"Ondernemen is
een topsport. Niet iedereen haalt goud en niet iedereen wordt een pro."
- Sam Rain
Ondernemen; wie er aan wilt beginnen trapt meestal in dezelfde valkuilen als de meeste beginners. Zo benadrukt de Kamer van Koophandel het ondernemingsplan, dat eigenlijk een stap overslaat. Wie wilt ondernemen zal eerst een paar ‘koans' moeten oplossen en een paar illusies in de prullenbak moeten mieteren. Daarnaast is het bewust worden van wat ondernemen nu precies inhoudt de belangrijkste eerste stap. Echter begint men vaak met het organiseren en bedenken van zaken die er op dat moment helemaal niet toe doen.
- Sam Rain
Ondernemen; wie er aan wilt beginnen trapt meestal in dezelfde valkuilen als de meeste beginners. Zo benadrukt de Kamer van Koophandel het ondernemingsplan, dat eigenlijk een stap overslaat. Wie wilt ondernemen zal eerst een paar ‘koans' moeten oplossen en een paar illusies in de prullenbak moeten mieteren. Daarnaast is het bewust worden van wat ondernemen nu precies inhoudt de belangrijkste eerste stap. Echter begint men vaak met het organiseren en bedenken van zaken die er op dat moment helemaal niet toe doen.
"Ik wil niet voor een baas werken" is een van de
stomste redenen om te beginnen met ondernemen. Ten eerste is een baas een
opdrachtgever en als ondernemer zijn je klanten de opdrachtgevers. Je gaat van
één enkele naar een grote bak van 'bazen' - de klant is koning, omdat deze je
brood betaalt. Een andere is dat iedereen een bedrijf kan beginnen. Ja,
iedereen mag een bedrijf beginnen, maar niet iedereen is geschikt om een
ondernemer te zijn. Ondernemen betekent naast de verplichtingen een hoop
verantwoordelijkheid willen hebben en de kans lopen om op je bek te gaan. Dat
laatste is reëel - kijk maar naar het register van faillissementen.
Een bedrijf verkoopt dingen. Of dat nu een produktlijn is of
in de vorm van dienstverlening, is een kwestie van details. Wie gaat ondernemen
gaat dus dingen verkopen, dus je zult moeten weten wát je gaat verkopen, hoé je
het gaat verkopen, wáár je het gaat verkopen en aan wié je het gaat verkopen.
Wanneer is makkelijk - wanneer je de kans krijgt natuurlijk. Wie daar niet over
nadenkt of denkt dat een winkeltje zelf de klanten trekt, mag zich een paar
honderd euro rijk rekenen bij het opheffen van zijn bedrijf aan
registratiekosten die uitblijven. Verkopen van dingen is het doel van ieder
bedrijf - jij hebt dingen, en die dingen kosten geld voor anderen. Makkelijker
kan bijna niet. Wie verkoopt, maakt omzet. Wie goed verkoopt maakt winst. Wie
niet verkoopt maakt verlies. Wie niet verkoopt, gaat failliet.
Wie een bedrijf begint moet weten dat er twee zuilen zijn:
middelen en vermogen. Wie boekhouden een beetje kent, begrijpt dit als activa
en passiva. Vermogen is om te zetten in middelen en middelen zijn vice versa om
te zetten naar vermogen - daarom horen de bedragen 'onder de streep' gelijk te
zijn in een balans. Om middelen te hebben, heb je dus vermogen nodig en om te
weten hoeveel vermogen je nodig hebt, zul je dus moeten weten wat de prijs van
een middel is. Wie denkt in middelen en vermogen begrijpt ook investeren: dat
er vermogen nodig is om te kunnen verkopen, omdat verkopen nu eenmaal middelen
vereist (hoe gering dan ook). Als een investering niet 'terugbetaald' wordt
door het rendement uit de verkopen, is het dus een domme investering.
Klanten zijn het bloed van een bedrijf - zonder klanten
wordt er niets verkocht en kan er dus geen winst gemaakt worden. Vaak denken
ondernemers aan grote bedrijven, mensenmassa's of supercontracten binnen enkele
maanden. De realiteit is dat je pas stabiel wordt na een jaar of drie; net als
een baby groeit een bedrijf uit zijn kleertjes, wanneer je het goed doet en
daarna gaat het geleidelijker tot aan de groeispurt. Wie de illusie heeft dat
klanten vanzelf komen, kan maar beter niet ondernemen. De 'concurrentie' doet
zijn best om 66k zoveel mogelijk te verkopen. Weten aan wie je wat verkoopt is
je doelgroep, en je doelgroep bereiken is een essentieel stukje denkwerk.
Heel zelden zul je als bedrijf iets 'nieuws' doen - het wiel
uitvinden is veel uitzonderlijker dan je wellicht gedacht hebt. Maar dat is
geen ramp, de economie draait op oude wijn in nieuwe flessen. De toevoegende
waarde is de ware 'innovatie', omdat zulke verkoopargumenten het verschil
betekent tussen jouw bedrijf en de concurrentie. Die innovatie kan van alles
zijn, zolang deze onderscheidend is. Imago, maar ook werkwijze spelen een
belangrijke rol. Zelfs een briljante uitvinding is geen garantie voor een Quote
status en al verkoopt het produkt zich 'zelf', hoort daar alsnog een entourage
omheen.
Afdekken. Geld maakt niet gelukkig, maar is wel belangrijk.
Spoel niet je 'Life savings' door de toilet, maar zet je onderneming ook niet
op de nullijn. Een paar duizend euro achter de hand is niet een vereiste maar
geeft de nodige lucht, maar is ook geen verzekering. Wie onderneemt hoeft niet
meteen zijn baan op te zeggen. Vooral in het begin is het juist verstandig om
niet 100% te ondernemen. Tenzij het echt essentieel is hoef je niet meteen een
`starterkrediet' af te sluiten bij een bank (wat men je wel graag doet geloven)
en ook staan de beste stuurlui aan wal - ga vooral niet af op het goede advies
van niet-ondernemers (of erger: personeel). Lees niet alleen de succesverhalen,
maar lees ook de drama's. Ondernemen is leuk, maar het is en blijft een uitdaging.
En daar horen dieptepunten bij.
Organisatie is meer dan leuke diagrammen tekenen; je hebt
mensen nodig, vroeg of laat. Begrijp waar je over 2 jaar wilt zijn, maar ook
wie je nodig hebt als aanvulling. Vaak zoeken beginnende ondernemers een vervangende
kracht om zichzelf te ontlasten, maar slim ondernemen is dat je begint met
aanvullende krachten. Zaken waar je niet sterk in bent, moet je zo snel
mogelijk uit besteden. Maak jezelf niet onmisbaar in het bedrijf, want dan bouw
je een onderneming op drijfzand. Als jij wegvalt, moeten de zaken kunnen
blijven draaien. Een dirigent speelt geen viool. Een directeur kan viool
spelen, maar dat moet nooit de visie zijn.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten