“Wat je
kunt, wie je kent en wat je weet bepalen wie je volgt.”
- Sam Rain
- Sam Rain
Als je alles zelf zou doen, dan is iedere
visie of strategie haalbaar of rendabel. Managers doen vooral dingen, die
anderen aan het werk zetten. Leiden doe je niet in enkelvoud; mensen volgen
leiders, maar met name het beeld van de leider. Imago is goud, zilver en
platina – zonder respect of loyaliteit vaart geen Grieks schip uit de Oudheid
de woeste zeeën op naar Troje.
Mensen zoeken bepaalde factoren in een leider;
competenties zoals kennis, dirigeren en rechtvaardigheid. Een leider die weinig
weet van belangrijke zaken, slecht kan plannen of neutraal bemiddelt kan
gegarandeerd een stressvolle carrière tegemoet zien. Collega’s verwachten dat je
op de hoogte bent, dat grotendeels het werk evenredig wordt verdeeld en beloond
en als rijdende rechter niemand gelijk geeft in onredelijke discussies. Een
goede leider herken je aan zijn of haar team en met name bij zijn of haar
afwezigheid.
Imago is het beeld wat men ‘algemeen’ over je
denkt: een ‘slimme’ jongen, een ‘harde’ tante, een ‘sympathieke’ vrouw of een
‘onredelijke’ bullebak zijn een paar voorbeelden. Leiden is niet ‘de baas
spelen’ hoewel autoriteit zeker belangrijk is – respect is iets wat nooit
afgedwongen kan worden (hoewel aanhangers van angstculturen beweren van wel).
Leiden is ook niet mensen duwen noch trekken; men volgt een route op basis van
vertrouwen.
Investeren in je imago is geen grootschalig
PR-apparaat nodig hebben. Natuurlijk is bereik belangrijk, maar het begint in
een veel kleinere omgeving. Een ‘natuurlijke’ leider gaat het uiteraard
gemakkelijker af, maar dat neemt niet weg dat je niet kunt werken aan je imago
als leider!
Werken aan imago is niet bedoeld als ‘egotrip’
– het is een strategie om je beeld als persoon te amplificeren als competent.
Zoals er in management verschillende ‘disciplines’ zijn, is imago het beeld dat
je schept aan ‘de boodschap’. Hoe en welk beeld past bij de boodschap die je
wilt uitbrengen?
1)
de ‘slimme’ manager: slim staat
voor oplossingsgericht, waarbij je als manager je pragmatische aanpak
profileert.
2)
De ‘sociale’ manager: sociaal
staat voor ‘bruggenbouwer’, waarbij je als manager profileert als
‘relatiebeheerder’.
3)
De ‘rechtvaardige’ manager: je
keuzes zijn soms pijnlijk, maar altijd noodzakelijk – het beeld dat je schetst
is die van een rechter: onbereikbaar, maar van maatschappelijk belang.
4)
De ‘tirannieke’ manager:
intimidatie waardoor men eerst heel goed nadenkt voordat men iets onderneemt.
5)
De ‘charismatische’ manager: de
manager met visie die iedereen wilt volgen vanwege het ‘Beloofde Land’.
6)
De ‘Messias’ manager: de manager
die alle problemen van de kaart zal vegen met wonderen.
7)
De ‘technocratische’ manager:
volgens ‘het boekje’ en de brenger van beleid in chaos en opstand.
8)
De ‘titel’ manager: respect voor
de rol en de hiërarchie, waarbij niemand volgt op competentie, maar op
‘adelijkheid’.
9)
De ‘farao’ manager: ‘we bouwen de
piramide’, omdat het de ‘wil’ is van de leider – zonder tegenspraak of debat.
10) De ‘dracula’ manager: waarbij men het beeld versterkt dat men bereid is
over lijken te gaan, en rustig ‘voorbeelden’ stelt.
Hoe je mensen behandelt en welke informatie je
ze verstrekt bepaalt het beeld. Ethisch gezien ben je beter af als slim,
sociaal, rechtvaardig of technocratisch – wat niet wegneemt dat andere beelden
minder effectief zijn. Vraag het iedere antropoloog.
Meer
lezen over het onderwerp Management? Klik hier voor
de inhoudsopgave van alle artikelen!
©SamRain
Imago
Imago
Geen opmerkingen:
Een reactie posten