"Er
zijn mensen die opstijgen door hun inhoudloze schedel."
— Sam Rain
— Sam Rain
Als ik ergens een bloedhekel aan heb, dan zijn
het fietsers 'business hippies' — of zoals ik ze wel vaker in gedachten
noem buppies.
Buppies zijn mensen die op een té Amerikaanse wijze onoprecht enthousiast doen
over een onderwerp, maar elke vorm van inhoud van het onderwerp geen reet
afweten. Je kent ze vast ook wel. En als je enigszins rationeel bent, dan haat
je ze ook tot op het bot. Wanneer je namelijk al het jargon uit hun zinnen
'bupt’, hou je gebakken lucht over.
Vaak komen ze van een achtergrond in
marketing, maar hebben het nooit voor elkaar gekregen te begrijpen waar het
over ging. Ze kennen alle termen, maar vooral om ze als verkeerd geplaatste
synoniemen te gebruiken. In plaats van contact te maken; 'te linken', naar een
symposium te gaan; 'netwerken'. Er is niets mis met contact maken -je deelt
interesses en het uitwisselen van gegevens is nuttig. Er is wel wat mis met een
buppie die contact maakt om zijn social media profiel te verfraaien met een
extra contact (meer dan 10.000 plus die van het nieuwe slachtoffer). En je gaat
naar een symposium om kennis te delen met deskundigen, in plaats van aandacht
te krijgen op Twitter om zogenaamd jetset/intelligent/succesvol over te komen.
Hackers noemen dit soort figuren ook wel 'scène whores' — maar buppie vind ik
toepasselijker. En ik vind het beledigend voor de werkende dames van de nacht
om ze met deze kakkerlakken te vergelijken.
Ze hebben ook vaak van die doctoraal klinkende
titels, die eigenlijk prima weergeven dat waar ze goed in zijn — het 'vak' uit
het woord vakjargon halen. 'Networking & -Communications Professional’, of
'Global Social Contact Manager', vaak bij een bedrijf dat geen kapitaal genoeg
binnenbrengt om jaarcijfers te hoeven publiceren. Ooit ergens zijn ze door
multi-level-marketing bedrijf gestrikt en in de steek gelaten, maar de psychose
is blijven bestaan. Hun levensdoel: doen alsof wat ze doen belangrijk is voor
mens en maatschappij.
Hoe
herken je een buppie?
·
Wanneer je met ze probeert te
praten, dan acteren ze alsof ze aan het luisteren zijn. Pas wanneer ze een
reactie geven, is het nietszeggend over het onderwerp, maar zit er minimaal
twee tot vier termen jargon in dat overdadig positief klinkt en de gehele zin
te vervangen is door deze ‘je zou eens
moeten nadenken over wat je zojuist hebt gezegd.'
·
Ze zijn overduidelijk aanwezig,
lachen luid zelfs als er geen grapje wordt gemaakt, bewegen ADHD-achtig met hun
lichaam alsof ze een lading speed gesnoven hebben uit het binnenzakje van een
Thunderdome gabber uit de jaren '90.
·
Ze zijn altijd met 'drukke' zaken
bezig (van het ene evenement naar het andere), Twitteren zich kapot over druk
zijn (hun Tweets gaan over het evenement waar ze zijn en waar ze naar toe gaan)
en ze bellen je graag om te vertellen waarmee ze druk zijn (lang leve de
blacklist app!)
Het is dat buppies zulke aandachtsgeile
figuren zijn, anders zou ik een digitaal register beginnen dat mensen waarschuwt
om nabij dit soort figuren te gaan. Want eenmaal `gelinkt' aan een buppie,
vraagt om niet-boeddhistische maatregelen om er vanaf te komen.
©SamRain
Buppies
Buppies
Geen opmerkingen:
Een reactie posten