donderdag 8 december 2011

Programma's Begrijpen: Condities gebruiken voor verwerking


“Mensen kennen Goed en Kwaad; Computers kennen Goed of Fout”
                                                                                                            - Sam Rain
Informatie in structuren ontwerpen is belangrijk, maar het draait uiteindelijk om verwerking. Dat computers ieder bevel zonder tegenspraak uitvoeren is nu wel bekend, echter zullen er instructies zijn die pas uitgevoerd moeten worden door middel van een ‘beslissing’. Condities zijn speciale instructies om een vergelijking uit te voeren en kennen slechts twee uitkomsten: ‘waar of ‘onwaar’ (‘true’ of ‘false’). Dit kan gedaan worden met de getallen ‘1’ (waar) of ‘ø’ (onwaar), maar omdat deze condities veel voorkomen, hebben veel talen er zelfs een speciaal datatype voor: de Boolean, die alleen ‘true’ of ‘false’ kan bevatten.
Een conditie gebeurd met het ‘if’ sleutelwoord in veel talen, dat gezien kan worden in de vorm van ‘als’. Deze procedure vraagt om twee waarden om te vergelijken met elkaar en geeft de uitkomst ‘terug’. Wanneer de uitkomst als ‘waar’ wordt beschouwd, wordt de bijhorende broncode uitgevoerd, zo niet dan wordt het blok overgeslagen.
Als voorbeeld een conditie in pseudo-code:
Integer getal_a                                                            * == is een operator voor ‘gelijk aan’
Integer getal_b
Boolean uitkomst
getal_a = 1
getal_b = 2                                              * deze code geeft als uitkomst ‘onwaar’                   uitkomst = false                                           want ‘1’ is niet hetzelfde als ‘2’
if (getal_a == getal_b)
  uitkomst = true
  return uitkomst
einde
Condities werken nauw met ‘operatoren’; een vergelijking is immers iets wiskundigs. Om condities toe te passen in een programmeertaal is het dus wijs om de documentatie te bekijken in het gedeelte van operatoren. Zo mogen condities complexe vergelijkingen bevatten en kan het ‘blok’ ook van allerlei mechanieken worden voorzien.
Door deze handige oplossing kunnen condities het verloop van een programma bepalen; als een object een datatype heeft zoals ‘betaald’ en conditioneel ‘onwaar’ is, kan het ‘blok’ een functionaliteit hebben om een e-mail te sturen naar een klant voor een betalingsherziening.
Veel talen hebben de functionaliteit om zowel voor ‘waar’ of ‘onwaar’ een eigen blok toe te kennen, de ‘else’ conditie. Ook zijn er speciale conditie sleutelwoorden voor meerdere waarden (select case).
In industriële software heb je complexe condities voor grote data structuren om gegevens op juistheid te controleren; deze ‘business rules’ vergelijk een object heel snel op conditionele waarden en geven een totaal uitkomst in een Boolean datatype terug.
Condities zijn ‘intensieve’ berekeningen, ga daarom wijs met ze om. Vooral bij grote structuren is het oppassen; onder de motorkap worden ze vaak gekopieerd voor de daadwerkelijke berekening, wat ten koste gaat van de snelheid en het ‘werkgeheugen’.
Een paar ‘typische’ operatoren die vaak in condities gebruikt worden:
Operator            Omschrijving           
= =                     Gelijk aan (rekenkundig)
! =                      Niet gelijk aan
<                        Kleiner dan
>                        Groter dan
< =                     Kleiner of gelijk aan
> =                     Groter of gelijk aan
= = =                  Gelijk aan (letterkundig)
&&                    ‘en’
| |                       ‘of’
Meer lezen over Informatie Technologie? Klik hier voor de inhoudsopgave voor alle artikelen!
©SamRain
Condities

Geen opmerkingen:

Een reactie posten