“If
business is war, it makes managers its generals.”
- Sam Rain
- Sam Rain
Een team ‘leiden’ is meer dan mensen
inspireren en stokken achter de deur plaatsen. Leiden is meer dan voorop lopen
en problemen de kop indrukken. Een leider heeft visie, een strategie en imago.
Een visie is een groter doel; hoewel de
meesten een visie onmiddellijk romantiseren, is het hebben van een visie meer
dan een bevestiging van een hypothese. Een visionair ziet de uitkomst en maakt
de formule compleet met de nodige doelstellingen. Er zijn onrealistische
visies, onhaalbare visies, niet-rendabele visies en destructieve visies voor
hen die geen ontwikkeling kennen in het leiden. Ontwikkelde leiders gaan altijd
voor de tegenhangers, bij voorkeur samengevoegd als een realistisch haalbaar en
rendabele visie die constructief is.
Realistisch klinkt vaak pessimistisch;
realisten weten een luchtkasteel met een enkele baksteen neer te halen, dat
natuurlijk nooit fijn om te horen is voor de dromer. Realisme hoeft namelijk
zich enkel te conformeren aan de bestaande ‘natuurwetten’ in het ondernemen:
Rome is niet in een dag gebouwd, middelen vereisen vermogen en Murphy’s Wet.
Vertaald naar managers jargon: een realistisch ‘plan’ bestaat uit planning en
tijdperiodes, een ingecalculeerd budget en de kennis van potentiële risico’s.
Voor de dromer met Plato affiniteit is elk
plan haalbaar; ‘haalbaar’ wordt vaak gecombineerd met ‘best-case’ scenario’s,
waardoor de dromende leider vaak zichzelf in de voet schiet met een tank. Een
haalbaar resultaat staat aan de zijde van een planning die uitgaat van 60% van
het kunnen. Hoe hoger de lat wordt gelegd, hoe groter de kans is op falen en
hoe minder de kans is op een ‘herstel’ wanneer er gefaald wordt. Een 10 is
altijd haalbaar, maar een ‘voldoende’ is waarschijnlijker!
Rendabel wilt zeggen dat meer uitkomt dan erin
gaat; zijn de baten groter dan de kosten? Veel cijferfetisjisten spelen met
enkel statistieken en zien de onzichtbare kosten niet. Moraal is een
onzichtbare kostenpost – een strategie die aan de hand van de visie afbreuk
doet aan het moraal kan zorgen voor contraproductiviteit, waardoor de ‘machine’
gaat sputteren en ratelen. Een visie die gebaseerd is op de ‘concurrentie’,
waarmee men wilt inhalen hoeft niet altijd rendabel te zijn. Hoewel alle
bedrijven gemeenschappelijk dezelfde doelen nastreeft, zijn ze esthetisch
uniek. Wat werkt voor de ander is niet altijd een ‘winning formula’. Een visie
waar de baten niet nadrukkelijk zichtbaar zijn is de moeite niet waard.
Wanneer managers met dromen arriveren in een
nieuwe omgeving, zijn ze vaak geneigd om de boel te willen ‘saneren’. Alles kan
altijd beter, omdat alles nu eenmaal verandert. Een goede visie is niet het
wiel opnieuw uitvinden, maar minder ‘ovaal’ maken. Een constructieve visie
houdt in dat men verder bouwt of hetgeen dat staat verbeterd. Bedrijven, hoe
gezichtloos ze ook lijken, hebben een kloppend hart van mensen die zorgen voor
resultaten. Geen chirurg zou massaal alle organen transplanteren, met de
overduidelijke reden dat diegene die de operatie ondergaat het fysiek niet zal
trekken. Behandel niet alleen symptomen, maar zoek naar de kern en exploreer
een groter scala van opties.
Het opstellen van een visie is het
beantwoorden van een simpele vraagstelling: wat wil ik bereiken? Toets, met
behulp van mensen en kennisbronnen, de kans van slagen. Overtuig jezelf en een
ander in minder dan 5 minuten. Want het doel van een visie is als dat van een
evangelie: geloven doet men door te horen. En mensen luisteren nu eenmaal
aandachtiger als het verhaal interessant is – maar geloven het pas als men het
niet kan classificeren als sprookje of fabel.
Meer lezen over het onderwerp Management? Klik hier voor de inhoudsopgave van alle artikelen!
©SamRain
Leiderschap
Leiderschap
Geen opmerkingen:
Een reactie posten