“Programmeren gaat
over waardes en hoe je deze manipuleert.”
- Sam Rain
- Sam Rain
JavaScript doet een hoop zelf; troep opruimen, gegevens
opvragen, bepalen tot welke categorie deze horen, enzovoorts. Uiteindelijk
draait het om de ‘echte’ informatie – de waarde van de gegevens (‘value’) en
wat je ermee gaat doen.
Kijk eens naar de volgende magie:
Kijk eens naar de volgende magie:
var a = 2 + 2 ; /*
geeft a de waarde 4 */
var b = true ; /* geeft b de waarde ‘waar’ */
var c = “hallo!” ; /* geeft c de waarde ‘hallo!’ */
var d = 2.5 ; /* geeft d de waarde 2,5 */
var b = true ; /* geeft b de waarde ‘waar’ */
var c = “hallo!” ; /* geeft c de waarde ‘hallo!’ */
var d = 2.5 ; /* geeft d de waarde 2,5 */
Deze manieren geven echter de nodige problemen:
var a = hallo! ; /*
de tekst staat niet tussen aanhalingstekens en ‘a’ heeft de waarde ‘undefined’
*/
var b = 2,5 ; /* de komma is geen scheidingsteken voor JavaScript en ‘b’ heeft de waarde ‘NaN’ – Not A Number */
var c = 2 + “1” ; /* omdat “1” tussen aanhalingstekens staat, is het tekst, waardoor de andere gegevens ook tekst wordt; ‘c’ heeft “21” als waarde */
var b = 2,5 ; /* de komma is geen scheidingsteken voor JavaScript en ‘b’ heeft de waarde ‘NaN’ – Not A Number */
var c = 2 + “1” ; /* omdat “1” tussen aanhalingstekens staat, is het tekst, waardoor de andere gegevens ook tekst wordt; ‘c’ heeft “21” als waarde */
Een rekensom die niet klopt, geeft ook geen goede uitkomst,
zo geldt dit ook voor Elvenmagie! Voor je het weet verander je de kikker in een
schaap, terwijl je de prinses een handje wilde helpen. JavaScript heeft de
juiste intenties, maar dat kan ook weleens ongelukkig uitpakken! Onthoud daarom
goed dat je met de waardes nauwkeurig moet omgaan!
De Boolean-waarde is in Elventaal bijna fundamentalistisch ;
JavaScript zal vaak de waarden ‘waar’ en ‘onwaar’ (true en false) nodig hebben
om de ‘leuke’ magie te bewerkstelligen. Eigenlijk rekent JavaScript zich een
ongeluk en is, net als het Handboek voor Tovenaars, heel wiskundig en met
weinig emotie.
Neem nou eens de volgende vergelijking:
var a = 2 ;
var b = “2” ;
if (a==b) /* deze vergelijking ‘rekent’ de waarde ‘false’ uit */
{
doeIets ( ) ; /* niets zal gebeuren... */
}
var b = “2” ;
if (a==b) /* deze vergelijking ‘rekent’ de waarde ‘false’ uit */
{
doeIets ( ) ; /* niets zal gebeuren... */
}
De kern van JavaScript-vergelijkingen zijn in de Elfenmagie
vaak in de combinatie van een toverwoord, een bekerhouder en een eventuele
spreuk, of een korte spreuk (‘operator’). Een vergelijking is daarom altijd op
basis van ‘waar’ en ‘onwaar’, waarbij de ‘waar’-waarde vaak zorgt voor het
vervolg. Een nummer en een tekst hebben in een vergelijking de uitkomst
‘onwaar’, alleen al omdat ze niet van dezelfde klasse zijn.
Soms moet je echter gegevens omtoveren, een tekst met alleen
het cijfer ‘2’ (of juist het nummer naar tekst) naar een cijfer. Gelukkig heeft
JavaScript de nodige kunstjes voor Hobbits – met parseInt (hele nummers) en
parseFloat (voor decimale nummers) kun je van een tekstueel cijfer een nummer
maken:
var a = 2 ;
var b = “2” ;
var c = parseInt (b) /* ‘c’ heeft de waarde van het cijfer 2 */
var d = a + “ “ ; /* nummer plus tekst maakt tekst! */
var a = 2 ;
var b = “2” ;
var c = parseInt (b) /* ‘c’ heeft de waarde van het cijfer 2 */
var d = a + “ “ ; /* nummer plus tekst maakt tekst! */
Meer lezen over Programmeren? Klik hier voor de inhoudsopgave voor alle
artikelen!
©SamRain
JavaScript - 6
JavaScript - 6
Geen opmerkingen:
Een reactie posten