“Feiten zijn niet alleen cijfers, maar ook gebeurtenissen.”
- Sam Rain
- Sam Rain
Wanneer een commissie optreedt als ‘waakhond’, zijn er vele middelen in abstracte vorm – niet voor niets luidt het gezegde ‘dat de pen, machtiger is dan het zwaard’. Een bestuurslid of commissaris zal zijn gebied van verantwoordelijkheid moeten beschermen met feiten; zonder feiten zijn er géén concrete bewijsstukken – welke essentieel zijn voor de bescherming van de portefeuille.
Het ‘onderzoek’ is een typisch middel; objectief moet er een gebied bestudeerd worden aan de hand van de norm die over dat gebied gesteld wordt. Worden de regels nageleefd? Wat zijn de gestelde regels? Wat zijn de oorzaken van incidenten? Wat zijn de oorzaken van een ‘succes’? Uit een onderzoek kan een conclusie worden getrokken over de ‘gezondheid’ van een verantwoordelijkheidsgebied.
Een ‘monitor’ is een middel dat zonder interventie processen en hun resultaten volgt. De cijferreeks levert resultaten op die de grondslag kunnen zijn van een rapportage. Waar een onderzoek zich bezighoud met eventuele oorzaken, is een monitor as-is; harde feiten die een realiteit presenteren en een bewijsstuk zijn van het slagen of falen van een beleidsverandering. Een beleid dat een groot impact heeft op een kernactiviteit, zal ongetwijfeld een monitor nodig hebben als een succesindicator over de effectiviteit ervan.
Het ‘voorstel’ is een oplossing voor een collectie van actiepunten; in het kader van efficiëntie en kwaliteit, biedt een voorstel een verandering óf vernieuwing aan in een bestaand beleid. Een voorstel bestaat uit een collectieve probleemstelling, de effecten van de problematiek, de oplossing en de begroting van de benodigde middelen om deze oplossing uit te voeren. Voorstellen worden vaak onderbouwd uit andere middelen, zoals onderzoeken en opinies.
‘Externe toetsing’ is een onderzoek geleid door onafhankelijke expertise. Een onafhankelijke bron staaft de betrouwbaarheid van een dergelijk onderzoek; de belangen en inhoud van een rapport kan dan niet bevoor- of benadeeld worden door het orgaan dat deze wilt gebruiken.
Het ‘bezwaar’ is een schriftelijk protest tégen een beleidsverandering. Een goed onderbouwd voorstel kan alsnog een partij benadelen, die potentieel gevaar ziet in de uitvoering ervan. Feitelijk is een bezwaar dus een ‘tegenvoorstel’, waarbij een beleid of voorstel de probleemstelling is.
De ‘petitie’ is een collectieve inzameling van handtekeningen om de opinie te bekrachtigen van een bezwaar of voorstel. Vaak zijn petities een factor bij beslissingen, waar een aanname van een voorstel te dicht bij elkaar liggende hoeveelheid van voor- en tegenstanders kent.
De ‘stemming’ is een referendum onder bestuursleden; net als de petitie gaat het om een verzameling van voor- en tegens, echter is de uitkomst een resultaat van beslissend belang. Soms kan een raad of commissie ‘unaniem’ stemmen – waar bij het aantal leden dezelfde, collectieve stem hebben. Ondanks de meerderheid, kan een lid uit protest tegen stemmen, welke voorkomt dat er een ‘unanieme’ stemming ten boek wordt geplaatst.
Notulen lijken een op zichzelfstaand middel voor administratieve doeleinden; echter zijn deze een journaal van besproken items. Ook vormen notulen de basis voor prestatie van een commissie en haar slagingspercentage; ondanks de passiviteit van notulen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten