zondag 22 juli 2012

Woordassociatie en beinvloeding - Mind Control


“Zolang we bewust zijn van onze omgeving, zijn we beïnvloedbaar.”
                                                                                                - Sam Rain
Een mijter maakt je nog géén bisschop en een oranje sjerp géén monnik. Onze prachtige ogen worden vaak misleid door ons scheefgegroeide persoonlijkheid. Classificeren is een automatisme; niemand wilt het toegeven, maar het is in onze chips gebakken. Wie als mens informatie ontvangt, analyseert deze met onze supercomputer, lopend op bio-energie , die als in relatie samenhangt.
Acht poten. Web. Harig. Hoewel de meesten meteen denken aan een Tarantula (vanwege ‘harig’) – een vogelspin, die jaagt door middels van springen – is het een onbestaand dier. Dit experiment op menselijke proefpersonen (wúawúahaha) bewijst hoe razendsnel het brein heel weinig informatie omzet naar een totaal beeld. Achtpotigen zijn niet gering in het dierenrijk – schorpioenen, krabben en spinnen zijn wél de meest populaire – maar het is het eerste dier in onze database, omdat we het ‘dier’ kennen. Het ‘web’ garandeert dit resultaat – maar de botsing zit in het laatste woord, harig. Weinig mensen zullen spinnen aaien of zelfs waarderen (bron: vriendin, zus, collega’s). Omdat we beïnvloed zijn door media die ons imposante vogelspinnen laten zien, gaan we meteen over naar die specifieke soort. Knap toch, hoe onze grijze massa de boel proportioneel de zaak opblaast en het tóch logisch maakt?
Woordassociatie is een slimme manier om gedachten te lezen; wie praktisch met associatie weet om te gaan kan een gedachte implanteren zonder ook maar een woord te gebruiken dat wijst in die richting. Onzin? Ik garandeer je dat jij – de lezer – ook faalt in de tekst voor media-resistentie. Let op. Pastoor. Jongetjes. Twee ‘onschuldige’ woorden – maar ik weet wat jij denkt!
Wie begrijpt hoe een relationele database werkt, begrijpt dit mechanisme meteen. Woorden zijn de sleutels die leiden naar andere informatie. Wie een woord begrijpt, legt onmiddellijk een associatie. In onze hersenen worden vrijwel onmiddellijk nieuwe ‘records’ aangemaakt, zonder dat we er bewust van zijn. Het woord ‘zakzoziebel’ is waarschijnlijk onbekend, maar wie de Nederlandse taal beheerst heeft weinig moeite dit woord te vertalen naar klanken. Als je het voor het eerst hier las, leg je de ‘link’ naar de schrijver – Sam Rain. Je fronst misschien even, maar je hoeft niet te begrijpen wat ‘zakzoziebel’ betekent. En je begrijpt waarschijnlijk waar ik op doel – wúawúahaha!
Na het ‘gezakzoziebel’ – slap geouwehoer- zijn niet alleen klanken een reden tot aanmaak van ‘records’. Beelden, en met name vormen met kleuren, doen precies hetzelfde. Neem een aluminium blikje met een rode opdruk en witte letters. Wie geen bekend cola-merk in gedachten heeft, is waarschijnlijk wereldvreemd. Daarom investeren bedrijven in logo’s; herkennen is de belangrijkste factor. Wie een Chinese krant bekijkt en de taal niet beheerst, zal de tekst niet bevatten. Al worden symbolen en hele woorden vele malen herhaald, voor het brein is het ‘soep’ zonder associatie!
De beïnvloeding is echter op het gebied van emoties; een emotie is als een geestelijk hormoon. Of we voelen ons hetzelfde (neutraal), óf we zin blij (euforisch) en daartussen óf we zijn bang in een bepaalde mate (angstig). Dit interne systeem beïnvloedt ons gedrag met groot succes; echter zijn emoties op te wekken met associaties. Een laatste experiment:
Voor vrouwen: chocola, zonder calorieën, zoete geur (Louis Vutton)
Voor mannen: snel, spannend, stoer, sterk (Audi A6)
Oké, oké – bekende merken gebruiken is gemeen – maar wat denk je nu, eerlijk, bij chocola? Gezakzoziebel!
©SamRain
Mind Control

Geen opmerkingen:

Een reactie posten