hun eigen sollicitatieprocedure, je krijgt geen stoelplakdagen tijdens sollicitaties en je promoot de efficiëntie van het bedrijf plus je eigen kennis ervan. Last but not least, je kunt meteen de volgende kandidaat ophalen!
Tijdens het rondje herken je de sociale competenties direct aan de voorbijgangers: glimlacht de kandidaat en begroet deze passanten op eigen initiatief, dan is de kandidaat sociaal competent. Sociale competentie ligt namelijk in de potentie om contact te maken en de bewustwording van het ‘collectief’ – there is no I in team. Een kandidaat die passanten negeert en zich dusdanig passief opstelt, zal zich in een ‘sociaal open’ werksituatie isoleren (en overigens prima thuisvoelen in een cubicle – zover deze in Nederland voorkomen). Ga niet af op de kandidaat, maar op de passanten en hun reactie.
Een kandidaat die ‘angstvallig’ rondkijkt is geen waardevol signaal: een nieuwe omgeving vraagt nogal wat oriënterend vermogen. Echter zal iemand met een analytische competentie zich snel herstellen, tevens als een dienstbaar persoon. De eerste legt herkenningspunten vast en de laatste vertrouwt op de ‘begeleider’.
Natuurlijk is de afdeling waar de kandidaat terecht in zal komen de hoofdattractie van het circus. De collega’s zijn namelijk uitstekende toetsingsmiddelen of de kandidaat communicatief is en leiderschap van nature bezit. Natuurlijke ‘communicators’ kunnen gemakkelijk gesprekken aanknopen, waarbij natuurlijke leiders een formeel contact afdwingen. Het is tactisch om de kandidaat een minirondje ‘koffie’ te laten doen met een collega – die je na het vertrek van de kandidaat kunt polsen als ‘second opinion’; maak dan niet de cruciale fout om zelf dan mee te gaan! Een ‘second opinion’ schetst de betrouwbaarheid van je observaties.
Body language – het is 90% van de informatie die je uit een kandidaat kunt extraheren tijdens het ‘rondje’. Een rechte houding zegt veel over het zelfvertrouwen van de kandidaat, dat zich reflecteert in de competentie zelfkennis. De ‘looppas’ laat de competentie van dienstbaarheid zien; een kandidaat die vooruit de ‘leider’ loopt zal minder dienstbaar zijn en een kwakkelaar toont een ‘omdat-het-moet’ discipline. Hoewel het voor mensen overkomt als ijdelheid of narcisme – kandidaten die het spiegelbeeld gebruiken als tussendoorse ‘self check’, hechten grote waarde aan hun voorkomen. Overachievers zijn werkpaarden; ze leggen de lat hoog en de betrokkenheid kent geen bovengrens. Het moet wel een ‘check’ zijn, zonder dat deze het dialoog verstoord – echte ijdeltuitjes zijn weer typische sierpaarden. Het bedrijf is de koets, de manager de koetsier, de directie passagiers en de werknemers trekken de kar – en om deze analogie wat ‘vriendelijker’ te maken, herinner je dat paarden ‘edele’ dieren zijn!

Meer lezen over het onderwerp Management? Klik hier voor een inhoudsopgave naar alle artikelen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten