“Leiden
is niet als managen."
— Sam Rain
— Sam Rain
Hoewel er managers zijn die kunnen leiden en
leiders die kunnen managen, zijn het twee verschillende disciplines. Waar
managers de verantwoordelijkheid hebben om bestaande taken te beheren, zijn het
de leiders die er voor zorgen dat een nieuwe koers gevolgd of de nodige vernieuwing
ingebracht kan worden (zoals bijvoorbeeld strategieën).
Leiders brengen gelijkgestemden bij elkaar en
stimuleren deze om een bepaalde richting in te slaan. Wie leidt, wie motiveert.
Waar de manager zorgt dat alle middelen beschikbaar zijn om taken uit te
voeren, richt de leider zich op de wensen en behoeften van zijn team. Er zijn
vele boeken over leiderschap, die zich al te graag wijden aan stijl (autoritair, democratisch en
delegerend), terwijl de kwaliteiten van leiderschap ontwikkelen juist gebonden
is aan persoonlijkheid en situaties. Zoals in iedere discipline is een gezonde
balans van alle stijlen beheersen een must, waarbij een situatie (zoals de
werkethos, de leeftijd en ervaring van het team, bedrijfscultuur of externe
druk) bepaalt welke stijl toepasselijk is.
Van een goede leider wordt inlevingsvermogen
verwacht — het bewustzijn van hoe anderen informatie en situaties ervaren.
Hoewel charisma en socialiteit een pré zijn, hoefje geen 'emo' te zijn om te begrijpen hoe mensen reageren op bepaalde
situaties en hoe je daar op inspeelt. Kennis hebben van menselijk gedrag legt
daar al een goede basis. Mensen reageren op patronen — ze herkennen een
bestaand patroon of ervaren een nieuw patroon. Wie anticipeert op
verwachtingen, kan daarmee het bedrag bepalen van zijn toehoorders.
Neem bijvoorbeeld vergaderingen: een leider
die iedere vergadering steeds van tijdstip verandert, genereert stress. Stress
is niets meer dan een onverwacht patroon dat de staat van alertheid oproept —
en waardoor het 'langer termijn denken' ontregeld wordt. Wie alert is, verwacht
nieuwe informatie; daarom zal een typisch werkoverleg als teleurstellend
beschouwd worden en afbreuk doen aan de autoriteit van de leider (hij of zij
komt als 'chaotisch' over) bij het scheppen van een beeld dat er sprake is van
een onverwachte situatie.
Ook de vorm van communiceren bepaald het
gedrag van mensen — feedback bijvoorbeeld is een essentiële taak voor een
leider. Echter dient men rekening te houden met de manier waarop men bij voorkeur
feedback ontvangt. Alle mensen zijn anders; het is een kwestie van begrijpen
welke vorm het meest effectief is bij ieder individu. Zo zal de één graag
verbaal erkenning ontvangen en zal de ander los van het team gehoord willen
worden om obstakels en ideeën naar voren te brengen.
Leiderschap is effectiever wanneer het
bedreven wordt met het bewustzijn dat mensen bewogen kunnen worden door
relaties met ze aan te gaan. Leiderschap houdt in dat men begrijpt waar de
behoeften van mensen liggen die bewogen moeten worden. Mensen bewegen
makkelijker uit eigen potentie dan door opgelegde druk — leiderschap erkent dat
motivatie de sleutel is tot het bereiken van ongekende doelen als een
collectief.
Iedereen kan leiderschap ontwikkelen. Het
vereist de nodige inzet, maar vereist geen aangeboren kwaliteit — want zelfs
'geboren leiders' kunnen nog iets leren op het gebied van begrip en relaties.
©SamRain
Leiderschap
Leiderschap
Geen opmerkingen:
Een reactie posten