Op weg naar Mordor
“Omdat
alles een object is, gedraagt het zich als een object.”
- Sam Rain
- Sam Rain
Wanneer je als hobbit de moerassen van arrays
doorkruist, wordt de honger naar ‘methoden’ steeds groter. Vaak zul je van
objecten een typisch gedrag verwachten, maar het allerliefst hoop je op een
‘snelle trek’. Er is in JavaScript gelukkig genoeg Elvenbrood aanwezig in de
vorm van methoden!
JavaScript kent 3 ‘soorten’ objecten – de
‘ingebouwde’ objecten (ook wel intrinsieke objecten genoemd), de ‘eigen
gebouwde’ objecten (diegene die je zelf ontwerpt) en de ‘platform’ objecten (de
objecten waarmee je toegang hebt tot de ‘implementatie’). De eerste twee ken je
als leergierige hobbit inmiddels een beetje (de laatste is echter nog voorbij
de muur van Mordor).
De ‘methoden’ zijn functies binnen objecten en
omdat JavaScript ‘object georiënteerd’ is, beschouwd deze ‘alles’ als een
object. Alle objecten bestaan uit de kleinst mogelijke objecten, namelijk de
‘primitieven’, die ook de intrinsieke objecten genoemd worden. Deze intrinsieke
objecten hebben ‘standaard’ methoden – functies vol magie voor de ijverige elf.
JavaScript kent de String (tekenreeks/tekst), de Number (hele, decimale,
exponentiele en andere enge getallen), de Date (datum/tijd), de Array
(lijstjes), en de Boolean (waar/onwaar) die tezamen dienst doen als de
primitieven voor mensen, hobbits en elven.
Ieder van deze objecten zijn opgebouwd uit één
hoofdklasse, ‘object’, en hebben een aantal functies die specifiek bij hun zelf
horen. De Number en Boolean objecten zal een Elf zelden aanspreken op de
onderliggende methoden; voor wiskundige berekeningen zal men het ‘Math’ object
gebruiken, welke we leren te gebruiken op een ander slagveld. Ook de Date
objecten zullen zelden door onervaren hobbits eerst gebruikt worden.
Ieder object is een Array – maar de ‘String’
gedraagt zich wat meer zo dan de anderen. Een String is een array waar ieder
‘element’ een teken (of karakter) heeft als waarde; in het brein van JavaScript
is de tekst “The Hobbit” te vinden als de volgende array:
tekst[0] = ‘T’; tekst[5]=’o’;
tekst[1] = ‘h’; tekst[6]=’b’;
tekst[2] = ‘e’; tekst[7]=’b’;
tekst[3] = ‘<spatie>’; tekst[8]=’i’;
tekst[4] = ‘H’; tekst[9]=’t’;
tekst[1] = ‘h’; tekst[6]=’b’;
tekst[2] = ‘e’; tekst[7]=’b’;
tekst[3] = ‘<spatie>’; tekst[8]=’i’;
tekst[4] = ‘H’; tekst[9]=’t’;
Een String is dus een ‘speciale’ array! Ieder
object heeft zijn eigen functies – de ‘klasse’ methoden. Dat wil zeggen dat
ieder object van dezelfde ‘klasse’ dezelfde methoden heeft. Een ‘methode’ roept
men aan met de ‘.’ (punt) operator:
mijnObject.mijnMethode();
Zo hebben ‘Strings’ en ‘Arrays’ een aantal
standaard methoden:
Methode naam Functie Klasse
Substring (begin, einde) geeft het aangegeven deel terug String
sort (parameters) sorteert alle elementen Array
reverse() keert alle elementen om String, Array
join() maakt van alle Array elementen
één enkele String Array
split (karakter) maakt van een String ‘losse’ Array
elementen String
Substring (begin, einde) geeft het aangegeven deel terug String
sort (parameters) sorteert alle elementen Array
reverse() keert alle elementen om String, Array
join() maakt van alle Array elementen
één enkele String Array
split (karakter) maakt van een String ‘losse’ Array
elementen String
Er zijn er nog veel meer, maar het is voor nu
belangrijk dat je begrijpt dat alle objecten geërfde methoden hebben!
Meer lezen over Programmeren? Klik hier voor de inhoudsopgave van alle
artikelen!
©SamRain
JavaScript - 14
JavaScript - 14
Geen opmerkingen:
Een reactie posten