"Besturen
doe je niet alleen met het stuur."
— Sam Rain
— Sam Rain
Daar ben je dan — een nieuwe werkvloer. Nieuwe
mensen, nieuwe projecten, typisch beleid, weinig middelen in plaats. Je begint
met je eerste cruciale fout: je stelt jezelf voor als de 'nieuwe' manager en
gaat één op één een borrelverhaaltje aan. Daarna volgt de tweede fout — je
probeert als een idioot alle informatie van collega's te absorberen en beloofd
plechtig beterschap. Na een paar dagen heb je vanwege je derde fout je
hersenpan dusdanig gepijnigd met uitstaande taken, e-mails en je agenda vol
gepland met vergaderingen. Het is de pijnlijke weg van ervaring opdoen;
sommigen blijven het ritueel vasthouden totdat ze tien jaar later ontdekken dat
de stok zelf in de reet plaatsen een onnodig pijnlijk proces is. Anderen hebben
hun pijngrens zo opgeschroefd dat het een gewoonte is geworden.
De eerste indruk is belangrijk. Hoewel je als
manager ook mens bent, heb je een grote verantwoordelijkheid. Vaak zit men in
de illusie dat leidinggeven bestaat uit het slaan met de zweep of dat men als
een warrige profeet de visie van het bestuur uit hoort te schreeuwen. Managers
hebben een met name ondersteunende taak; het team heeft een missie en als een
regisseur zorg je dat het script niet alleen wordt nageleefd, maar dat het
eindresultaat op z'n minst een nominatie oplevert voor een prijs. De neuzen in
dezelfde richting bewegen is dus de eerste taak.
Natuurlijk hoef je niet meteen een ravijn te
creëren — maar de brug bouw je wanneer je de afstand hebt ingeschat. Laat je
daarom introduceren in een korte vergadering; je hoeft er niet een hele ruimte
voor te boeken, maar het moet duidelijk zijn dat de 'hogere hand' jou heeft
aangesteld als verlengstuk. Autoriteit is de schakel waarmee je leiderschap
wint of breekt.
Ideeënmanagement werkt niet 'ad hoc' — dat
komt omdat het perspectief van je collega's horizontaal is (maakt het niet
minder waardevol!) en het blikveld van een manager zich op de horizon moet
bevinden — deels productiviteit, deels bestuur. Je zult iedereen evalueren
binnen de eerste paar maanden, zodoende heb je de mogelijkheid om de ideeën te
verzamelen. Anders komen de ideeën namelijk nooit verder dan een schampere
notitie op je iPad en schep je verwachtingen die je niet zult kunnen nakomen bij de mensen die je
nodig hebt om het schip te laten varen.
Prioriteiten stellen is een vaardigheid die
leeft op keiharde, Spartaanse discipline. Wat nu niet belangrijk is, is niet
belangrijk. Ga niet verder bladeren dan een paar dagen geleden en maak gebruik
van de kennis die actueel en direct toegankelijk is. Plan een paar korte
vergaderingen met de verantwoordelijken van de belangrijke projecten en absorbeer
alleen de grote lijnen. Ga niet als een kip zonder kop netwerken, maar verbind
jezelf door duurzame relaties aan te gaan met de mensen waar je direct mee te
maken krijgt. Ga dus de eerste weken naar de vrijmibo voor de bo - small talk,
zonder intenties.
Een goede manager is te herkennen aan een
aantal eigenschappen — ze zijn de kalmte zelf bij een calamiteit, ze hebben
nooit een probleem met tijd, ze weten wanneer ze aan een ronde tafel moeten
zitten én wanneer ze het voortouw moeten nemen. Het enige wat een beginnende
manager moet beseffen is dat ze niet de berg in een maand moeten verzetten,
terwijl ze daar gerust een jaar over kunnen doen.
©SamRain
Tips
Tips
Geen opmerkingen:
Een reactie posten