zaterdag 29 september 2012

Een korte historie van integratie in de ICT


“Wie het verleden niet interesseert, is een slechte visionair.”
                                                                                    - Sam Rain
In het begin was er spaghetti-code; programmeurs irriteerden zich mateloos aan het werk van hun voorganger, tot grotere irritatie van het bedrijf dat keer op keer het opnieuw uitvinden van het wiel moest financieren. En toen kwam er Java – een programmeeromgeving dat onafhankelijk kon werken op een diversiteit van systemen en makkelijker kon uitbreiden. Deze omgeving werd zo populair dat er voor de industrie een eigen versie werd uitgebracht – de Enterprise Edition.
Ergens in Sunnyvale, Santa Clara werkten een paar bedrijven aan een ‘nieuw’ soort systeem, dat met de hulp van Java, ook een nieuwe strategie en discipline de wereld in brachten: integratie van applicaties – Enterprise Application Integration. De ene partij van bedrijven koppelde applicaties aan elkaar met geavanceerde distributie van gegevens, terwijl de andere partij zich begaven op een nog prille hoop van standaarden in de jonge webtechnologie. Deze laatste partijen zijn verantwoordelijk geweest voor de komst van webservices.
Waar EAI zich specialiseerde binnen de muren van de ‘firewall’, opende webservices het terrein voor partners in de markt – zonder dat bedrijven zich ‘blootstelden’ konden zij informatie uitwisselen over en weer. Het duurde niet lang totdat deze twee disciplines moesten samenkomen tot een enkele oplossing. Integratie bleef belangrijk, maar werd steeds een minder onoverkomelijke taak. Deze fusie vroeg wel om de nodige veranderingen – als het ware moest de technologie door een evolutie heen. De applicatie server werd opnieuw geboren – dit maal als een architectuur: SOA.
De Service Orientated Architecture was gebaseerd op integratie via koppelingspunten mét webservice-functionaliteit. Waar eerst nog data structuren de hoofdrol speelden, werd ontwerp belangrijker – met de standaard webservices kon men de activiteiten niet alleen integreren, maar ook inzichtelijk maken. Snel kwamen Business Rules, Business Visibility, Business Logic erbij als paradepaardjes – men kon rapportages maken, metingen verrichten en nieuwe functionaliteit toevoegen. Echter ging het met de data wat minder soepel – het beheer lag voornamelijk onder de motorkap.
De Enterprices Service Bus maakte daar verandering in; interne formaten werden geschrapt en zelfs volledig losgekoppeld. Naast integratie werd het platform ineens veelzijdiger dan ooit – formulierontwerp maakte de laatste stap naar menselijke integratie mogelijk. Via instanties en losse processen kon de BPM-strategie van vele ontwerpers tot snelle bloei komen. Processen konden ineens omgezet worden tot werkelijke applicaties, die zonder veel ommekeer konden communiceren naar andere processen. De ‘orchestratie’ maakte het mogelijk om alles binnen een Business Proces Management System te plaatsen, wat voor ontwerpers een ware droom die uitkwam bleek. Niet langer hoefde de technische ploeg hoofdschuddend te reageren op mogelijkheden (en onmogelijkheden).
Het enige wat nog rest op het gebied van innovatie is de vervanging van Java. Hoewel programmeeromgevingen een hoge leeftijd halen, kent de Java omgeving zijn beperkingen op het gebied van snelheid en efficiëntie – de laatste doornen in het oog van de ontwerper. Want een industriële toepassing die trager reageert dan een website uit 1996, is natuurlijk nooit een resultaat die gewenst is.
Meer lezen over Informatie Technologie? Klik hier voor de inhoudsopgave van alle artikelen!
©SamRain
Historie ICT

Geen opmerkingen:

Een reactie posten