zaterdag 21 juli 2012

JavaScript voor mensen, hobbits en elven - Deel 14: Objecten en methoden


Op weg naar Mordor
“Omdat alles een object is, gedraagt het zich als een object.”
                                                                                    - Sam Rain
Wanneer je als hobbit de moerassen van arrays doorkruist, wordt de honger naar ‘methoden’ steeds groter. Vaak zul je van objecten een typisch gedrag verwachten, maar het allerliefst hoop je op een ‘snelle trek’. Er is in JavaScript gelukkig genoeg Elvenbrood aanwezig in de vorm van methoden!
JavaScript kent 3 ‘soorten’ objecten – de ‘ingebouwde’ objecten (ook wel intrinsieke objecten genoemd), de ‘eigen gebouwde’ objecten (diegene die je zelf ontwerpt) en de ‘platform’ objecten (de objecten waarmee je toegang hebt tot de ‘implementatie’). De eerste twee ken je als leergierige hobbit inmiddels een beetje (de laatste is echter nog voorbij de muur van Mordor).
De ‘methoden’ zijn functies binnen objecten en omdat JavaScript ‘object georiënteerd’ is, beschouwd deze ‘alles’ als een object. Alle objecten bestaan uit de kleinst mogelijke objecten, namelijk de ‘primitieven’, die ook de intrinsieke objecten genoemd worden. Deze intrinsieke objecten hebben ‘standaard’ methoden – functies vol magie voor de ijverige elf. JavaScript kent de String (tekenreeks/tekst), de Number (hele, decimale, exponentiele en andere enge getallen), de Date (datum/tijd), de Array (lijstjes), en de Boolean (waar/onwaar) die tezamen dienst doen als de primitieven voor mensen, hobbits en elven.
Ieder van deze objecten zijn opgebouwd uit één hoofdklasse, ‘object’, en hebben een aantal functies die specifiek bij hun zelf horen. De Number en Boolean objecten zal een Elf zelden aanspreken op de onderliggende methoden; voor wiskundige berekeningen zal men het ‘Math’ object gebruiken, welke we leren te gebruiken op een ander slagveld. Ook de Date objecten zullen zelden door onervaren hobbits eerst gebruikt worden.
Ieder object is een Array – maar de ‘String’ gedraagt zich wat meer zo dan de anderen. Een String is een array waar ieder ‘element’ een teken (of karakter) heeft als waarde; in het brein van JavaScript is de tekst “The Hobbit” te vinden als de volgende array:
tekst[0] = ‘T’;                                    tekst[5]=’o’;
tekst[1] = ‘h’;                                    tekst[6]=’b’;
tekst[2] = ‘e’;                                    tekst[7]=’b’;
tekst[3] = ‘<spatie>’;                        tekst[8]=’i’;
tekst[4] = ‘H’;                                   tekst[9]=’t’;
Een String is dus een ‘speciale’ array! Ieder object heeft zijn eigen functies – de ‘klasse’ methoden. Dat wil zeggen dat ieder object van dezelfde ‘klasse’ dezelfde methoden heeft. Een ‘methode’ roept men aan met de ‘.’ (punt) operator:
mijnObject.mijnMethode();
Zo hebben ‘Strings’ en ‘Arrays’ een aantal standaard methoden:
Methode naam                                       Functie                                                Klasse               
Substring (begin, einde)             geeft het aangegeven deel terug                     String
sort (parameters)                        sorteert alle elementen                                   Array
reverse()                                     keert alle elementen om                               String, Array
join()                                          maakt van alle Array elementen
                                                    één enkele String                                            Array
split (karakter)                           maakt van een String ‘losse’ Array
                                                       elementen                                                    String
Er zijn er nog veel meer, maar het is voor nu belangrijk dat je begrijpt dat alle objecten geërfde methoden hebben!
Meer lezen over Programmeren? Klik hier voor de inhoudsopgave van alle artikelen!

©SamRain
JavaScript - 14

Geen opmerkingen:

Een reactie posten