zaterdag 9 juni 2012

De zoveelste zeepbel op Nasdaq - geen 'like' voor Facebook op de beurs


“Speculeren is wat anders dan beleggen.”
                                                            - Sam Rain
De grootste beursgang met de nodige poo-ha van de oprichter was als het stoere verhaaltje van een patser over zijn scharrels, maar het nooit waar maakte. Waar men een waar financieel orgasme verwachtte, kwam de anticlimax. Het aandeel Facebook: niet erg populair onder de echte beleggers.
Al een week van te voren lieten top adviseurs het weten waarom dit een initiele domper zou worden; de hype rond Facebook liet menig goudzoeker het fabeltje van Wall Streets’ snelle geld weer opleven. Inmiddels zijn er miljarden zoek en lachen de echte beleggers in hun vuistje: deze ‘Initial Public Offering’ (de mooie variant van beursintroductie) viel sneller dan een baksteen en nam een aantal anderen met zich mee. Een ‘zeepbel’ (bubble) is een trend die niet gebaseerd is op economische feiten en dus gevoelig is voor het ineens uit elkaar spatten. Het aandeel Facebook is nog een ‘bubble’ – waar sommigen nog te veel hoop in hebben om ooit zo groot te worden als Google.
Laat het een les zijn; de beurs is voor beleggers, niet voor speculanten. Waarom zou je investeren in een bedrijf dat geen vaste agenda heeft voor de toekomst, onvoorzienbaar weggeconcurreerd zal worden (zie MySpace, Hyves), meer ‘waard’ is dan boekhoudkundig binnenkomt en ‘de baas’ een voorkomen heeft van een puber? Want aandelen betekent aandeelhouders. Aandeelhouders vragen verantwoordelijkheid. Aandeelhouders zoeken rendement. Aandeelhouders denken in langere termijn.
Ach, hoogmoed komt voor de val. Behalve voor Bono dan.
©SamRain
Facebook

Geen opmerkingen:

Een reactie posten