donderdag 10 november 2011

Kennis opdoen:het advies inwinnen van een consultant


Elke onderneming, klein of groot, jaagt dezelfde doelen na: het maken van winst, hun marktaandeel vergroten en het uitbreiden van de organisatie. Omdat deze doelen berusten op strategie (naast financiĆ«le slagkracht en arbeidskrachten) zijn ervaring en expertise een ‘must’ om risico’s af te dekken. Veel bedrijven besteden daarom aandacht aan training van het personeel om het intellectuele eigendom te laten groeien en om op lange termijn de beschikking te hebben over deze kennis. Echter moeten bedrijven in de wereld van nu veel flexibeler zijn; het uitstellen van een strategie totdat de benodigde kennis zich heeft ontwikkeld kan zich uitten in het missen van kansen, het lopen van risico’s in de vorm van verlies qua marktaandeel, winst of zelfs banen. In zo’n geval is het dan verstandig om deze kennis te ‘huren’, zoals via een consultant welke de taak heeft om advies te geven als ondersteuning voor de strategie.
Voor onervaren bedrijven klinkt de ‘consultant’ als een duur kwaad; het is ‘die externe man of vrouw’ waar voor betaald moet worden alsof deze neurochirurgie als vak verstaat. Ook wordt de term veelvuldig gebruikt in de ICT-wereld voor iedereen die bereid is om in das en pak bij ‘de klant’ te gaan zitten werken; een ware dooddoener, vooral vanwege de scheppende verwachting die deze titulatuur met zich mee draagt.
Een goede consultant is een expert die wordt ingehuurd voor een specifiek doel, namelijk de brug zijn tussen strategie en uitvoering vanwege zijn of haar kennis. Hoe meer ervaring in het gebied van expertise, hoe hoger de kwaliteit is van het uit te brengen advies; een consultant moet de strategie analyseren, een inventarisatie maken van alle punten die leiden naar een succesvolle strategie en deze toetsen aan de haalbaarheid binnen een realistisch tijdvak. Een ambitieuze, exotische strategie zal in de praktijk een veel meer ervaren consultant vereisen, dan een project waarbij de gaten moeten worden opgevuld met ontbrekende kennis.
Ook zijn er twee vormen van kennis en expertise;
- horizontaal, waarbij de consultant een all-round ervaring kent
- verticaal, waar men zich heeft ontwikkeld in een specifieke tak (en dus ook tot op detail kan adviseren).
Voor de ambitieuze strategie is een consultant met een horizontale ervaring eerder wenselijk boven een verticale; vice versa geldt  dit voor een project waar de missende letters nog ingevuld moeten worden.
Een misopvatting over consultants is dat zij als ‘reddende engel’ in nood fungeren; immers zijn de meeste consultants extern en hebben slechts een adviserende rol. Elke gedegen consultant zal ook daarom vragen aan de opdrachtgever wat zij wensen te bereiken (en binnen welke tijd). Consultants bepalen immers niet de middelen die hen tot beschikking staan noch de verantwoordelijkheid aan de aandeelhouders. Het is daarom belangrijk voor bedrijven die een consultant willen inhuren, zich af te vragen wat ze willen bereiken op korte en lange termijn. Aan de hand van deze informatie kan een consultant (of team van consultants) worden geselecteerd op grond van de expertise.
De kosten van een consultant lijken zelden aantrekkelijk; echter vallen deze relatief mee. De verkregen kennis is intellectuele eigendom; er zit geen houdbaarheidsdatum op en vele malen goedkoper dan het opleiden en kweken van eigen experts; strategieen zijn onderhevig aan verandering en kennis kan in waarde dalen wanneer deze niet toepasbaar is binnen een significante tijd. De investering van een consultant is afhankelijk van ambities, een goede consultant streeft er naar om zichzelf dubbel en dwars terug te verdienen.
Reputatie is kenmerkend voor een goede consultant; neem daarbij geen enkel risico. Daarnaast is realisme ook belangrijk; een consultant die gouden bergen beloofd is als een alchemist die beweerd lood in goud te veranderen, want aan een eerlijk en duidelijk verhaal heb je natuurlijk het meest.

Meer lezen over het onderwerp Consultancy? Klik hier voor de inhoudsopgave van alle artikelen.
©SamRain
Consultancy

Geen opmerkingen:

Een reactie posten