“Zolang
we bewust zijn van onze omgeving, zijn we beïnvloedbaar.”
- Sam Rain
- Sam Rain
Een mijter maakt je nog géén bisschop en een
oranje sjerp géén monnik. Onze prachtige ogen worden vaak misleid door ons
scheefgegroeide persoonlijkheid. Classificeren is een automatisme; niemand wilt
het toegeven, maar het is in onze chips gebakken. Wie als mens informatie
ontvangt, analyseert deze met onze supercomputer, lopend op bio-energie , die
als in relatie samenhangt.
Acht poten. Web. Harig. Hoewel de meesten
meteen denken aan een Tarantula (vanwege ‘harig’) – een vogelspin, die jaagt
door middels van springen – is het een onbestaand dier. Dit experiment op menselijke
proefpersonen (wúawúahaha) bewijst hoe razendsnel het brein heel weinig
informatie omzet naar een totaal beeld. Achtpotigen zijn niet gering in het
dierenrijk – schorpioenen, krabben en spinnen zijn wél de meest populaire –
maar het is het eerste dier in onze database, omdat we het ‘dier’ kennen. Het
‘web’ garandeert dit resultaat – maar de botsing zit in het laatste woord,
harig. Weinig mensen zullen spinnen aaien of zelfs waarderen (bron: vriendin,
zus, collega’s). Omdat we beïnvloed zijn door media die ons imposante
vogelspinnen laten zien, gaan we meteen over naar die specifieke soort. Knap
toch, hoe onze grijze massa de boel proportioneel de zaak opblaast en het tóch
logisch maakt?
Woordassociatie is een slimme manier om
gedachten te lezen; wie praktisch met associatie weet om te gaan kan een
gedachte implanteren zonder ook maar een woord te gebruiken dat wijst in die
richting. Onzin? Ik garandeer je dat jij – de lezer – ook faalt in de tekst
voor media-resistentie. Let op. Pastoor. Jongetjes. Twee ‘onschuldige’ woorden
– maar ik weet wat jij denkt!
Wie begrijpt hoe een relationele database
werkt, begrijpt dit mechanisme meteen. Woorden zijn de sleutels die leiden naar
andere informatie. Wie een woord begrijpt, legt onmiddellijk een associatie. In
onze hersenen worden vrijwel onmiddellijk nieuwe ‘records’ aangemaakt, zonder
dat we er bewust van zijn. Het woord ‘zakzoziebel’ is waarschijnlijk onbekend,
maar wie de Nederlandse taal beheerst heeft weinig moeite dit woord te vertalen
naar klanken. Als je het voor het eerst hier las, leg je de ‘link’ naar de
schrijver – Sam Rain. Je fronst misschien even, maar je hoeft niet te begrijpen
wat ‘zakzoziebel’ betekent. En je begrijpt waarschijnlijk waar ik op doel –
wúawúahaha!
Na het ‘gezakzoziebel’ – slap geouwehoer- zijn
niet alleen klanken een reden tot aanmaak van ‘records’. Beelden, en met name
vormen met kleuren, doen precies hetzelfde. Neem een aluminium blikje met een
rode opdruk en witte letters. Wie geen bekend cola-merk in gedachten heeft, is
waarschijnlijk wereldvreemd. Daarom investeren bedrijven in logo’s; herkennen
is de belangrijkste factor. Wie een Chinese krant bekijkt en de taal niet
beheerst, zal de tekst niet bevatten. Al worden symbolen en hele woorden vele
malen herhaald, voor het brein is het ‘soep’ zonder associatie!
De beïnvloeding is echter op het gebied van
emoties; een emotie is als een geestelijk hormoon. Of we voelen ons hetzelfde
(neutraal), óf we zin blij (euforisch) en daartussen óf we zijn bang in een
bepaalde mate (angstig). Dit interne systeem beïnvloedt ons gedrag met groot
succes; echter zijn emoties op te wekken met associaties. Een laatste
experiment:
Voor vrouwen: chocola, zonder calorieën, zoete
geur (Louis Vutton)
Voor mannen: snel, spannend, stoer, sterk (Audi A6)
Voor mannen: snel, spannend, stoer, sterk (Audi A6)
Oké, oké – bekende merken gebruiken is gemeen
– maar wat denk je nu, eerlijk, bij chocola? Gezakzoziebel!
©SamRain
Mind Control
Mind Control
Geen opmerkingen:
Een reactie posten