“Het
verschil tussen post-its en tablets is een verlicht scherm.”
- Sam Rain
- Sam Rain
Doelen halen bereik je door taken uit te
voeren. Wie zich laat meeslepen door een manifest van superflexibel zijn, ziet
zijn ‘velocity’ grafiek even gracieus flatlinen. Productiviteit is als vector
bij voorkeur op 90° en ver voorbij de axis.
Hoewel dit utopisch doel verreweg van haalbaar is, zijn er mooie bevindingen in
de Agile-dojo te vinden – plannen in ‘stories’ bijvoorbeeld.
De Kumbaya-manager, die tijdens het zoveelste
snoepreisje aangestoken is door zogenaamde ‘toppers’, zal de ‘verhalende’ lijn
van Agile project management het meest belichten. Hoewel een ‘story’ vertaald
wordt als een verhaal, kun je het beter beschouwen als een ‘oneliner’. Een
‘story’ is een 3-delig component, die bestaat uit een beschrijving, een puntenwaarde
en een eigenaar. De beschrijving is een recht toe, recht aan no-nonsense
‘taak’-omschrijving. Een zwabberjongen zou het moeten kunnen begrijpen. De puntenwaarde
is traditioneel tussen 1 en 3, waarvan de laagste makkelijk en de hoogste
moeilijk. De eigenaar is degene die deze story gaat uitvoeren en dus
verantwoordelijk is voor het eindresultaat.
Het beheren gaat in segmenten van status:
stories die nog niet een eigenaar hebben, stories waar aan gewerkt wordt en
stories die zijn afgerond. Afgeronde ‘stories’ geven de ‘snelheid’ weer – hoe
meer er ‘voltooid’ zijn, hoe meer punten er verdiend zijn om een ‘project’ of
‘kwartaal’ met succes af te ronden (ook wel de ‘velocity’ genoemd). Stories
waar aan gewerkt worden geven een moment opname weer van wat er gebeurd en door
wie het wordt gedaan. Het totaal aantal stories min de anonieme stories maakt
zichtbaar of de ‘koers’ gelijk staat aan de verwachting. Kortom, de cruciale
informatie voor de manager! Dergelijke foefjes om dit te bewerkstelligen hoeven
niet perse ‘hightech’ te zijn: twaalf jaar geleden ging dit prima op een
kartonnen plaat met Post-It™ en er zijn een overschot van web- en
tabletapplicaties voor nul euro.
Deze prachtige oplossing kent een duistere
kant, die voor de turbo-manager vraagt om een remschijf en de nodige bekering:
vooraf plannen en analyseren. Vaak worden de verkeerde ‘experts’ geraadpleegd
om stories op punten te waarderen of relationele taken samen te voegen. Denk
daarom in processen, activiteiten én taken; een ‘global’ omschreven story zou
100 andere stories kunnen inhouden, waardoor met te weinig realisme op niveau
stories verdeelt kunnen worden. Ook de afhankelijkheid (of juist
onafhankelijkheid) kunnen roet op een mooi ‘sotryboard’ gooien. Weet wie dus
realistisch kan inschatten – en vermijd koste wat het kost overoptimisme!
Een paar handigheidjes om de boel ‘super’ efficiënt
te maken zijn de volgende tips:
·
voorzie stories van twee datums:
de eerste voor wanneer deze een eigenaar krijgt en de tweede bij afronding.
(taken komen vaak terug en einddatum min begindatum betekent weten hoe lang
deze taak heeft gekost)
·
een extra statussegment als
‘ijskast’ (soms zijn bepaalde taken niet meteen essentieel, of zijn ze qua
middelen niet haalbaar)
·
documenteer het totaal behaald
aantal punten per eigenaar (die gegevens zijn weer handig voor evaluatie- of
functioneringsgesprekjes)
·
combineer taken als één grotere
taak – maak altijd taken die een uur, zowel minimaal als maximaal in beslag
nemen)
·
maak ‘story’ beschrijving kort en
krachtig – ‘one liners’ (voor de logische redenen natuurlijk).
Meer lezen over het onderwerp Management? Klik hier voor de inhoudsopgave van alle
artikelen!
©SamRain
Taken beheren
Taken beheren
Geen opmerkingen:
Een reactie posten