maandag 9 juli 2012

Management als ambacht: Leiderschap ontwikkelen met visie


“If business is war, it makes managers its generals.”
                                                                                    - Sam Rain
Een team ‘leiden’ is meer dan mensen inspireren en stokken achter de deur plaatsen. Leiden is meer dan voorop lopen en problemen de kop indrukken. Een leider heeft visie, een strategie en imago.
Een visie is een groter doel; hoewel de meesten een visie onmiddellijk romantiseren, is het hebben van een visie meer dan een bevestiging van een hypothese. Een visionair ziet de uitkomst en maakt de formule compleet met de nodige doelstellingen. Er zijn onrealistische visies, onhaalbare visies, niet-rendabele visies en destructieve visies voor hen die geen ontwikkeling kennen in het leiden. Ontwikkelde leiders gaan altijd voor de tegenhangers, bij voorkeur samengevoegd als een realistisch haalbaar en rendabele visie die constructief is.
Realistisch klinkt vaak pessimistisch; realisten weten een luchtkasteel met een enkele baksteen neer te halen, dat natuurlijk nooit fijn om te horen is voor de dromer. Realisme hoeft namelijk zich enkel te conformeren aan de bestaande ‘natuurwetten’ in het ondernemen: Rome is niet in een dag gebouwd, middelen vereisen vermogen en Murphy’s Wet. Vertaald naar managers jargon: een realistisch ‘plan’ bestaat uit planning en tijdperiodes, een ingecalculeerd budget en de kennis van potentiële risico’s.
Voor de dromer met Plato affiniteit is elk plan haalbaar; ‘haalbaar’ wordt vaak gecombineerd met ‘best-case’ scenario’s, waardoor de dromende leider vaak zichzelf in de voet schiet met een tank. Een haalbaar resultaat staat aan de zijde van een planning die uitgaat van 60% van het kunnen. Hoe hoger de lat wordt gelegd, hoe groter de kans is op falen en hoe minder de kans is op een ‘herstel’ wanneer er gefaald wordt. Een 10 is altijd haalbaar, maar een ‘voldoende’ is waarschijnlijker!
Rendabel wilt zeggen dat meer uitkomt dan erin gaat; zijn de baten groter dan de kosten? Veel cijferfetisjisten spelen met enkel statistieken en zien de onzichtbare kosten niet. Moraal is een onzichtbare kostenpost – een strategie die aan de hand van de visie afbreuk doet aan het moraal kan zorgen voor contraproductiviteit, waardoor de ‘machine’ gaat sputteren en ratelen. Een visie die gebaseerd is op de ‘concurrentie’, waarmee men wilt inhalen hoeft niet altijd rendabel te zijn. Hoewel alle bedrijven gemeenschappelijk dezelfde doelen nastreeft, zijn ze esthetisch uniek. Wat werkt voor de ander is niet altijd een ‘winning formula’. Een visie waar de baten niet nadrukkelijk zichtbaar zijn is de moeite niet waard.
Wanneer managers met dromen arriveren in een nieuwe omgeving, zijn ze vaak geneigd om de boel te willen ‘saneren’. Alles kan altijd beter, omdat alles nu eenmaal verandert. Een goede visie is niet het wiel opnieuw uitvinden, maar minder ‘ovaal’ maken. Een constructieve visie houdt in dat men verder bouwt of hetgeen dat staat verbeterd. Bedrijven, hoe gezichtloos ze ook lijken, hebben een kloppend hart van mensen die zorgen voor resultaten. Geen chirurg zou massaal alle organen transplanteren, met de overduidelijke reden dat diegene die de operatie ondergaat het fysiek niet zal trekken. Behandel niet alleen symptomen, maar zoek naar de kern en exploreer een groter scala van opties.
Het opstellen van een visie is het beantwoorden van een simpele vraagstelling: wat wil ik bereiken? Toets, met behulp van mensen en kennisbronnen, de kans van slagen. Overtuig jezelf en een ander in minder dan 5 minuten. Want het doel van een visie is als dat van een evangelie: geloven doet men door te horen. En mensen luisteren nu eenmaal aandachtiger als het verhaal interessant is – maar geloven het pas als men het niet kan classificeren als sprookje of fabel.
Meer lezen over het onderwerp Management? Klik hier voor de inhoudsopgave van alle artikelen!

©SamRain
Leiderschap

Geen opmerkingen:

Een reactie posten