“Spreken
is zilver, slap gelul maakt echter geen goud.”
- Sam Rain
- Sam Rain
Asperger heeft een ‘nare’ eigenschap – er is
een moment in een gesprek, waar het bij mij kan veranderen in een monoloog.
“Een waterval van woorden”, noemde de lagere school juffrouw dat specifiek.
Naarmate ik meer bewust werd van mijn autistische trekken, hoe meer ik het zag
als een eigenschap. Ik legde het er maar bij neer. Het is nu eenmaal wie ik
ben.
Tot aan vandaag. “Waarom doe je dat”, vroeg
Daniel aan me. Het ging over Zen boeddhisme en de waterval begon een Tsunami
van argumenten te worden. En plots ging het (zoveelste) lichtje aan. Ik
begreep, na vele jaren, ineens waar de ‘trigger’ lag. Dat ik het deed, was
allang bekend. Waarom ik het doe, daar had ik nog nooit eerder over nagedacht.
In een gesprek op ‘niveau’ heb ik een vrij
individuele mening; mijn levenservaring zou mijn ‘echte’ leeftijd op 90 zetten
en mijn filosofie over het leven is niet bepaald de maatschappelijke norm.
Daarnaast is mijn kennis in ‘interesse’ gebieden imponerend – tevens vaak de
‘reden’ waarom mensen mij slim achten. Deze eigenschappen maken dat mensen
interesse hebben wat ik te zeggen heb – totdat ze overweldigd worden door de
Tsunami. Zinvol, maar irritant dus.
Wanneer ik een andere mening heb over een
onderwerp of mij ‘specifiek’/letterlijk gevraagd wordt wat ik van een situatie
vindt – dan breken de dijken. De database in mijn hersenpan begint onmiddellijk
alle (en dan ook alle) relevante informatie af te schieten naar de
vraagsteller; de vraag wordt in 1000 variaties beantwoord. Een dubbel cd met
dezelfde nummers van Jody Bernal maar in meerdere talen, zeg maar.
Natuurlijk biedt de psychologie geen enkel
handvat om pragmatisch dit euvel te verhelpen – diagnoses genoeg, oorzaken
genoeg, testjes vast, maar pragmatische hulp – nein, no, njet, nada. Gelukkig
heeft God mij (naast autisme) uitgerust met een sterk analytisch vermogen om
dit op te lossen. Dus fellow-autisten, partners van ons buitenaardsen,
Aspergers en Snijbonen, je present la solution de problem:
1.
Op de vraag waar je ‘iets’ van
vindt heb je de volgende antwoorden (of variaties ervan):
mee eens, mee oneens, geen idee (vraagstukken)
leuk, mwah, getsie (mening)
goed, voldoende, slecht (resultaten)
goed, redelijk, blèh (gevoel)
mee eens, mee oneens, geen idee (vraagstukken)
leuk, mwah, getsie (mening)
goed, voldoende, slecht (resultaten)
goed, redelijk, blèh (gevoel)
2.
Wanneer je gevraagd wordt om het
toe te lichten, mag je maar één argument geven.
Waarom het werkt (voor autisten):
1) elk gedrag is aan te leren, en kost ongeveer een paar maanden om ‘eigen’ te maken.
2) je doet niks anders, alleen begrensd minder.
1) elk gedrag is aan te leren, en kost ongeveer een paar maanden om ‘eigen’ te maken.
2) je doet niks anders, alleen begrensd minder.
Motiveer je ‘significant others’ om je te
helpen, geef ze een signaalwoord/zin (zoals ‘mapje dicht’) en train jezelf naar
Olympisch goud!
©SamRain
Woorden
Woorden
Geen opmerkingen:
Een reactie posten