woensdag 20 juni 2012

Overleven tussen gewelddadige mannen


“Overleven doe je soms op instinct, maar vaak niet.”
                                                                                    - Sam Rain
Wanneer we denken aan sterk, dan denken we aan opgepompte spieren en een plafond lengte. Tuurlijk zijn gespierde mensen in staat om gewichten te tillen, maar aan ‘sterk’ zul je moeten relativeren: sterk is meer dan een bovengemiddelde norm, het is iedereen die ‘sterker’ is dan jou.
Mannen met agressieproblemen zijn ‘chimpansees’ qua gedrag; veel bombarie totdat het escaleert – waarna het niet te stoppen is zonder geweld terug te gebruiken. In een escalatie bevinden ze zich in een psychotische staat – meestal beschreven als een ‘waas’ voor de ogen.
Lichaamstaal verraad alles, met name angst. Angst is een emotie die ontstaat uit het ontdekken van een potentieel gevaar; de eerste stap naar agressie ligt op een geestelijke niveau. Gewelddadige mannen zullen zelden het gevecht aangaan met een ‘sterkere’ tegenstander – de kans van succes ligt hoger als de opponent berekenbaar is. Vooral als er geen groter doel ligt achter een gevecht, waardoor iemand zijn angst moet overwinnen, is afstand al voldoende. Vechten is meer dan winnen – het is tevens het potentieel toelaten van schade aan het eigen lichaam.
De normale reactie is schrikken in het geval van een confrontatie; een potentiële tegenstander wint al als deze de reactie ‘test’ – sta je paraat om je te ‘verdedigen’ op het minst geringste, dan faal je. Je schat de opponent immers ‘sterker’ in. Schrikken is ongecontroleerd jezelf beschermen. Juist in de vechtsport leert men, door ‘sparren’, de schrikreactie om te zetten naar een reflex. Een reflex levert niet de lichaamstaal die voorkomt bij een schrikreactie. Wie niet beschikt over incasseringsvermogen, verduurt een groter psychologisch trauma tijdens een klap.
De stem is ook bepalend; tonatie en accentueren bepaalt ook een krachtmate. Hoewel vaak vrouwen van mening zijn dat ze hier onder in doen, valt het in de praktijk mee. ‘Blaffen’ is monoloog, luid en duidelijk. Met de stem kan men uitdagen of waarschuwen. Tot rust brengen helpt zelden met de stem, tenzij je deels inwilligt – waarbij je de ‘strijd’ verloren hebt. Zwijgen is het accepteren van de waarschuwing – en de laatste is altijd prominent aanwezig. Negeren daarentegen is het verwerpen van een waarschuwing – overigens een reden waarom kinderen vaak jaren lang gepest worden: men is óf dominant of ondergeschikt (hoe graag psychologen ook anders willen geloven).
De eerste indruk is een blijvende. Denk eens terug aan de ‘vervanger’ van de leraar. Geen orde is chaos in de klas. Zodra er dus confrontatie komt, is de beste strategie de dominante positie innemen. Dit hoeft niet met veel ‘show’ en vuurwerk.
Stappenplan
1.     Wees niet bang: wordt zekerder over je fysieke kunnen
2.     Maak het initieel contact, kort en bondig: maar maak er geen kameraadschap van
3.     Defuseer confrontaties zoals waarschuwingen met zwijgen: blijf kalm, maar ontwijk niet / geef geen verdere aanleiding
4.     Maak gebruik van gezichtsmimiek: fronzen, kaakspieren spannen (maar niet wijzen)
5.     Verlaag je niet tot hetzelfde niveau: wees intellectueel superieur aan een opponent.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten