“Vrij
van angst voor de Dood is hij die het Zelf kent – dat moedig is, jeugdig en
onvergankelijk.”
- Atharva Veda
- Atharva Veda
Voor de humanist is doodgaan een natuurlijk
proces van recycling tot wormenvoer. De Christen, Jood of Islamiet wacht een
paradijs na wederopstanding; de Hindoe en Boeddhist gaan voor verbranding tot
fijn as, ter volbrenging van de spirituele overgang. Sterven – dat doen we allemaal.
De Samoerai leefden om te sterven; deze
strijderreligie kende een filosofie, waarbij men streefde naar de perfecte
dood. Jonge krijgers kalligrafeerden hun ‘laatste woorden’ in dichtvorm en de
vijand kreeg bij het vertonen als waardige tegenstander de privilege van een
rituele zelfmoord.
Indianen hebben de eeuwige jachtvelden, de
Germanen en Vikingcultuur kenden de Walhalla en menig hippie van het ‘New Age’
kaliber zoekt het Nirvana van de Brahmanen.
De dood is geromantiseerd van karakter, naar geest tot proces; de Engel Des Doods, Magere Hein, de Zwarte Wolk of de genetische uiterlijke houdbaarheidsdatum zijn het antwoord op de vraag van de levenden.
De dood is geromantiseerd van karakter, naar geest tot proces; de Engel Des Doods, Magere Hein, de Zwarte Wolk of de genetische uiterlijke houdbaarheidsdatum zijn het antwoord op de vraag van de levenden.
De één erkent de dood als een eindpunt, de
ander als poort naar het volgende. De één vreest het, de ander streeft er naar
toe. Niettemin bepaalt de dood voor de meesten de zin van leven – leef vandaag,
want voor je het weet is het voorbij. Maar wat nu als je ernaar hunkert? Het
eind van het lijden? De vrede na al die pijn? Is de dood dan niet relatief aan
hen die bestaan? Want zij die gedoemd zijn te sterven, willen leven. Zij die
verdoemd zijn tot het leven, wachten hoopvol om te sterven.
©SamRain
Sterven
Sterven
Geen opmerkingen:
Een reactie posten