vrijdag 28 september 2012

Bellen als vaardigheid: Zenden & Ontvangen


“Het eerste telefoongesprek was óók met twee mensen.”
                                                                                    - Sam Rain
Telefonisch ‘onderhandelen’ is een vaardigheid die onmisbaar is wanneer je als professional met de buitenwereld te maken hebt. Vooral op het werk is het een kwestie van de branding doorbreken totdat men de kalmte van de open zee ervaren kan; collega’s gaat zonder problemen, maar cliënten en potentiële klanten is verreweg eng zonder wat hulpriemen.
Op de middelbare school kreeg je vast dit diagram over communicatie al eerder te zien:

Dit diagram is een universele waarheid op het gebied van communiceren. De veel gemaakte fout is dat men zichzelf vaak maar 1 rol toedeelt, namelijk die van de zender. Een gesprek is een dialoog, waardoor beide partijen zowel zender alsmede ontvanger is. De taak van een zender is zo duidelijk mogelijk de boodschap overbrengen en van de ontvanger om terug te koppelen dat de inhoud van de boodschap duidelijk is – wat niet meteen het antwoord op de vraag betekent.
Zenden is niet zo moeilijk – wie weet wat hij of zij wilt kan zich relatief goed voorbereiden. Wat wil je zeggen en wat wil je weten. Uiteindelijk is een telefoongesprek niets meer dan het uitwisselen van informatie. Wie effectief wil zenden kan dat het best in een formele stijl doen (formeel betekent níet onvriendelijk). Formele stijl is duidelijk en neutraal, maar vooral ‘dwingend’; het forceert de ontvanger om 100% focus te houden op het gesprek, waardoor er minder snel informatie verloren gaat. ‘Goedemiddag, ik ben op zoek naar...’ Goedemorgen, kunt u mij doorverbinden naar afdeling...’
Ontvangen vraagt meer finesse – feedback is essentieel. Wie zendt, die verwacht. Een telefoongesprek loopt pas stroef wanneer iemand niet aan zijn of haar verwachtingen wordt voldaan. Ontvangen betekent echter niet dat men de boodschap interpreteert als ‘opdracht’ – ontvangen is veel simplistischer; gewoonweg conformeren dat de boodschap is aangekomen. ‘Ik begrijp wat u bedoelt’, ‘dat is inderdaad een vervelende situatie’.
De kracht houden in een telefoongesprek is door niet emotioneel te reageren, maar juist zeer formeel. Emotionele reacties en boodschappen bevatten een ‘lading’ die je eerst wilt defuseren. Vervolgens dirigeer je de ‘zender’ naar ‘ontvangen’, waardoor jezelf de informatie uitwisseling beïnvloedt in kracht en frequentie. Het is gemakkelijker dan het klinkt, echt waar!
Beeld je jezelf de rol van ‘professional’ in, alsof het gaat om een rol in een dramafilm. De ander krijgt ook een rol, waarbij je prettig voelt (ik denk altijd aan karakters uit The Muppet Show). Zodoende neem je emotionele boodschappen niet persoonlijk op, maar zet je ze in de context waar ze thuishoren.
Vermijd discussies – over de telefoon zijn ze niet constructief (eerder destructief omdat je dan graag op ‘mute’ wilt drukken); defuseer ze met ‘U heeft helemaal gelijk’ en zo niet ‘Ik begrijp hoe u zich voelt’. Als zender is wat meer gebiedende wijs – in plaats van ‘Ik zou graag’ naar ‘Ik wil’ of ‘Mag ik worden doorverbonden met...’ naar ‘Ik ben op zoek naar...’. De kracht hebben en krijgen in telefoongesprekken is maar een kwestie van stijl!
©SamRain
Bellen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten