vrijdag 8 maart 2013

Management: Een goed begin is het halve werk


"Besturen doe je niet alleen met het stuur."
                                                                         — Sam Rain
Daar ben je dan — een nieuwe werkvloer. Nieuwe mensen, nieuwe projecten, typisch beleid, weinig middelen in plaats. Je begint met je eerste cruciale fout: je stelt jezelf voor als de 'nieuwe' manager en gaat één op één een borrelverhaaltje aan. Daarna volgt de tweede fout — je probeert als een idioot alle informatie van collega's te absorberen en beloofd plechtig beterschap. Na een paar dagen heb je vanwege je derde fout je hersenpan dusdanig gepijnigd met uitstaande taken, e-mails en je agenda vol gepland met vergaderingen. Het is de pijnlijke weg van ervaring opdoen; sommigen blijven het ritueel vasthouden totdat ze tien jaar later ontdekken dat de stok zelf in de reet plaatsen een onnodig pijnlijk proces is. Anderen hebben hun pijngrens zo opgeschroefd dat het een gewoonte is geworden.
De eerste indruk is belangrijk. Hoewel je als manager ook mens bent, heb je een grote verantwoordelijkheid. Vaak zit men in de illusie dat leidinggeven bestaat uit het slaan met de zweep of dat men als een warrige profeet de visie van het bestuur uit hoort te schreeuwen. Managers hebben een met name ondersteunende taak; het team heeft een missie en als een regisseur zorg je dat het script niet alleen wordt nageleefd, maar dat het eindresultaat op z'n minst een nominatie oplevert voor een prijs. De neuzen in dezelfde richting bewegen is dus de eerste taak.
Natuurlijk hoef je niet meteen een ravijn te creëren — maar de brug bouw je wanneer je de afstand hebt ingeschat. Laat je daarom introduceren in een korte vergadering; je hoeft er niet een hele ruimte voor te boeken, maar het moet duidelijk zijn dat de 'hogere hand' jou heeft aangesteld als verlengstuk. Autoriteit is de schakel waarmee je leiderschap wint of breekt.
Ideeënmanagement werkt niet 'ad hoc' — dat komt omdat het perspectief van je collega's horizontaal is (maakt het niet minder waardevol!) en het blikveld van een manager zich op de horizon moet bevinden — deels productiviteit, deels bestuur. Je zult iedereen evalueren binnen de eerste paar maanden, zodoende heb je de mogelijkheid om de ideeën te verzamelen. Anders komen de ideeën namelijk nooit verder dan een schampere notitie op je iPad en schep je verwachtingen die je niet zult kunnen nakomen bij de mensen die je nodig hebt om het schip te laten varen.
Prioriteiten stellen is een vaardigheid die leeft op keiharde, Spartaanse discipline. Wat nu niet belangrijk is, is niet belangrijk. Ga niet verder bladeren dan een paar dagen geleden en maak gebruik van de kennis die actueel en direct toegankelijk is. Plan een paar korte vergaderingen met de verantwoordelijken van de belangrijke projecten en absorbeer alleen de grote lijnen. Ga niet als een kip zonder kop netwerken, maar verbind jezelf door duurzame relaties aan te gaan met de mensen waar je direct mee te maken krijgt. Ga dus de eerste weken naar de vrijmibo voor de bo - small talk, zonder intenties.
Een goede manager is te herkennen aan een aantal eigenschappen — ze zijn de kalmte zelf bij een calamiteit, ze hebben nooit een probleem met tijd, ze weten wanneer ze aan een ronde tafel moeten zitten én wanneer ze het voortouw moeten nemen. Het enige wat een beginnende manager moet beseffen is dat ze niet de berg in een maand moeten verzetten, terwijl ze daar gerust een jaar over kunnen doen.
©SamRain
Tips

Geen opmerkingen:

Een reactie posten