dinsdag 5 maart 2013

Management: Projectplannen maken


"Uniformiteit is belangrijk, zolang het bijdraagt aan de doelstelling."
                                                                                                             — Sam Rain
Menig groot bedrijf zweert bij een project sjabloon. Spelontwerpers hebben het van een Design Document, overheidsorganen en banken zweren bij Prince 2 en kleine dienstverleners hebben vaak een lelijk stukje Word-sjabloon voor het projectplan. Projecten zijn de uitvoering van een plan — en dat plan moet gemaakt worden. Wanneer er uniform gekozen is voor een specifieke indeling, dan zul je gewoon moeten conformeren. Maar sta je op het punt om een trede hoger te gaan op de ladder richting het management, wil je inhoudelijk weten wat een projectplan hoort in te houden.
Vaak is men van mening dat een projectplan gelijk moet zijn aan het schrijven van een roman; dat klopt wanneer er sprake is van een groot project — het gaat om veel geld, vanwege de investeringen, de mensen en met name de risico's. Want het projectplan heeft namelijk meer dan één doelstelling behalve het 'plan voor het project': het doet namelijk ook dienst als voorstel. Het projectplan is namelijk het document wat een verantwoordelijke voor zijn neus krijgt, die moet kunnen beamen dat de kosten die gemaakt worden een slimme keuze is. Het verschil met een 'gewoon' voorstel en een projectplan is dat de laatste zich voorziet van concrete afspraken, planningen en details. Een projectplan is eigenlijk pas af, totdat het project afgerond is.
Welke beschrijvingen behoort een projectplan minimaal te hebben?
1.     een beschrijving waarom het project nodig is (de voordelen, de noodzaak, etc.)
2.     wie het project gaan uitvoeren — de achtergrond, de kennis, de ervaring
3.     de primaire en secundaire doelstellingen die bepalen wanneer het project voltooid is.
4.     de fasering van het project: in welke chronologie gaat het project verlopen en wat is de looptijd van iedere fase?
5.     de mensen, de middelen en andere zaken om het project überhaupt te realiseren
6.     welke onderzoeksmethoden en strategieën zullen worden gebruikt om het succes van het project te ondersteunen?
7.     de evaluatie van het project en eventueel een `volwassenheidsmodel' (een project kan zich ontwikkelen tot een betere versie voortbouwend uit het huidige project)
Uitgebreidere plannen kunnen ook risico scenario's toevoegen — denk daarbij niet aan vallende piano's van een bovenverdieping, maar een aantal voorbedachte 'Plan B' beschrijvingen: wat gaat men doen bij uitval door lang ziekteverzuim, stroomstoringen of een grote productiefout. Echter zijn dergelijke zaken voor grotere projecten, waarbij Prince 2 bijna alles wel afdekt op het gebied van documentatie.
Een paar tips voor je eigen projectplan:
1.     Weet voor wie je schrijft — wanneer je projectplan verder zal reiken dan je regiomanager, gebruik formele taal en gebruik niet al teveel buzzwords en turbotaal.
2.     Less is more. Je schrijft een projectplan, geen roman. Indien je zin hebt in het schrijven van een roman, houd rekening dat een projectplan draait om een rode draad.
3.     Het 'vier-ogen-principe': laat je projectplan evalueren door een ander. Kritiek is iets waar je mee moet leren omgaan — of eigenlijk belangrijker, omzetten naar iets tastbaars.
©SamRain
Projectplan

Geen opmerkingen:

Een reactie posten