zondag 3 februari 2013

Mensen kun je programmeren


"Ieder mens is een systeem."
                                            — Sam Rain
Er zit macht in het begrip communicatie. Mensen gedragen zich aan de hand van de informatie die ze krijgen. Gedrag kan zowel intrinsiek zijn alsmede zich uiten in gedrag wat geobserveerd kan worden. Er zijn twee sleutels in het begrijpen hoe communicatie gebruikt kan worden om mensen te bewegen met behulp van informatie.
In de communicatie draait het om de zender, de boodschap en de ontvanger. Wat meestal wordt weggelaten uit het diagram is de autoriteit van de zender en de evaluatie van de boodschap door de ontvanger. Wanneer de zender door de ontvanger wordt erkend als die van een hogere autoriteit en de boodschap in het eigen belang is van de ontvanger, kan men vrijwel zeker zijn dat het gedrag van de ontvanger door de zender gestuurd kan worden mits deze de kennis heeft hoe de ontvanger de zender en de boodschap beschouwd.
Als de zender geen autoriteit heeft over de ontvanger, dan is deze alsnog vatbaar voor de boodschap indien deze het eigen belang dient. Zo zal iemand die een autoriteitsrol heeft gemakkelijker iemand kunnen bewegen tot 'het zetten en brengen van koffie', al zouden beide mensen fysiologisch geheel gelijkwaardig zijn. Wanneer de autoriteitsrol absent is, zou de ontvanger het eigen belang hebben om de boodschap te accepteren als een commando. Indien er geen eigen belang speelt — al zou dit omschreven worden als aardig gevonden willen worden — dan wordt de boodschap vrij vaak genegeerd.
De aanwezigheid van een autoriteitsrol bepaald dus mede onze beïnvloedbaarheid. Deze rol hoeft niet eens de rol van 'baas' te zijn, maar kan ook voortvloeien uit bijvoorbeeld de betrouwbaarheid. Bedrijven maken hier zorgvuldig gebruik van — in reclames bijvoorbeeld — maar ook publieke rollen. Wie de politie niet als een autoriteit beschouwt, zal van deze de boodschap ook niet onmiddellijk accepteren, tenzij het in het eigen belang dient.
De persoonlijke waarden die worden afgewogen tegen de waarden in de boodschap is een individuele evaluatie; wanneer deze in het voordeel zijn van de ontvanger, krijgt de inhoud een gewicht toegewezen. Het gewicht van de persoonlijke waarde bepaalt hoe sterk de ontvanger zich bewogen voelt om gedrag te vertonen dat conform is aan de inhoud van de boodschap.
Zodoende kunnen boodschappen ook dusdanig suggestief zijn dat ze voor de ontvanger bijna niet opvallen, maar voor de zender een machtsmiddel zijn. Zo gaat het ook bij onderhandelingen — eerst wordt de autoriteit vastgesteld, waarna de doelstellingen worden gezonden naar de ontvangers. De gezonden boodschap wordt voornamelijk samengesteld met de voordelen voor de ontvanger, zodat deze de informatie zal evalueren en zich zal conformeren aan het gedrag.
Denk er maar eens over na. De macht over anderen komt uit jezelf.
©SamRain

Geen opmerkingen:

Een reactie posten