woensdag 11 juli 2012

Management als ambacht: Leiderschap ontwikkelen met imago


“Wat je kunt, wie je kent en wat je weet bepalen wie je volgt.”
                                                                                    - Sam Rain
Als je alles zelf zou doen, dan is iedere visie of strategie haalbaar of rendabel. Managers doen vooral dingen, die anderen aan het werk zetten. Leiden doe je niet in enkelvoud; mensen volgen leiders, maar met name het beeld van de leider. Imago is goud, zilver en platina – zonder respect of loyaliteit vaart geen Grieks schip uit de Oudheid de woeste zeeën op naar Troje.
Mensen zoeken bepaalde factoren in een leider; competenties zoals kennis, dirigeren en rechtvaardigheid. Een leider die weinig weet van belangrijke zaken, slecht kan plannen of neutraal bemiddelt kan gegarandeerd een stressvolle carrière tegemoet zien. Collega’s verwachten dat je op de hoogte bent, dat grotendeels het werk evenredig wordt verdeeld en beloond en als rijdende rechter niemand gelijk geeft in onredelijke discussies. Een goede leider herken je aan zijn of haar team en met name bij zijn of haar afwezigheid.
Imago is het beeld wat men ‘algemeen’ over je denkt: een ‘slimme’ jongen, een ‘harde’ tante, een ‘sympathieke’ vrouw of een ‘onredelijke’ bullebak zijn een paar voorbeelden. Leiden is niet ‘de baas spelen’ hoewel autoriteit zeker belangrijk is – respect is iets wat nooit afgedwongen kan worden (hoewel aanhangers van angstculturen beweren van wel). Leiden is ook niet mensen duwen noch trekken; men volgt een route op basis van vertrouwen.
Investeren in je imago is geen grootschalig PR-apparaat nodig hebben. Natuurlijk is bereik belangrijk, maar het begint in een veel kleinere omgeving. Een ‘natuurlijke’ leider gaat het uiteraard gemakkelijker af, maar dat neemt niet weg dat je niet kunt werken aan je imago als leider!
Werken aan imago is niet bedoeld als ‘egotrip’ – het is een strategie om je beeld als persoon te amplificeren als competent. Zoals er in management verschillende ‘disciplines’ zijn, is imago het beeld dat je schept aan ‘de boodschap’. Hoe en welk beeld past bij de boodschap die je wilt uitbrengen?
1)    de ‘slimme’ manager: slim staat voor oplossingsgericht, waarbij je als manager je pragmatische aanpak profileert.
2)    De ‘sociale’ manager: sociaal staat voor ‘bruggenbouwer’, waarbij je als manager profileert als ‘relatiebeheerder’.
3)    De ‘rechtvaardige’ manager: je keuzes zijn soms pijnlijk, maar altijd noodzakelijk – het beeld dat je schetst is die van een rechter: onbereikbaar, maar van maatschappelijk belang.
4)    De ‘tirannieke’ manager: intimidatie waardoor men eerst heel goed nadenkt voordat men iets onderneemt.
5)    De ‘charismatische’ manager: de manager met visie die iedereen wilt volgen vanwege het ‘Beloofde Land’.
6)    De ‘Messias’ manager: de manager die alle problemen van de kaart zal vegen met wonderen.
7)    De ‘technocratische’ manager: volgens ‘het boekje’ en de brenger van beleid in chaos en opstand.
8)    De ‘titel’ manager: respect voor de rol en de hiërarchie, waarbij niemand volgt op competentie, maar op ‘adelijkheid’.
9)    De ‘farao’ manager: ‘we bouwen de piramide’, omdat het de ‘wil’ is van de leider – zonder tegenspraak of debat.
10) De ‘dracula’ manager: waarbij men het beeld versterkt dat men bereid is over lijken te gaan, en rustig ‘voorbeelden’ stelt.
Hoe je mensen behandelt en welke informatie je ze verstrekt bepaalt het beeld. Ethisch gezien ben je beter af als slim, sociaal, rechtvaardig of technocratisch – wat niet wegneemt dat andere beelden minder effectief zijn. Vraag het iedere antropoloog.
Meer lezen over het onderwerp Management? Klik hier voor de inhoudsopgave van alle artikelen!

©SamRain
Imago

Geen opmerkingen:

Een reactie posten