“Spiegeltje, spiegeltje aan de wand.”
- toverspreuk Magische Spiegel
- toverspreuk Magische Spiegel
Imago, reputatie en publieke opinie; het lijken politieke termen, maar zijn de atomen van zichtbaarheid voor ieder individu. Zichtbaarheid wordt vaak ‘verkocht’ als individuele eigenschap, terwijl het als vaardigheid beschouwd zou moeten worden. Niet voor niets volgen politici en topmanagers speciale trainingen – en vanwege de huidige maatschappelijke middelen, zoals Social Media, is individuele zichtbaarheid een belangrijke vaardigheid om te ontwikkelen.
Zichtbaarheid betekent feitelijk het perspectief van de wereld en waar je als individu in staat. Uit ons persoonlijk perspectief zien wij het precies omgekeerde – wij beoordelen de ‘wereld’ vanuit onze individuele normen en waarden. Het imago is het beeld van de wereld over jouw ‘voorkomen’; een vorm die herkenbaar is met aangekoppelde informatie (zoals je reputatie). Reputatie is de informatie die ‘en publique’ bekend over je is, zoals je werkverleden of nationaliteit. De publieke opinie is de mening van de mensen in je ‘beweegwereld’; een meerderheid van positieve opinie maakt je ‘populair’ en negatieve opinie heeft, logischerwijs, het tegenovergestelde effect. Zonder imago of reputatie heeft een publieke opinie geen voedingsbodem, en ben je dus onzichtbaar.
De zichtbaarheid van een individu wordt steeds belangrijker; er is een maatschappelijke verwachting dat je een ‘online’ profiel hebt, waarop je ‘gekeurd’ wordt. Dit is misschien een aanval op het individu, maar het blijft een realistisch feit. Onderdeel van de maatschappij ben je pas bij het conformeren aan de norm. Facebook is met name zo populair onder de mensen die bewust zijn van deze samenhangende componenten: het imago als profiel, de reputatie via de ‘wall’-functie en integratie met o.a. Twitter en opinieverdeling met behulp van ‘likes’. Hoewel Social Media zich profileert op de grote, boze wereld, is persoonlijke zichtbaarheid belangrijker om bewust van te zijn. De belevingswereld van een individu kan door zichtbaarheid sterk beïnvloedt worden.
Op de werkvloer bepalen imago, reputatie en opinie de carrière kansen; een typische mythe is dat men ‘vanzelf’ gewaardeerd wordt, vanwege prestaties die men verricht. Hoe frustrerend is het om die ene man of vrouw wel die promotie te zien krijgen? Het draait, echt waar, om de zichtbaarheid van de persoon in kwestie. Het grootste geheim in het succesvol zijn, is het erkennen dat je anderen nodig hebt als ladder!
Imago is het visuele beeld dat mensen van je hebben; typische eigenschappen die qua vaardigheden niets over je zeggen, maar bepalen hoe ‘toegankelijk’ je bent voor personen en hoe goed het beeld past bij je functie. Een directrice in spijkerbroek geeft een ander beeld dan het mantelpakje – ongeacht dat beide competent zijn, zal de interne opinie positief zijn voor de spijkerbroek in een vrije cultuur. Echter zal dezelfde spijkerbroek ervoor zorgen dat er fronsend wordt gekeken naar haar tijdens de aandeelhoudersvergadering.
Reputatie is de informatie die vrijelijk wordt verspreidt; dit kan ‘gecontroleerd’ gebeuren door iemand zelf of via externe bronnen. Geroddel is reputatie; hoewel feiten verdraaid worden, betekent deze negatieve publiciteit ook reputatie. Mensen praten namelijk over mensen die zij ‘belangrijk’ achten – hun gedrag verschilt met die van de rest in de kudde. Het is vaak zelfs zo dat reputatie zich vooruit snelt op het imago – en dat men de reputatie zo nodig wilt ‘toetsen’ op waarheid.
Bewustwording van zichtbaarheid is een vaardigheid op zichzelf; het verbeteren van iedere eigenschap qua zichtbaarheid vraagt wederom om kennis. Als we bewust zijn van onze zichtbaarheid worden we ook assertiever – en assertiviteit opent nieuwe deuren en dus nieuwe kansen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten