"Je
weet toch wie het zegt."
— Sam Rain
— Sam Rain
Veel mensen nemen woorden te snel persoonlijk
op. Logisch, want je voelt je aangesproken. Maar er is een verschil tussen
woorden veroordelen en hetgeen wat gezegd wordt absorberen. Zo is er een
discussie gaande over fatsoen en huftergedrag — het laatste gaat met name om
doelbewust te beledigen. Omdat het kan. Ik ben een voorstander van fatsoen,
maar ik ben van mening dat huftergedrag wel degelijk functioneel kan zijn.
Schelden is bijvoorbeeld een expressie (dat
overigens niet schelden rechtvaardigt). Wie als fatsoensrakker scheld zegt
sneller 'bah', dan een populaire ziekteverwensing. Vaak zijn het mensen die
persoonlijk in aanraking met een ziekte zijn gekomen of vanuit religieuze
ideologie het gedrag verwerpen, die er aanstoot aan nemen. De woorden worden
uit context getrokken en zelfs geplaatst als een karaktermoordaanslag, in
plaats van de expressie waar zij uit voorkomt.
"Je weet toch wie het zegt", zeg ik
vaak tegen anderen. Maar het zijn niet altijd de personen van wie je verwacht
die een scud-raket met woorden op je afvuren. Toch blijft dit het beste advies.
Want hoe ga jij ermee om? Woorden krijgen de betekenis die jij er aan geeft.
Emoties zijn de lading van woorden, ongeacht of deze voortkomen uit
maatschappelijke normen of persoonlijke ervaringen en ideologie.
Wanneer woorden persoonlijk worden opgevat,
zegt dat iets over jou als persoon. Want je bent zelf diegene die een ander de
autoriteit geeft om van hun lucht bakstenen te maken. Het zijn jouw normen,
jouw waarden en bovenal jouw emoties. Als je dan bij jezelf ten rade gaat, zul
je vroeg of laat ontdekken dat de redenen voor de emotionele lading ergens
anders ten grondslag ligt. Dat betekent natuurlijk niet dat je altijd 'goed' of
'fout' zit — emoties zijn namelijk normale gevoelens. En wanneer je niet bewust
wordt van je emoties, dan sluimeren ze naar de achtergrond. Om te voorschijn te
komen wanneer je het niet verwacht.
Hufterigheid legt namelijk je ziel bloot. Want
wanneer je aanstoot neemt aan woorden, dan heb je `triggers' — geestelijke
mechanismen waardoor je te manipuleren bent. Want het is de geestelijke grens
die men opzoekt. Waarom men dat doet is rationeel niet te verklaren. Sommigen
voeden daarmee hun projectie, anderen zoeken bevestiging of willen juist
afwijzing uitlokken voor sensatie en `thrillseeking'. Daarnaast houdt
hufterigheid normen en waarden in stand of verlegd deze. Het goede is er nu
eenmaal niet zonder het noodzakelijk kwaad.
Pesten daarin tegen is persoonlijk. En dat
gaat voorbij hufterigheid. Pesten is nooit functioneel — al beweren sommige
wetenschappers van wel. Maar dan alsof je de woorden niet persoonlijk moet
opvatten. Want wanneer we overschakelen naar emoties, dan winnen deze het van
de rationaliteit. En juist rationaliteit heb je nodig om de afwegingen te
evalueren en de keuzes te maken die er iets aan veranderen.
©SamRain
Woorden
Woorden
Geen opmerkingen:
Een reactie posten