maandag 9 juli 2012

Management als ambacht: Leiderschap ontwikkelen met strategie


“Geen bestemming wordt bereikt zonder koers.”
                                                                        - Sam Rain
Een visie mag de meest prachtige verhalen hebben over de plaats van bestemming, maar zonder de ‘koers’ zul je er nooit komen. Deze koers is de strategie. Er zijn grote, kleine, efficiënte, onzinnige, snelle en onbereikbare strategieën; niettemin is strategie de ‘vector’ nodig om een resultaat te bereiken.
Wanneer men praat over de strategie, klinkt het als een wedstrijd schaken tussen grootmeesters. Natuurlijk zijn er mensen met een groot analytisch vermogen en strategieën die menig toeschouwer doet verwonderen, maar de strategie is in essentie een recept – ‘als we dit doen, dan eindigen we waarschijnlijk daar’.
Een strategie is een samengesteld takenpakket om een resultaat te behalen uit een visie. Managers die nog een groot slijm- en kontlik gehalte hebben, vinden ‘strategie’ een verkooppraatje om klanten en aandeelhouders zoet te houden met goede intenties, terwijl de ontwikkelde manager strategie ziet als een middel. Er zijn talloze verschillende strategieën, die vaak verward worden met visies: een hoge kwartaalomzet is géén strategie, een efficiëntere dienstverlening is geen strategie, kostenbesparing (in essentie) is géén strategie. Investeren in middelen ís strategie, automatiseren ís strategie en downsizing/reorganiseren (hoe naar ook) ís strategie. Strategie is alles wat er gedaan moet worden toevoegen aan de optelsom, waaronder de visie staat als uitkomst.
Een strategie bestaat uit een omgeving, methoden en middelen. Ieder punt kan onafhankelijk bekeken worden, maar ‘strategisch’ wordt het pas wanneer je als leider de relaties begrijpt: op alle middelen kun je een methode hangen en alle middelen bevinden zich in een omgeving.
De methode bepaalt hoé een takenpakket wordt uitgevoerd, waarbij een middel de uitvoering als verantwoordelijkheid neemt. Omdat een middel afhankelijk is van een omgeving voor productiviteit, efficiëntie en snelheid, kan alles wat toevoegende waarde heeft aan het middel gezien worden als een omgevingsfactor. Middelen zijn mensen, machines of ‘grondstoffen’. De manier hoe de middelen qua werkwijzen ‘bewegen’ is methodiek.
Stel, een visie om op de afdeling marketing hogere resultaat te behalen door productiviteit te stimuleren, vraagt om een strategie ‘op maat’. Na onderzoek kom je als leider erachter dat blije marketeers productiever zijn en competitie een hogere werkethiek oplevert. Ook zit de meeste tijd in ‘dubbel’ werk, vanwege omslachtige formulieren. Een ‘goede strategie werkt op alle 3 factoren:
1)    Mensen worden ‘blijer’ door de omgeving te verbeteren – de zogenaamde ‘comfortzone’;
2)    Mensen worden gedreven door ‘eigen belang’;
3)    Hoe efficiënter de werkwijze, hoe minder tijd ‘verloren’ gaat (en er meer tijd overblijft voor productie).
Een logische strategie kan vervolgens het onderstaande inhouden:
-       betere stoelen, leuk schilderij, ‘luxe’ koffie (omgeving);
-       een target waarbij een beloning staat voor het behalen ervan, zoals een premie, een taart, etc. (middel);
-       investeren in een automatisering of integratie van informatie, waardoor er geen ‘dubbel’ werk verricht wordt (methode);
Een strategie hoeft persé niet mensvriendelijk te zijn (en in de meeste bedrijven zijn ze dat ook niet). Bedenk echter wel dat de ‘theorie’ vaak anders is dan de praktijk – onmenselijke strategieën leveren vaak resultaten op, die gebouwd zijn op een kaartenhuis...
Meer lezen over het onderwerp Management? Klik hier voor de inhoudsopgave van alle artikelen!

©SamRain
Strategie

Geen opmerkingen:

Een reactie posten