“En de waarheid vind
men vooral in programma’s.”
- Sam Rain
- Sam Rain
Nu is het allemaal wel gezellig zo, met die functions en
objecten, variabelen en hun waardes – maar uiteindelijk draait het om een
programma iets te laten doen aan de hand van een rationele beslissing (typisch
iets Elfachtigs). Voor Hobbits en mensen is dit makkelijk; je gebruikt bijna
dezelfde rekenregeltjes zoals de Dwergen (die overigens niet zo dol zijn op
rekenen!).
De Dwergen rekenen op een typische manier – de uitkomst
klopt, of klopt niet; in Tovenaarstaal is dit een ‘Booleaanse’ methode.
Hobbits, mensen en elven die het vorige artikel gelezen hebben, weten wet dat
het hier gaat om ‘true’ en ‘false’ (de ‘waar’ en ‘onwaar’ waarden). Daarom
gebruiken Dwergen ‘operatoren’ – schrijven is ook niet bepaald hun hobby...
Een ‘operator’ is een symbool. De vergelijkende operatoren
die dwergen gebruiken zijn:
Symbool Staat
voor de vraag:
= = Is de linkerwaarde gelijk aan de rechter waarde?
< Is de linkerwaarde kleiner dan de rechter waarde?
> Is de linkerwaarde groter dan de rechter waarde?
= < Is de linkerwaarde gelijk aan of kleiner dan de rechterwaarde?
= > Is de linkerwaarde gelijk aan of groter dan de rechterwaarde?
= = Is de linkerwaarde gelijk aan de rechter waarde?
< Is de linkerwaarde kleiner dan de rechter waarde?
> Is de linkerwaarde groter dan de rechter waarde?
= < Is de linkerwaarde gelijk aan of kleiner dan de rechterwaarde?
= > Is de linkerwaarde gelijk aan of groter dan de rechterwaarde?
De uitkomst van de vergelijking is dus altijd ‘waar’ of
‘onwaar’! In combinatie met het toverwoord ‘if’ kunnen we een script een
beslissing laten maken. Zo werkt een ‘if’ spreuk:
if (vergelijking) {
/* als de vergelijking waar is, dan wordt hetgeen tussen deze accolades door het script uitgevoerd. */
}
/* als de vergelijking waar is, dan wordt hetgeen tussen deze accolades door het script uitgevoerd. */
}
Laten we eens een beter voorbeeld gebruiken:
function Elf ( ) {
this.leeftijd = 300;
{ /* alle nieuwe Elfen zijn meteen 300 jaar oud */
this.leeftijd = 300;
{ /* alle nieuwe Elfen zijn meteen 300 jaar oud */
function Mens ( ) {
this.leeftijd = 18;
} /* alle nieuwe Mensen zijn meteen 18 jaar oud */
this.leeftijd = 18;
} /* alle nieuwe Mensen zijn meteen 18 jaar oud */
function vuurwerk ( )
{
/* vuurwerk wordt afgestoken */
}
{
/* vuurwerk wordt afgestoken */
}
var a = new Elf ( ); */ een nieuwe Elf wordt gemaakt */
var b = new Mens ( ); /* een nieuw Mens ziet het licht */
if (a.leeftijd > b.leeftijd)
{
vuurwerk ( );
}
var b = new Mens ( ); /* een nieuw Mens ziet het licht */
if (a.leeftijd > b.leeftijd)
{
vuurwerk ( );
}
Logisch gezien, gaat het ‘vuurwerk’ af, omdat we weten dat
de Elf ouder is dan de Mens! Maar, wat nu als de objecten Elf en Mens in
leeftijd zouden toenemen, zoals een verjaardag of door een magisch truukje als
deze?
b.leeftijd = 301;
Als we daarna weer de if-vergelijking zouden doen, zou er
geen vuurwerk afgaan!
Vergelijkingen kunnen supercomplex gemaakt worden, maar
herinner de wijsheid (of luiheid) van de Dwergen; uiteindelijk is de uitkomst waar
of onwaar!
Meer lezen over Programmeren? Klik hier voor de inhoudsopgave voor alle
artikelen!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten