zaterdag 7 juli 2012

Au, au, banken! De digitale gijzeling van de bankensector


“De duivel komt als een engel van software.”
                                                            - Sam Rain
Automatisering in de ‘industrie’ kent zijn hoogtepunten en diepe dalen; banken zijn daarin geen uitzondering. Het zoveelste persbericht doet me niet schrikken: ik durf te wedden dat de 3 bekende banken er de dupe van zijn – ABN AMRO, ING en de Rabobank. Cybercrime kent veel vormen, maar de échte cybercrimineel kent zijn doelwitten door en door en de banken lopen altijd achter.
Banken investeren enorm in beveiliging, dus zij zijn eigenlijk niet te verwijten. De bedrijven die verantwoordelijk zijn voor de oplossingen echter wel. Wegens afspraken betreft ‘geheimhouding’, kan ik er weinig persoonlijk over vertellen – echter zijn de problemen zo typisch terug te vinden in menig oplossing, dat er zelfs voor ‘outsiders’ weinig te gissen overblijft.
Elke bank verwerkt transfers; dit gebeurd niet alleen in grote hoeveelheden, maar ook met de nodige complexiteit. Daarnaast werken banken samen met andere banken, die elk afzonderlijk weer eigen regels heeft – ondanks (achterhaalde) ‘centrale’ standaarden (SWIFT, SEPA, etc.). Om de boel nog eens moeilijker te maken, zijn er nationale en internationale regels en de bijhorende markten die het hart vormen van de economie.
Complexiteit betekent mogelijkheden: de huidige transactieobjecten binnen de banken zijn vele malen geavanceerder dan die uit 1980. Er zijn veel meer ‘software’ robots, die het werk uit handen nemen en transacties volgen; het is voor mensen bijna onhaalbaar (laat staan financieel levensvatbaar) om te doen wat software nu ‘zelf’ regelt.
Software die op een bepaalde manier ontworpen is, gedraagt zich zo. Zo heeft ieder ontwerp zijn ‘handtekening’ – waar je één fout vindt, daar vind je meerderen. En fouten – daar weet een hacker wel rekening mee; hetgeen waardoor software raar gaat gedragen, geeft hoop.
Industriële software is dusdanig complex dat deze wel moét ‘gebouwd’ worden in componenten. Zo kunnen delen aan één kant vervangen worden, terwijl juist de componenten elders een doorweg geven. Eén typisch component is die aan de gebruikers kant: inloggen, berichtgeving of speciale functies. De ‘apparaten’ maken bepaalde methoden onpraktisch, maar zeker niet onhaalbaar. Zo werden er vanaf een simpele ‘dienstverlening’ via een Internetbankieren rekening gegevens opgehaald, die gebruikt werden voor gebruik in ‘phishing’ e-mails. Tja, je eigen naam én rekeningnummer maken ‘dat’ mailtje wel heel betrouwbaar voor het eerste oog.
Ook aan de andere kant gaat geregeld iets mis; hackers met kennis van industriële software weten al te goed waar de zwaktepunten zitten. Opdrachtnemers doen liever alsof hun neus bloed op het gebied van veiligheid; net zoals de ‘bouw’ al vaak de reputatie geniet van malafide praktijken met ‘uurtje-factuurtje’, is de IT- ICT branche niets minder.
Het fabeltje dat software ‘altijd’ onveilig is, gaat dan weer op. Dan wordt het tijd voor een ‘nieuwe’ versie, gepland voor het volgende jaar. En de banken? Die zijn hulpeloos: want die kunnen niet zomaar opstappen of de stekker eruit trekken. De spin die gegijzeld wordt in zijn eigen web, door een vlieg die beweerd dat het zo hoort.
En dat vanwege een paar regels broncode...
©SamRain
Banken

Geen opmerkingen:

Een reactie posten