“Er zijn weinig Nederlandse websites fenomenaal; en nog minder die het lang en kwalitatief ook vol blijven houden.”
- Sam Rain
- Sam Rain
Als ik aan succesvolle ‘weblogs’ denk, staat GeenStijl.nl gegrift in het geheugen. Wat maakt een weblog nu toch zo succesvol? Als dan denk buiten Nederland, schiet die van Perez Hilton naar boven.
En dan ga ik vergelijken:
En dan ga ik vergelijken:
- een ‘eigen’ identiteit, stijl en motief in berichtgeving;
- actuele informatie, welke actueel moet blijven;
- een zeer geconcentreerde doelgroep binnen een jongerensegment;
- een ‘rebellerend’ geluid gebaseerd op externe bronnen;
- een zelf uitgeroepen autoriteit;
- uitlokking van opinie – en het leveren van een platform daarvoor;
- visuele prikkelende media: plaatje, kop, bericht, trigger, discussie;
- duidelijke functies voor archief, participatie en affilatie;
- participatie in uitgelokte discussies;
- dezelfde, maar ‘geaccepteerde’ bronnen voor de content.
Een establishment is bijzonder moeilijk omver te krijgen qua concurrentie; de ‘innovator’ legt de maat hoog en verzadigde consumenten schakelen niet snel over, tenzij er een andere variëteit wordt geboden qua smaak. Wat zou de volgende stap kunnen zijn? Ik denk dan niet aan social media integratie als ‘the next big thing’ maar voorkeursnieuws; het type berichtgeving waar je profiel van interesse op afspeelt óf het formaat afgestemd voor de gadget waar je de site mee bezoekt.
Hoe zou het zijn om berichten te delen op een weblog met bijvoorbeeld een ‘citaat’-functie? Zo neem je bronvermelding mee en integreer je de links tussen sites! Och, innovatie – je laat ons altijd vernieuwen en ontwikkelen!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten