zaterdag 2 maart 2013

Business hippies: voor de bus springen graag!


"Er zijn mensen die opstijgen door hun inhoudloze schedel."
                                                                                                 — Sam Rain
Als ik ergens een bloedhekel aan heb, dan zijn het fietsers 'business hippies' — of zoals ik ze wel vaker in gedachten noem buppies. Buppies zijn mensen die op een té Amerikaanse wijze onoprecht enthousiast doen over een onderwerp, maar elke vorm van inhoud van het onderwerp geen reet afweten. Je kent ze vast ook wel. En als je enigszins rationeel bent, dan haat je ze ook tot op het bot. Wanneer je namelijk al het jargon uit hun zinnen 'bupt’, hou je gebakken lucht over.
Vaak komen ze van een achtergrond in marketing, maar hebben het nooit voor elkaar gekregen te begrijpen waar het over ging. Ze kennen alle termen, maar vooral om ze als verkeerd geplaatste synoniemen te gebruiken. In plaats van contact te maken; 'te linken', naar een symposium te gaan; 'netwerken'. Er is niets mis met contact maken -je deelt interesses en het uitwisselen van gegevens is nuttig. Er is wel wat mis met een buppie die contact maakt om zijn social media profiel te verfraaien met een extra contact (meer dan 10.000 plus die van het nieuwe slachtoffer). En je gaat naar een symposium om kennis te delen met deskundigen, in plaats van aandacht te krijgen op Twitter om zogenaamd jetset/intelligent/succesvol over te komen. Hackers noemen dit soort figuren ook wel 'scène whores' — maar buppie vind ik toepasselijker. En ik vind het beledigend voor de werkende dames van de nacht om ze met deze kakkerlakken te vergelijken.
Ze hebben ook vaak van die doctoraal klinkende titels, die eigenlijk prima weergeven dat waar ze goed in zijn — het 'vak' uit het woord vakjargon halen. 'Networking & -Communications Professional’, of 'Global Social Contact Manager', vaak bij een bedrijf dat geen kapitaal genoeg binnenbrengt om jaarcijfers te hoeven publiceren. Ooit ergens zijn ze door multi-level-marketing bedrijf gestrikt en in de steek gelaten, maar de psychose is blijven bestaan. Hun levensdoel: doen alsof wat ze doen belangrijk is voor mens en maatschappij.
Hoe herken je een buppie?
·      Wanneer je met ze probeert te praten, dan acteren ze alsof ze aan het luisteren zijn. Pas wanneer ze een reactie geven, is het nietszeggend over het onderwerp, maar zit er minimaal twee tot vier termen jargon in dat overdadig positief klinkt en de gehele zin te vervangen is door deze ‘je zou eens moeten nadenken over wat je zojuist hebt gezegd.'
·      Ze zijn overduidelijk aanwezig, lachen luid zelfs als er geen grapje wordt gemaakt, bewegen ADHD-achtig met hun lichaam alsof ze een lading speed gesnoven hebben uit het binnenzakje van een Thunderdome gabber uit de jaren '90.
·      Ze zijn altijd met 'drukke' zaken bezig (van het ene evenement naar het andere), Twitteren zich kapot over druk zijn (hun Tweets gaan over het evenement waar ze zijn en waar ze naar toe gaan) en ze bellen je graag om te vertellen waarmee ze druk zijn (lang leve de blacklist app!)
Het is dat buppies zulke aandachtsgeile figuren zijn, anders zou ik een digitaal register beginnen dat mensen waarschuwt om nabij dit soort figuren te gaan. Want eenmaal `gelinkt' aan een buppie, vraagt om niet-boeddhistische maatregelen om er vanaf te komen.
©SamRain
Buppies

Geen opmerkingen:

Een reactie posten