donderdag 14 maart 2013

Leiding geven met leiderschap


“Leiden is niet als managen."
                                                 — Sam Rain
Hoewel er managers zijn die kunnen leiden en leiders die kunnen managen, zijn het twee verschillende disciplines. Waar managers de verantwoordelijkheid hebben om bestaande taken te beheren, zijn het de leiders die er voor zorgen dat een nieuwe koers gevolgd of de nodige vernieuwing ingebracht kan worden (zoals bijvoorbeeld strategieën).
Leiders brengen gelijkgestemden bij elkaar en stimuleren deze om een bepaalde richting in te slaan. Wie leidt, wie motiveert. Waar de manager zorgt dat alle middelen beschikbaar zijn om taken uit te voeren, richt de leider zich op de wensen en behoeften van zijn team. Er zijn vele boeken over leiderschap, die zich al te graag wijden aan stijl (autoritair, democratisch en delegerend), terwijl de kwaliteiten van leiderschap ontwikkelen juist gebonden is aan persoonlijkheid en situaties. Zoals in iedere discipline is een gezonde balans van alle stijlen beheersen een must, waarbij een situatie (zoals de werkethos, de leeftijd en ervaring van het team, bedrijfscultuur of externe druk) bepaalt welke stijl toepasselijk is.
Van een goede leider wordt inlevingsvermogen verwacht — het bewustzijn van hoe anderen informatie en situaties ervaren. Hoewel charisma en socialiteit een pré zijn, hoefje geen 'emo' te zijn om te begrijpen hoe mensen reageren op bepaalde situaties en hoe je daar op inspeelt. Kennis hebben van menselijk gedrag legt daar al een goede basis. Mensen reageren op patronen — ze herkennen een bestaand patroon of ervaren een nieuw patroon. Wie anticipeert op verwachtingen, kan daarmee het bedrag bepalen van zijn toehoorders.
Neem bijvoorbeeld vergaderingen: een leider die iedere vergadering steeds van tijdstip verandert, genereert stress. Stress is niets meer dan een onverwacht patroon dat de staat van alertheid oproept — en waardoor het 'langer termijn denken' ontregeld wordt. Wie alert is, verwacht nieuwe informatie; daarom zal een typisch werkoverleg als teleurstellend beschouwd worden en afbreuk doen aan de autoriteit van de leider (hij of zij komt als 'chaotisch' over) bij het scheppen van een beeld dat er sprake is van een onverwachte situatie.
Ook de vorm van communiceren bepaald het gedrag van mensen — feedback bijvoorbeeld is een essentiële taak voor een leider. Echter dient men rekening te houden met de manier waarop men bij voorkeur feedback ontvangt. Alle mensen zijn anders; het is een kwestie van begrijpen welke vorm het meest effectief is bij ieder individu. Zo zal de één graag verbaal erkenning ontvangen en zal de ander los van het team gehoord willen worden om obstakels en ideeën naar voren te brengen.
Leiderschap is effectiever wanneer het bedreven wordt met het bewustzijn dat mensen bewogen kunnen worden door relaties met ze aan te gaan. Leiderschap houdt in dat men begrijpt waar de behoeften van mensen liggen die bewogen moeten worden. Mensen bewegen makkelijker uit eigen potentie dan door opgelegde druk — leiderschap erkent dat motivatie de sleutel is tot het bereiken van ongekende doelen als een collectief.
Iedereen kan leiderschap ontwikkelen. Het vereist de nodige inzet, maar vereist geen aangeboren kwaliteit — want zelfs 'geboren leiders' kunnen nog iets leren op het gebied van begrip en relaties.
©SamRain
Leiderschap

Geen opmerkingen:

Een reactie posten