woensdag 19 september 2012

Ondernemen en Valkuilen


"Ondernemen is een topsport. Niet iedereen haalt goud en niet iedereen wordt een pro."
                         - Sam Rain


Ondernemen; wie er aan wilt beginnen trapt meestal in dezelfde valkuilen als de meeste beginners. Zo benadrukt de Kamer van Koophandel het ondernemingsplan, dat eigenlijk een stap overslaat. Wie wilt ondernemen zal eerst een paar ‘koans' moeten oplossen en een paar illusies in de prullenbak moeten mieteren. Daarnaast is het bewust worden van wat ondernemen nu precies inhoudt de belangrijkste eerste stap. Echter begint men vaak met het organiseren en bedenken van zaken die er op dat moment helemaal niet toe doen.
"Ik wil niet voor een baas werken" is een van de stomste redenen om te beginnen met ondernemen. Ten eerste is een baas een opdrachtgever en als ondernemer zijn je klanten de opdrachtgevers. Je gaat van één enkele naar een grote bak van 'bazen' - de klant is koning, omdat deze je brood betaalt. Een andere is dat iedereen een bedrijf kan beginnen. Ja, iedereen mag een bedrijf beginnen, maar niet iedereen is geschikt om een ondernemer te zijn. Ondernemen betekent naast de verplichtingen een hoop verantwoordelijkheid willen hebben en de kans lopen om op je bek te gaan. Dat laatste is reëel - kijk maar naar het register van faillissementen.
Een bedrijf verkoopt dingen. Of dat nu een produktlijn is of in de vorm van dienstverlening, is een kwestie van details. Wie gaat ondernemen gaat dus dingen verkopen, dus je zult moeten weten wát je gaat verkopen, hoé je het gaat verkopen, wáár je het gaat verkopen en aan wié je het gaat verkopen. Wanneer is makkelijk - wanneer je de kans krijgt natuurlijk. Wie daar niet over nadenkt of denkt dat een winkeltje zelf de klanten trekt, mag zich een paar honderd euro rijk rekenen bij het opheffen van zijn bedrijf aan registratiekosten die uitblijven. Verkopen van dingen is het doel van ieder bedrijf - jij hebt dingen, en die dingen kosten geld voor anderen. Makkelijker kan bijna niet. Wie verkoopt, maakt omzet. Wie goed verkoopt maakt winst. Wie niet verkoopt maakt verlies. Wie niet verkoopt, gaat failliet.
Wie een bedrijf begint moet weten dat er twee zuilen zijn: middelen en vermogen. Wie boekhouden een beetje kent, begrijpt dit als activa en passiva. Vermogen is om te zetten in middelen en middelen zijn vice versa om te zetten naar vermogen - daarom horen de bedragen 'onder de streep' gelijk te zijn in een balans. Om middelen te hebben, heb je dus vermogen nodig en om te weten hoeveel vermogen je nodig hebt, zul je dus moeten weten wat de prijs van een middel is. Wie denkt in middelen en vermogen begrijpt ook investeren: dat er vermogen nodig is om te kunnen verkopen, omdat verkopen nu eenmaal middelen vereist (hoe gering dan ook). Als een investering niet 'terugbetaald' wordt door het rendement uit de verkopen, is het dus een domme investering.
Klanten zijn het bloed van een bedrijf - zonder klanten wordt er niets verkocht en kan er dus geen winst gemaakt worden. Vaak denken ondernemers aan grote bedrijven, mensenmassa's of supercontracten binnen enkele maanden. De realiteit is dat je pas stabiel wordt na een jaar of drie; net als een baby groeit een bedrijf uit zijn kleertjes, wanneer je het goed doet en daarna gaat het geleidelijker tot aan de groeispurt. Wie de illusie heeft dat klanten vanzelf komen, kan maar beter niet ondernemen. De 'concurrentie' doet zijn best om 66k zoveel mogelijk te verkopen. Weten aan wie je wat verkoopt is je doelgroep, en je doelgroep bereiken is een essentieel stukje denkwerk.
Heel zelden zul je als bedrijf iets 'nieuws' doen - het wiel uitvinden is veel uitzonderlijker dan je wellicht gedacht hebt. Maar dat is geen ramp, de economie draait op oude wijn in nieuwe flessen. De toevoegende waarde is de ware 'innovatie', omdat zulke verkoopargumenten het verschil betekent tussen jouw bedrijf en de concurrentie. Die innovatie kan van alles zijn, zolang deze onderscheidend is. Imago, maar ook werkwijze spelen een belangrijke rol. Zelfs een briljante uitvinding is geen garantie voor een Quote status en al verkoopt het produkt zich 'zelf', hoort daar alsnog een entourage omheen.
Afdekken. Geld maakt niet gelukkig, maar is wel belangrijk. Spoel niet je 'Life savings' door de toilet, maar zet je onderneming ook niet op de nullijn. Een paar duizend euro achter de hand is niet een vereiste maar geeft de nodige lucht, maar is ook geen verzekering. Wie onderneemt hoeft niet meteen zijn baan op te zeggen. Vooral in het begin is het juist verstandig om niet 100% te ondernemen. Tenzij het echt essentieel is hoef je niet meteen een `starterkrediet' af te sluiten bij een bank (wat men je wel graag doet geloven) en ook staan de beste stuurlui aan wal - ga vooral niet af op het goede advies van niet-ondernemers (of erger: personeel). Lees niet alleen de succesverhalen, maar lees ook de drama's. Ondernemen is leuk, maar het is en blijft een uitdaging. En daar horen dieptepunten bij.
Organisatie is meer dan leuke diagrammen tekenen; je hebt mensen nodig, vroeg of laat. Begrijp waar je over 2 jaar wilt zijn, maar ook wie je nodig hebt als aanvulling. Vaak zoeken beginnende ondernemers een vervangende kracht om zichzelf te ontlasten, maar slim ondernemen is dat je begint met aanvullende krachten. Zaken waar je niet sterk in bent, moet je zo snel mogelijk uit besteden. Maak jezelf niet onmisbaar in het bedrijf, want dan bouw je een onderneming op drijfzand. Als jij wegvalt, moeten de zaken kunnen blijven draaien. Een dirigent speelt geen viool. Een directeur kan viool spelen, maar dat moet nooit de visie zijn.
©SamRain
Ondernemen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten