"Verlies niet het doel uit het oog,
want dan schiet je mis."
— Sam Rain
— Sam Rain
Ondernemen betekent het leveren van producten en/of diensten
— hoe je het ook wilt bekijken. De onderneming levert de zwaartekracht er
omheen. Alles wat je op de markt brengt is gekoppeld aan de onderneming — en
het is daarom zo belangrijk om te begrijpen dat je als ondernemer bepaald hoe
jouw producten en diensten zich afspiegelen naar geïnteresseerden. Hier volgen
vijf wijsheden om bewuster te worden wat je zult gaan verkopen.
Ken de wens
Een goed 'product' (ongeacht of dit een materieel iets of een advies is) vervult een bepaalde wens — beter bekend als de 'vraag' uit de kreet 'vraag en aanbod'. Een artistiek werk behoort bijvoorbeeld tot een persoonlijke wens, een uitvinding kan een probleem oplossen of de kwaliteit van leven verbeteren en een advies kan een bepaalde garantie of zekerheid bieden. 'Wat voor wens vervult het product dat je zult gaan leveren?', zou de hamvraag moeten zijn voor ieder product of dienst dat je zult gaan leveren.
Een goed 'product' (ongeacht of dit een materieel iets of een advies is) vervult een bepaalde wens — beter bekend als de 'vraag' uit de kreet 'vraag en aanbod'. Een artistiek werk behoort bijvoorbeeld tot een persoonlijke wens, een uitvinding kan een probleem oplossen of de kwaliteit van leven verbeteren en een advies kan een bepaalde garantie of zekerheid bieden. 'Wat voor wens vervult het product dat je zult gaan leveren?', zou de hamvraag moeten zijn voor ieder product of dienst dat je zult gaan leveren.
Verkoop argumenten
'Een goed product verkoopt zichzelf', zegt de babbelaar. Daar komt echter veel meer bij kijken, vooral wanneer een product intrinsieke eigenschappen bevat die niet meteen voor het oog zichtbaar zijn. De truc is om de voordelen van ieder product goed te belichten — 'What is in it for me' noemen marketing deskundigen het dan ook vaak. Uiteindelijk is iedere aankoop een beslissing; zodoende zijn goede argumenten altijd een must.
'Een goed product verkoopt zichzelf', zegt de babbelaar. Daar komt echter veel meer bij kijken, vooral wanneer een product intrinsieke eigenschappen bevat die niet meteen voor het oog zichtbaar zijn. De truc is om de voordelen van ieder product goed te belichten — 'What is in it for me' noemen marketing deskundigen het dan ook vaak. Uiteindelijk is iedere aankoop een beslissing; zodoende zijn goede argumenten altijd een must.
Herkenbaarheid
Alle diensten en producten zijn een deel van de ondernemingskosmos; hoewel veel startende ondernemers zich graag vastklinken aan een huisstijl of uniformiteit, is het niet een vereiste. Wel is het belangrijk ieder product als een eigen 'iets' te etaleren, ongeacht deze behoren tot hetzelfde geheel. Gebruik uniformiteit daar waar nodig is, durf ook te innoveren — maar wees op je hoede; voor je het weet verlaten je producten en diensten de dampkring en is het einde ver te zoeken.
Alle diensten en producten zijn een deel van de ondernemingskosmos; hoewel veel startende ondernemers zich graag vastklinken aan een huisstijl of uniformiteit, is het niet een vereiste. Wel is het belangrijk ieder product als een eigen 'iets' te etaleren, ongeacht deze behoren tot hetzelfde geheel. Gebruik uniformiteit daar waar nodig is, durf ook te innoveren — maar wees op je hoede; voor je het weet verlaten je producten en diensten de dampkring en is het einde ver te zoeken.
Verkoop strategie
Naast goede argumenten is het belangrijk om te weten hoe je producten en diensten zult gaan presenteren. Je hoeft niet altijd origineel te zijn om succes te hebben — integendeel, never break a winning formula. Adverteren is onvermijdelijk, welke vorm je dan ook zult prefereren. Maar hoe bereikt je boodschap de geïnteresseerde partij?
Naast goede argumenten is het belangrijk om te weten hoe je producten en diensten zult gaan presenteren. Je hoeft niet altijd origineel te zijn om succes te hebben — integendeel, never break a winning formula. Adverteren is onvermijdelijk, welke vorm je dan ook zult prefereren. Maar hoe bereikt je boodschap de geïnteresseerde partij?
Stel voorwaarden op
Het is iets waar veel startende ondernemers vaak het snelst de mist in gaan; voorwaarden stellen aan de levering van diensten of producten. Daarbij denken de meeste namelijk alleen aan hoe ze betaald willen worden, maar ook belangrijk zijn voorwaarden die je onderneming beschermen — zoals vertraging, schade aan het product, aansprakelijkheid en dergelijke. En nee, alleen een verzekering afsluiten is niet voldoende. Voorwaarden zijn misschien secundair, maar dat maakt ze niet onbelangrijk!
Het is iets waar veel startende ondernemers vaak het snelst de mist in gaan; voorwaarden stellen aan de levering van diensten of producten. Daarbij denken de meeste namelijk alleen aan hoe ze betaald willen worden, maar ook belangrijk zijn voorwaarden die je onderneming beschermen — zoals vertraging, schade aan het product, aansprakelijkheid en dergelijke. En nee, alleen een verzekering afsluiten is niet voldoende. Voorwaarden zijn misschien secundair, maar dat maakt ze niet onbelangrijk!
Iedere onderneming reilt en zeilt op de brandstof gemaakt
van haar producten en diensten — zonder deze brandstof kan de onderneming
immers zich niet ontwikkelen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten